עונתיות בשוק ההון - כלי חיזוי די מדהים, האם להמר על כל הקופה על מה שאנו רואים כאן?

כלי חוזה עתיד שכדאי למשקיעים להכיר - על פי מה שאנו רואים עד כה, הקורלציה עם העונתיות מאוד חזקה

 

 
marina-Image by marketingBS from Pixabaymarina-Image by marketingBS from Pixabay
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2021

זה לא סוד שכולנו מנסים להיות נביאים, ומנסים לחזות את העתיד. בעולם ההון, זה עוד יותר מודגש עקב ההנחה שמי ש"מבין" בצד הפונדמנטלי של הדברים יכול לתת תחזית לגבי התנהגות השווקים. לא משנה כל כך שתמיד ישנם כמה גורמים בלתי צפויים (מלחמה, מגפה, פשיטות רגל, וכו...) המשבשים את המה שהיה חזוי. האמונה הזו עדיין שלטת, ולא רק אצל המשקיעים הקטנים.

אבל, בנוסף לביטחון בדבר הנתונים המקרו, והמיקרו, כלכליים להיות בסיס למגמות בשוק, ועל מנת להקנות רגליים נוספות להשערות עתידיות, נבנו וממשיכים להיבנות כלים שונים הבנויים על העבר הקרוב-רחוק של הפעילות בפועל של השחקנים בשוקי ההון השונים. לרוב, מדובר בכלים סטטיסטיים המציגים מיצוע של תופעות.

אחת מהמתודולוגיות האלו היא ניסיון ההבנה של ה"עונתיות" (באנגלית Seasonality). מהי עונתיות זו? בפשטות נאמר שהיא תצוגה של התנהגות שוק עתידית, על בסיס מה שקרה במשך עשרות שנים אחורה. במקרה שנציג כאן, מדובר בעונתיות של התנהגות המדדים העיקריים בארה"ב, במשך שנה שלמה אחת.

על בסיס הנתונים ההיסטוריים, אנו נבנה עקומה של מגמות עולות ויורדות, ונטען שקיים סיכוי גבוה מאוד שיקרה עד סוף השנה מה שהעקומה הזו מנבאת. אם ניכנס להגיון הזה עד הסוף, נבין שיש כאן בהחלט סבירות הבנויה על הגיון בריא. העונתיות המוצגת כנראה מהווה חלון לסיבות שאיננו יודעים אותן אבל המשפיעות על השוק באופן שגרתי, ברמה השנתית.

הנה גרף מאוד מעניין, מבית McClellan המציג את העניין הזה טוב יותר מאחרים:



בגרף הזה אנו רואים עקומה כחולה המייצגת את אותה עונתיות. זאת מחושבת על בסיס מה שקרה בין השנים 1997 ו-2017 במדד הדאו התעשייתי Dow Jones Industrial)). והעקומה השחורה מייצגת את המדד עצמו, עד תחילת חודש נובמבר. שימו לב שהשנה ישנה קורלציה די מדהימה של התנהגות, כאשר יש הקדמה קבועה של קצת יותר משבוע בין השיאים והשפלים במדד, מול אלו שבעקומה ההיסטורית.

עדיין, לפנינו כלי חיזוי די מדהים, אם הוא יגשים את מטרתו: לתת לנו את המפה של מה שיקרה עד סוף השנה.

אגב, זה מסתדר עם מה שכתבתי בכתבה על שוקי המניות בארה"ב השבוע: המשך חיובי עד תחילת 2022 ואז תיקון משמעותי ראשון מאז ירידות הקורונה. האם להמר על כל הקופה על מה שאנו רואים כאן? בוודאי שלא. אין כלי אחד, אמין ככל שיהיה ששווה הימור כזה או בכלל התייחסות בודדת הגובלת בסיכון גבוה. מה שכן, כלי העונתיות בהחלט שימושי כ"עוד משהו" שמחזק את מה שאנו בונים כסבירות הגבוהה ביותר לעתיד לבוא. בתנאי שלא יופיע ברבור שחור, כמובן. המון הצלחה לכולם!



 
x