נוסטרו: האם צפויה רשות המיסים להחזיר כספים לסוחרים?

בעקבות פסק דין י.ג.מ השקעות נ' רשות המסים: האם צפויה רשות המיסים להחזיר כספים לסוחרי הנוסטרו?

 

 
רוח שי בן שמואל, צילום: עמי ארליך, FUNDERרוח שי בן שמואל, צילום: עמי ארליך, FUNDER
 

בן שמואל שי, רו״ח
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/11/2021

שם נקבע כי סוחרי נוסטרו לא צריכים לשלם מס כמוסד כספי או מע"מ כלל על פעילותם בניירות ערך התבשרנו כי הרשות החליטה שלא לערער על פסק הדין הנ"ל. בעקבות כך פסק הדין הפך להיות חלוט וסוחרים בניירות ערך עבור עצמם (להלן – נוסטרו) שזוהי פעילותם היחידה לא צריכים לשלם מע"מ או מס רווח ושכר.

העובדה שרשות המיסים בחרה באופן מפתיע שלא לערער על פסק דין זה מעידה על נכונותו של פסק הדין ועל חוזקו.

כאמור פסק דין זה מביא בשורה אדירה שאין להמעיט בחשיבותה לכל סוחרי ניירות הערך הסוחרים עבור עצמם באשר לתשלומי מס שכר ורווח או תשלומי מע"מ בכלל על הכנסותיהם ממסחר בניירות ערך. 

נזכיר כי שנים (ולמען הדיוק משנת 1994) טענו מומחי משרדנו (*) מעל כל במה אפשרית ובכל דיון  כי אין לגבות מע"מ או מס רווח ושכר מסוחרי הנוסטרו. 

בהכירנו כיצד מערכות אלו עובדות נוכל בוודאות די גבוהה לקבוע כי לא ירחק היום בו יהיה תיקון חקיקה שיתבקש מטעם רשות המיסים שיקבע במסמרות כי על סוחרי הנוסטרו להיות מסווגים כמוסד כספי אולם תיקון חקיקה כזה אם יהיה יחול מיום התיקון והלאה. הוא לא יחול אחורה !!

כעת עולה השאלה מה יעלה בגורל כל אלו שתחת מכבש הלחצים של רשות המיסים שילמו מס שכר ורווח בגין פעילות זו ? להערכתנו מדובר במאות מיליונים שנגבו משנת 2015 ואולי אף לפני כן, מסוחרים בניירות ערך שהעדיפו להתפשר ולשלם תחת האופציה של להתרוצץ בבתי משפט, להיות נתונים למתחים גבוהים, לשלם שכר טרחת עורכי דין  ולבטל עבודתם בדיונים מול הרשות.

נזכיר- בעקבות פסקי דין "טריידומטיקס" ו"אקוויטס" פנתה רשות המיסים לעשרות סוחרים בניירות ערך (נוסטרו) ודרשה מהם מע"מ או מס שכר ורווח וכן דרשה מהם להיות מסווגים כמוסד כספי. הדרישה הייתה לשלם מס רטרואקטיבית. כלומר לא מיום פסקי הדין והלאה אלא לכל השנים הפתוחות אחורה.

לא עזרו כל חוות הדעת והטענות כי במקרה זה רשות המיסים שוגה. אל מול המנגנון החזק והגדול של רשות המיסים קרסו סוחרים רבים ושילמו את המיסים רטרואקטיבית, כפי שנראה היום, שלא בצדק.

גם במקרים אחרים דורשת רשות המיסים את המס רטרואקטיבית. תקצר היריעה מלציין מקרים אלו אולם די אם נציין כדוגמא את הגביה הרטרואקטיבית שעשתה הרשות ממעסיקים של עובדים זרים בעקבות פסיקה של בית המשפט העליון לטובתה. גביה זו הביאה בתי עסק רבים לסגירה.

אם כך מה קורה כאשר מתקיים המקרה ההפוך? כאשר מתברר כי רשות המיסים גבתה מיסים בצורה לא נכונה?

אדם תם יכול לחשוב כי בהיותה של רשות המיסים גוף שלטוני שדואג לגבות מס אמת עליה להשיב את הכספים שנגבו שלא כדין לכל אלו ששילמו כספים אלו (אגב חלקם שילמו כספים אלו תחת מחאה). שכן עליה לגבות מס אמת. לא פחות ולא יותר.

אולם בתוך עמנו אנו חיים ונראה כי הרשות לא "תתנדב" להשיב כספים אלו וללא פניה לערכאות סביר שלא נראה אותה פונה לסוחרים ששילמו כספים ומחזירה להם כספים אלו. יתכן והפתרון טמון בפניה לערכאות או למבקר המדינה.

מן הסתם לא נאמרה עדיין המילה האחרונה בפרשה.

הכותב הוא שותף מנהל בפירמת "DAXIN בן שמואל רואי חשבון" המתמחה בקרנות חברות וסוחרים בניירות ערך משנת 1994.

x