וול סטריט - מה שעוד היה מפתיע היתה התגובה של האג"ח הצמודות מדד

 

 
Image by Steve Buissinne from Pixabay Image by Steve Buissinne from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ, הפניקס-אקסלנס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/11/2021

כשהאסטרטגים בוול סטריט הכינו את רשימת האיומים שלהם ל-2022 הקורונה לא ממש היתה שם. בסקר האחרון של בנק אוף אמריקה למשל מנהלי קרנות דירגו את הקורונה רק במקום החמישי (אחרי אינפלציה, העלאות ריבית, ההאטה בסין ובועות נכסים). זה לא שהם לא חשבו שוריאנטים עוד עלולים להגיע, אלא שהעולם ערוך לנווט דרכם. אז מה מה קרה שהשוק לא נשאר אדיש? חלק מאשימים את הרובוטים: 

מאשימים את הרובוטים, אבל בני אדם זה לא יותר טוב - מגבלות תנועה חדשות בעולם החלו להוריד בחדות את מחיר הנפט וכשזה ירד מתחת לרמות הטכניות של ממוצע נע ל-100 ולאחריו ל-200 יום רובוטים שנשארו לסחור בחג ההודיה החלו למכור מניות... כשגם אלה חצו רמות טכניות, נכנסו לפעולה בנקים וסוחרי אופציות שהחלו לסגור פוזיציות ולהחמיר את המהלך עוד יותר. רבים מצפים/מקווים שביום שני כשבעיקר בני אדם יחזרו לסחור הם יסבירו לרובוטים שזה בסה"כ וירוס קטלני ושאין להם מה לפחד ממנו. להיפך, הוא מביא איתו הרבה דברים טובים כמו תמריצים פיסקליים, מוניטריים ומלא טכנולוגיה (שלא תחליף אותם). מצד שני בני האדם ידאגו מכך שהמחסניות של קובעי המדיניות די ריקה, שהם נכנסים ליישורת האחרונה של השנה כשהשווקים נמצאים אחרי עליות חדות ובעמדות שוריות לקראת 2022, כך שטקטית יש להם יותר מה להפסיד. הנרטיב של הוריאנט כנראה יישאר איתנו בשבועות הקרובים ויוביל לתנודתיות (מדד התנודתיות, ה-VIX, זינק ב-54%, החד מזה עשרה חודשים, ל-28 נק') ולא הרבה רוצים להיות שם כרגע, מה שיקשה על השוק. 

איזה העלאות ריבית? - מי שלא היה מופתע מסיכון הוריאנט חדש (חוץ כמובן מאילון מאסק שכבר מימש) היה בנק ישראל שהזהיר לא פעם שמוקדם לדבר על העלאות ריבית בזמן שזרם הוריאנטים ממשיך להגיע וגורם לאי וודאות גם בטווח הבינוני. כעת הוריאנט החדש יכול לשכנע אותו בצדקתו ולעכב בהמשך העלאות ריבית גם בתרחיש שבו הוריאנט הזה מתברר תחת שליטה. בארה"ב השוק עוד ציפה בתחילת השבוע שעבר לכמעט שלוש העלאות ריבית ב-2022 שיתחילו כבר ביוני, כעת הוא רואה בביטחון רק אחת וגם אותה רק בספטמבר. לפחות הכוונה... 

מה שעוד היה מפתיע היתה התגובה של האג"ח הצמודות מדד - כלכלנים רבים בוול-סטריט חזו שהתשואה הריאלית השלילית תתחיל לעלות לכיוון "נורמליות" ב-2022, ככל שהבנק המרכזי יקרר את ציפיות האינפלציה באמצעות העלאות ריבית. אך התקררות הציפיות שהגיעה ביום שישי הובילה במפתיע דווקא לרידת התשואות הריאליות. נראה שהלחץ החזק שנמשך לירידת התשואות הריאליות מחזק את המחשבה שהש"מ שלהן נמצא עמוק בטריטוריה השלילית, ושהתשואה באג"ח הנומינאליות מבטאות בעיקר ציפיות אינפלציה ואם אלה אכן יתחילו להתקרר ב-2022 עיקר המהלך בשוק יבוא מירידת התשואות הנומינליות. 

וואוו, מסתבר שהשקל כן יודע להיחלש - זבוב רוכב על פיל מסתכל לאחור ואומר "תסתכל כמה אבק אנחנו עושים". בנק ישראל נאבק כבר חודשים עם רכישות של עשרות מיליארדי דולרים בניסיון להחליש את השקל, כולל כנראה כמה מאות מיליונים בשבוע האחרון, ואז ירידה של 2% ב-S&P500 מרסקת אותו. אז אולי במקום לקנות ניירות ערך זרים שמחזקים שם את השווקים מוטב אילו בנק ישראל. וברצינות, זה רק מדגיש עד כמה רכישות המט"ח שלו הן כלי לא יעיל ושבמידה ובאמת יירצו להחליש את השקל רק הפחתת ריבית יודעת לעשות את העבודה. 

מה עוד צפוי השבוע? מה זה כבר משנה? - יפורסמו בארה"ב סקרי מנהלי הרכש ונתוני התעסוקה, אבל עם נרטיב הוריאנט הם כולם נכנסים לקטגוריה של נתוני "המראה האחורית". 

x