קרן נאמנות במעקב || איילון אקסטרים ת"א 125 פי 3 || הגיוסים מצביעים על עליית אהבת הסיכון ביחס לשוק המקומי

קרן שיכולה להיות מעניינת לתיק המעקב אם מבינים את הסכנה ומכינים את שיעורי הבית

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/12/2021

הקרן למעקב של השבוע היא קרן שונה מאוד ממה שאנו רגילים לסקור יחד. היא עדיין קרן מנוהלת, ולא מחקה או עוקבת. וזה אומר שיש בהחלט שיקול דעת רחב למדי בידי מנהלי הכספים לעשות את ההחלטות הספציפיות במסגרת המנדט. אבל, הקטגוריה, ובמיוחד האופי המיוחד של הקרן, הם חריגים. מדובר בקרן עם מינוף מוגדר של פי-3. ולכן, הקטגוריה שלו תהיה "ממונפות בסיכון גבוה". היא מתמקדת בשוק המניות שלנו, בצורה הרחבה יותר, והמיוצג על ידי מדד ת"א 125.

כאן, לפני שנמשיך, הייתי רוצה להקדיש כמה מילים על כל נושא המינוף. ברוב המקרים, המשקיעים הפחות מקצועיים רואים במינוף אלמנט חיובי. כזה המאפשר להגדיל את יכולת הרווח מבלי לקחת בחשבון, עד הסוף, את הצד השני של המשוואה: מינוף בעמדה מפסידה. אנו נראה בהמשך את ההשפעה של אותה מעמסה של ירידות כאשר מנסים לחזור לנקודת ההתחלה של המגמה השלילית. יש לזכור שיש אפשרות להרוויח מירידות, על ידי פעולה (שורט) או על ידי קניה של נכס פיננסי מתאים (נגזרים, קרנות סל, חוזים עתידיים, וכו...). אבל כאשר מדובר בקרנות נאמנות כמו זו שלפנינו, הרווח יהיה רק כאשר המגמה תהיה חיובית בלבד.

בנוסף: מטבע הדברים, בגלל התנודתיות הגדולה של הקרן (פי-3 מהתנודתיות הרגילה של מה שהיה קורה במצב לא ממונף) מיצי הקיבה, והצד הרגשי, עובדים פה בצורה הרבה יותר אינטנסיבית על החלטות המשקיע. למעשה, הוא ידחוף אותו יותר לסחור מאשר להשקיע, דהיינו, לעשות הרבה יותר פעילות של כניסה ויציאה מאשר בקרן לא ממונפת. וזה אומר יותר סכנה של הפסד במידה ומערכת התזמון הבסיסית שעליה מבוססים החלטות הכניסה והיציאה לא יציבה ומגיבה במהירות לא נאותה לשינויים.

כל זה כדי לומר: משקיע שמעוניין בקרן מהסוג הזה, ולא משנה מה נכס הבסיס, ייעשה טוב אם הוא יהיה בטוח במאה אחוז בהתנהלות הנכונה שלו כנגד נכס הייחוס בצורה הלא ממונפת, קודם. כמו כן, עליו להיות מודע לגידול המשמעותי בגודל ההפסד המקסימאלי. אם, זה, מגיע למעבר רף "רמת השינה" שלו, אין הרבה היגיון בשימוש בקרן כזו בתיק. לבסוף: העובדה שמדובר בקרן מנוהלת, ולא מחקה, נותן קצת בטחון שש כאן שיקול דעת "חכם" יותר מאשר הצמדה עיוורת. זה נכון, אבל, בגדול, רוב הנזקים או הרווחים עדיין יהיו, לא משנה כמה מנהל הקרן ינסה לאזן את העניין על ידי בחירה, או אי בחירה, של משהו ספציפי. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה מבית איילון, אשר מנהלת אוסף לא קטן של קרנות פי-3. הפעם, כאמור, מדובר בקרן הסובבת סביב מדד המניות הגדול שלנו: ת"א 125. במנדט הקרן נאמר שהיא חייבת להחזיק לא פחות מאשר 280% חשיפה למניות מאותו מדד, אבל לא יותר מאשר 320%. וכך, הדברים די ברורים ונותר לברר מי הן אותן מניות... יש לכם את הפירוט בתיאור התיק בדף הקרן.

היא קרן די וותיקה, עם תאריך הקמה של 30-12-2012 אבל, עם תאריך שינוי מדיניות מאוד קרוב לאותו תאריך הקמה: 12-06-2013. מה קרה בחצי השנה הזו? אינני יודע אבל מכיוון שזה קרה מזמן אין לזה כל כך הרבה חשיבות. הרבה יותר מאשר שינוי מדיניות שהיה קורה לאחרונה. כמו שנאמר כאן כבר בעבר, שינוי מדיניות אינו דבר חיובי בפני עצמו אבל הזמן מקהה מאוד את האפקט הזה...

הקרן אינה גדולה כל כך, גם לא בקנה המידה של הקטגוריה. היא מכילה כ-64 מיליוני שקלים תחת ניהול, כאשר זה ממקם אותה במקום ה-7 מבין 15 הקרנות בענף שלה (הגדולה עם 264 מיליונים והקטנה עם 2 מיליונים). חייבים לומר שאין לצפות פה לכמויות כסף גדולות גם כך: זהו תחום שלא מתאים לכל אחד בהחלט. דמי ניהול מפתיעים לטובה, עם 1.85% לשנה בלבד, כאשר זה ממקם אותה במקום ה-4 עם עוד שלוש קרנות הגובות דבר דומה (הזולה גובה 1% והיקרה גובה 3.8% (!!)).

סטיית התקן אינה מפתיעה כלל עם 3.24%. למעשה, אם נחלק את זה ל-3 (משהו לא מדויק מבחינת מהות החישוב אבל נותן קנה מידה כלשהו...) נקבל סטיית של 1.08% עבור קרן שנכס הייחוס שלה הוא שוק המניות הנזיל בישראל: מניות ת"א 125. וזה ממש נמוך. הקרן השיגה את התוצאה הטובה ביותר לתשואה בשנה האחרונה (מבין הממונפות שבענף) עם 103.25% וזה בהחלט הישג.

ולבסוף, מה אנו למדים מהחשיפות? שהן משקפות היטב את מה שאנו למדנו מהמנדט: כמעט 300% חשיפה מנייתית עם 0.1% חשיפת מט"ח. והאג"ח המעט הנמצא כאן הוא בעל הדירוג הגבוה ביותר (AAA) ומח"מ קצר במיוחד. דהיינו, חלק אג"חי שמיועד לניהול הפוזיציה העיקרית ולא להשקעה בצורה מהותית באג"ח.

ביצועי הקרן



כאשר מסתכלים על הגרף השנתי הזה, אין התרשמות של תנודתיות גדולה כל כך. העקומה די חלקה בתנועתה כאשר ה-Spike הרציני היחיד שניתן לציין כאן הוא מה שקרה בקיץ 2021. אחרת, זו תנועה מגמתית (עולה, יורדת, או מדשדשת) עם תיקונים טכניים יחסית קטנים. הסקאלה עושה את העניין השונה (100-280). ולכן, מי ששם עינו בנכס הזה חייב להבין שהוא משלש את האפקט אבל שהבסיס התנודתי די נוח. ומה מראה לנו הרצף התשואתי?



הוא מראה את מה שאמרתי כאן: אין הדרגתיות אבל הרוב ירוק. במקרה כזה, אנו מבינים שלפנינו משהו אחר מאשר קרן שבה אנו שמים את הוננו לטווח ארוך וארוך מאוד. אין הרבה היגיון בלהשוות את הקרן עם המדדים הבסיסיים: ברור שאפקט המינוף יעוות את התצוגה. אבל, מעניין היה לדעת מי מנכסי הייחוס נתנו לנו הכי הרבה "Push" בהינתן מינוף זהה (פי-3). וכאן, הקרנות של איילון אכן עוזרות לנו לקבל את התמונה:



כל הקרנות כאן מנוהלות, וכולן על ידי איילון. ומה אנו רואים? הנסדק עומד בראש ללא עוררין כאשר אחריו נמצא את ה-S&P500, את ת"א 125, את מדד ת"א 35 ולבסוף הדולר. ואיך נראה המצב של אותם נכסים בלי מינוף? האם יש סיכוי שהסדר ישתנה? הנה התצוגה על בסיס קרנות מחקות של תכלית ומגדל:



כמו שאתם רואים, סדר הדברים נשאר כשהיה. ההפרשים הרבה יותר קטנים, וזה מובן, אבל מה שבולט הוא גם התזזיתיות הגדולה יותר בממונפות. גם כאן ההיגיון ברור אבל אין כמו מראה עיניים כדי להתרשם בזה לאשורו. הגרף הבא מראה רק את הקרן של איילון, בשנתיים האחרונות:



וזאת כדי להדגיש נקודה חשובה בעניין המינוף. שימו לב שלמרות שהשוק היה מצוין מסתיו 2020 ועד עכשיו, הקרן חזרה לנקודת ההתחלה שלה, מלפני הקורונה, רק ב-17-10-2021. כמעט שנה אחר כך. מה קורה כאן? העניין מובן וברור, וקשור לעובדה הידועה לכולם: ירידה של 50% דורשת עלייה של 100% כדי לחזור לנקודת ההתחלה. ואפקט זה מודגש מאוד ככל שהמינוף גבוה יותר. במקרה הזה, ה"חיתוך" של הקורונה היה אלים כל כך (כ-80%) שהיה צורך בהמון חיוב כדי לחזור למקורות.

גיוסים ופדיונות



כאשר מדברים על נושא גיוס ההון, זה מתמקד בשני גורמים בסיסיים: איך זה נראה היסטורית, ומה המגמה הנוכחית ביחס לגודל הקרן מול התחרות שלה. הגרף שלפניכם מראה את הגיוסים בקרן, בחמש השנים האחרונות. ומה שאנו רואים הוא, שככל שאנו קרובים לזמן הנוכחי, כך גדלה ההתעניינות בקרן על ידי המשקיעים. הגיוסים, וגם הפדיונות, גדלים בהיקפם.

ושימו לב לחודשים האחרונים! פשוט פיצוץ של עניין כאשר כבר ציינתי שהקרן הזו היא ה-7 מבין 15 הקרנות בענף שלה. לא גבוה מאוד בדירוג אבל ממש לא נמוך ואני חושב שההתעוררות האחרונה מראה "אהבת סיכון" גדלה מאוד, במיוחד ביחס לשוק המניות המקומי שלנו.

לסיכום: אם לוקחים את כל הסיכונים בחשבון, יחד עם שיטת עבודה נכונה, הקרן של איילון יכולה לתת עוד דחיפה חיובית לתיק המעקב שלכם.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5117684
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/25

המון הצלחה לכולם!



 
x