S&P500 ות"א 35 - האם ראלי סוף השנה הגיע לסיומו?

למרות שהמדדים קרובים לשיא, מתחילים להבחין בסימנים של חולשה עולה אולם בעוד שבחו"ל מתחילים להרגיש עייפות, אצלנו השוק בטון!

 

 
Photo 148215193 Pop Nukoonrat DreamstimePhoto 148215193 Pop Nukoonrat Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/01/2022

השבוע האחרון לא היה טוב לשוקי המניות העולמיים, חוץ מהשוק שלנו. למרות שאנו מביטים על המדדים, ומוצאים אותם מאוד קרובים לשיאם, אנו מתחילים להבחין בסימנים של חולשה עולה. האם ראלי סוף השנה הגיע לסיומו? אינני יודע אבל אינני חושב כך. מה שהגיוני כרגע הוא שלפנינו תקופה של מאבק אמיתי בין המציאות המפחידה, לתחושה של המשקעים לגבי מה ש"אמור לקרות".

בסקירה הטכנית הזו אביא בפניכם את הצד הטכני של אותם סממנים מעוררי דאגה חדשה אבל כאן המקום לציין את הצד הפונדמנטלי יותר של הדברים, ואיך הרקע הזה יכול לשנות עונתיות מתוכננת. אז מה היה לנו עד כה? בסה"כ, רוב הזמן, התעלמו משני גורמי יסוד שעולים כמו בועות מתפוצצות של לאבה רותחת בהר געש: התמחור האסטרונומי של חלק מהשוק (זה שהוביל את המדדים רוב הזמן לגבהים שבו הוא נמצא), ובמקום השני, החשש מאינפלציה שורשית ועמוקה שאינה ניתנת יותר להגדרה כ-"חולפת" (Transitory) על ידי קובעי המדיניות החשובים ביותר: הבנקאים המרכזיים.

עבור הנושא הראשון אני מביא בפניכם את מניית טסלה כדוגמה (גרף מ-גוגל פייננס):



בגרף השנה הזה אנו רואים את המניה המופלאה הזו, אשר מייצגת אדם יותר מאשר חברת מכוניות. אלון מאסק הוא הדמות המזוהה עם הנייר הזה הרבה יותר מאשר כמות המכירות של דגם זה או אחר. ועל הבסיס של דמותו הססגונית, ויכולותיו היזמיות, המניה הגיעה למצב של מכפיל 345.49. אבסורד, המגיע ישירות מן הימים העליזים של בועת ההיי-טק של 2000...

בימים האחרונים, המנייה סבלה מירידה דרמטית, דו-ספרתית, כאשר זה נעשה בתצורה של פסגה כפולה מאיימת למדי סביב שיא של 1,200$ למניה. האם זו סנונית ראשונה, אשר תבשר על חזרה מטה של הרבה מאוד מכפילים דמיוניים? ימים יגידו אבל זה גם המקום לציין שלאחרונה כתבתי כתבה על החולשה היחסית של גדולי הטכנולוגיה (מנקודת המבט של קרנות הנאמנות). דבר המתכתב היטב עם מה שקורה בטסלה.

לגבי האינפלציה, אומר זאת כך: מעבר לעליית המחירים של הסחורות והשינוע, ומעבר לזחילת העלייה במחירי מוצרי ה-Core, מה שמכניס את הבנקאים למצב של חרדה אמיתית תהיה אינפלציה הנובעת מלחצים בשוק העבודה. ומה קיבלנו השבוע? אוסף של נתונים מדאיגים (מנקודת מבטם של קובעי הריביות) :

ירידה בכמות המשרות הנפתחות (JOLTS Job Openings), עלייה דרמטית במדד התעסוקה שאינו ממשלתי (ADP Non-Farm Employment Change), ירידה בכמות הבקשות לדמי אבטלה (Unemployment Claims), ועמידה במקום נמוך מאוד של כמות הפיטורים (Challenger Job Cuts y/y). תוסיפו לכך את נתוני יום שישי הממשלתיים (Non-Farm Employment Change ו-Unemployment Rate) שבהם ראינו עלייה בעלות העבודה למרות הקטנה בגידול המשרות המתווספות, וקיבלתם "סערה מושלמת" המהווה צונאמי של אתראות על שוק עבודה צר מאוד. כזה שיכול לגרום לעלייה לא נשלטת בשכר, ולעליית מדרגה באיכות האיום האינפלציוני.

כמו שאמרתי לעיל, הסממנים המעידים על כניסה של פסימיות ראשונית קיימים בהחלט אבל כמות הנזילות שעדיין קיימת, ומוזרמת לשווקים, במיוחד בתחילת השנה, תביא, לדעתי, לעוד שלב חיובי בשווקים. זו השערה ולא נבואה. ולכן, על בסיס גורמי הרקע ועל פי נקודות הייחוס הטכניים בשווקים, בפועל, ייתכן מאוד שאותה השערה תתבדה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...



S&P500

שוק המניות האמריקאי נראה כמגמגם קמעה. כאשר היה מעוניין בכך, היינו עדים לרציפות יפה במיוחד של נרות ירוקים. לאחרונה, זה לא מה שקורה. אחרי כמה נרות ירוקים אנו מקבלים כמה נרות אדומים, המצליחים לחזור אחורה די הרבה ממה שהושג. ניתן לציין את תחילת העניין הזה בתחילת דצמבר 2021. לא רק זאת, מבנה תנועת המחיר מתחיל להיראות כבונה תבנית היפוך עליונה מאיימת במיוחד:

ראש וכתפיים. וזאת, כאשר אנו יורדים עכשיו מהשיא של הראש, ולפנינו כתף ימין להשלמת התמונה, לפני שבירת בסיס התבנית הנמצא בסביבת 4500.

האם זה מה שקורה בפועל? אף אחד לא יודע אבל יש הרבה טכנאים המעלים את ההשערה הזו ויש הגיון בלחשוב שככל שהתבנית הזו תשלים את חלקיה אנו נראה תופעה של "נבואה המגשימה עצמה". דהיינו, שאנשים יתחילו למכור, ובפועל, יקיימו את התבנית על בסיס ההנחה שהיא תתגשם. זה המקום להזכיר: יעד מיידי בשבירת בסיס ראש וכתפיים הוא שווה ערך לגובה הראש מהבסיס. ובמקרה שלפנינו, זה אומר ירידת המדד ל-4200 (4800-4500 = 300 מ-4500). בדרך, ישנה רמת תמיכה מאסיבית סביב 4300... רמת התמיכה של 4700-4650 חשובה כגבול מידי להתרחשות כזו.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: חזרה מהירה מעלה מעל 4800. לא פחות מזה ישכנע שהתבנית לא בקלפים.
לשליליים: סגירה שבועית מתחת ל-4500 תייצר סחף המוני של פקודות קטיעת הפסד. לכו על זה.



TA35

כמו שכתבתי בשורה הראשונה של הפתיח, שוק המניות הישראלי חזר להדגים לנו חיוב סותר לקורה בעולם. מעין סטייה חיובית אשר כבר ראינו אותה ב-2021 אבל עדיין תמיד הפליאה אותנו כשהתקיימה. העלייה הרציפה מ-1840 ועד השיאים סביב 2000 לא מראה סימנים של חולשה במחיר למרות שכאשר אנו בוחנים את המומנטום של התנועה אנו מוצאים סטייה שלילית בינו ובין המחיר העולה.

לא ניכנס לגורמים למה שאנו רואים אבל נאמר רק זאת: אם שוקי ארה"ב אכן נמצאים במסגרת של תבנית ההיפוך אשר הזכרתי לעיל (ראש וכפיים) אני לא חושב שהשוק שלנו יוכל להתעלם מכך הרבה זמן. לכן, עלינו לתת גבולות לחיוב הזה ולהגדיר את הסימנים המעידים במחיר לזהירות נדרשת: ירידה מתחת ל-1950 יהיה הסמן הראשון לשלילה מתקרבת, כאשר ירידה מתחת ל-1850-25 יהיה אישור חזק מאוד שמשהו רע באמת קורה במקומותינו.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: תמשיכו אבל עם היד על הדופק.
לשליליים: פשוט רמות: 1975, 1950, 1925, 1850, 1825. כאשר תגעו לשם נדבר.

בהצלחה לכולם!


 
[[[דיסקליימר]]]
x