קרן נאמנות במוקד - שילוב נהדר של מסגרת מנייתית ידועה וטובה עם ניהול אקטיבי

ילין לפידות מניות ערך ת"א 125 || זו קרן המציגה פתרון נהדר למי שמעוניין לשלב בטחון בהשקעות על ידי בחירת מסגרת סגורה של מניות ממדד וכשרון הניהול של בית השקעות

 

 
136523265 Image: Dreamstime.com136523265 Image: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/01/2022

מבין סוגי הקרנות העוסקות במניות, ישנה אחת מעניינת ומיוחדת בעיני אשר משלבת בצורה משלימה למדי את הדילמה שיש לנו תמיד כמשקיעים: האם לתת אמון במנהל כספים מקצועי או להיות פאסיביים ולהשקיע במדדים? תת-הענף שאני מציג היום, על ידי קרן מופלאה ממש, מצליח לתת מענה לאותם מתלבטים שלא הצליחו להגיע להחלטה מחייבת לאף כיוון. מדובר בקרנות הנותנות חופש בחירה של נכסים מתוך מניות של מדד ספציפי. במקרה שלפנינו: מדד ת"א 125 שלנו, המשלב את המניות הכבדות יותר של מדד ת"א 35 והמניות עם התעוזה והצמחה הגדולים יותר, ואשר גודלן קטן מכדי להיכנס למדד הגדול, והן מניות מדד ת"א 90.

על פי רוב, מחשיבים את מניות ת"א 125 כיוניברס המייצג ביותר של הבורסה המקומית בגלל שתי תכונות ברורות: המניות במדד הכללי הזה מייצגות באמת את רוב הכלכלה המקומית, ושנית, קיימת במסחר בהן נזילות מספיקה על מנת להיכנס, ובמיוחד לצאת מהן, בשלום. מה שלא ניתן לומר במניות הקטנות יותר. אבל, אם נחזור לתת-ענף הזה נוכל לומר עוד משהו עליו: אם תחשבו על כך, מדד מניות המבוסס על שווי השוק של מניותיו הוא באמת הרכב די אקראי של נכסים אם מסתכלים על המגמות השונות הקיימות בהם בכל נקודת זמן.

ברור שחלק מהזמן יהיו סקטורים טובים יותר מאחרים ובוודאי מניות טובות יותר מאחרות בכל זמן נתון. לכן, המדד, כמסגרת של אפשרויות אבל לא כאמצעי מיידי של השקעה עושה שכל. ואז, באותה מסגרת, מנהל ההשקעות של הקרנות המנוהלות האלו יכול לקחת עמדות על פי הבנתו את המתרחש כלכלית, במקרו ובמיקרו. האם זה מבטיח ביצועים טובים יותר מהמדד עצמו? לא בהכרח אבל זו השאיפה בהחלט. בקרן שלפנינו, זה בהחלט המקרה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית ילין לפידות והיא כבר לא צעירה ממש עם כשלוש שנים של פעילות: היא נולדה בסוף 2018. מאז הקמתה היא לא שינתה מדיניות השקעה וזו בהחלט נקודה חיובית לטובתה. היא קרן יחסית גדולה לענף שלה ("מניות Large & Mid Cap") עם 218 מיליוני שקלים תחת ניהול הממקמים אותה במקום ה-7 מבין 32 הקרנות שיש באותו ענף. יש לציין, כמובן, שחלק גדול מהקרנות בענף הזה אינו מצטמצם למניות מדד ת"א 125 אבל אין תת-ענף מיוחד לכך.

דמי הניהול המבוקשים על ידי מנהלי הקרן עומדים על 1.50% כאשר זה ממקם אותה ממש באמצע התחום (מקום 15 מבין 32) מהבחינה הזו. אבל, האמת היא, שדמי הניהול ממש נמוכים בעיני כאשר חושבים על המשימה ועל התוצאה: בחירת מניות מאוסף מצומצם ומקומי, עם השגת תשואה של 41.73% שנה אחורה (!).

האם החשיפות יכולות ללמד אותנו משהו חדש? לא ממש: 94.35% מניות בלי מט"ח כמעט (0.10%) ובלי אג"ח למעשה (0.62%). מעניין שהמעט הזה נמצא עם דירוג נמוך מאוד של BBB+... הפרמטר היחידי שנראה לי קצת מוזר הוא סטיית התקן. זו עומדת על 1.27% כאשר שם הקרן מדבר על "מניות ערך" שאמורות להיות תנודתיות הרבה פחות. כאן, חייבים לציין שהסטייה הזו גם לא אסטרונומית אלא רגילה, עבור קרן של מניות בלבד.

ביצועי הקרן



בגרף השנתיים הזה אנו רואים את הקרן של ילין בשנתיים האחרונות כאשר ניתן לראות כמה היא התקדמה מאז תחתיות הקורונה ובמיוחד מאז 10-2020. זאת, כאשר החיסונים והעזרה הממשלתית דאז הבהירו שהכלכלה תחזור לעצמה במהרה. גרף כזה מגמתי חיובי, עם זווית כה ברורה של 45 מעלות, לא ראיתי הרבה זמן! האם הרצף התשואתי יאמר משהו אחר? הנהו לפניכם:


ממש לא, אלא להיפך. יש שלנו כאן תצוגה של קלאסיקה של ממש של קרן עולה בהדרגה יפה בין הטווחים השונים. ולא על ידי קפיצות קטנות כל כך! הייתם מצפים לראות משהו בין השנה לשנתיים בגלל הקורונה אבל זה לא קרה. רצף חיובי כזה גם לא ראיתי הרבה זמן...נמשיך מכאן לשלושה גרפים המשווים את הקרן של ילין עם מדדי המניות המקומיים: ת"א 35, 90, 125, כאשר אציג טווחים של שלוש שנים, שנה, וטווח קצר של שלושה חודשים (כל המדדים מיוצגים על ידי קרנות מחקות של תכלית):




מהסדרה הזו ברור דבר אחד עקרוני: הקרן של ילין (אדום) נמצאת תמיד מעל נכס הייחוס שלה והוא מדד המניות ת"א 125 (כחול). וברוב המקרים, מכה את כל המדדים! יותר מזה: בכל מקרה, היא הרבה יותר קרובה למה שעושה מדד ת"א 90 (ירוק) האגדי מאשר המדד הגדול והכבד של ת"א 35 (כתום). וזה אומר שמנהל ההשקעות בהחלט מצליח להתקדם לתשואות של המניות ה"מסוכנות" אבל ה"מניבות" יותר.

אגב, בתיק יש 72 מניות בלבד מה-125 שניתן. הפריסה יפה במיוחד בטווח שלוש השנים כאשר, כאמור, בטווחים הקצרים יותר הקרן של ילין נמצאת מעל כל המדדים אחרי שהיא מתנדנדת על המקום הראשון עם מדד ת"א 90. ואיך הקרן הזו עושה מול מדדי חו"ל? נכון שזה לא שייך כל כך לנכס הייחוס שלה אבל למשקיע הישראלי הרגיל זה די חשוב:




לפניכם גרפים של שנתיים ושל שנה של הקרן של ילין (כחול) מול מדד המניות האירופי (אדום), האמריקאי (ירוק) ושל השווקים המתעוררים (כתום). ובשני הגרפים אנו רואים את ילין מנצחת את המרוץ בהובלה גם מעל השוק האמריקאי הטוב כל כך. אגב, שימו לב למדד של השווקים המתעוררים (מבית פסגות)... הוא פשוט הניב הרבה כאבי לב למשקיעיו...

גיוסים ופדיונות



כמו בכל סקירה אנו תוהים אם ציבור המשקיעים ישים לב למהות החיובית של הקרן ויצביע ברגליים על ידי גיוסים. על פי הגרף הזה, של שלושת השנים האחרונות, בפרמטר הזה של הקרן, התשובה חיובית. לפחות מאז סתיו 2020 כאשר לאחרונה אנו רואים פשוט "פיצוץ" של כניסת כסף. ואיך כל זה נראה מול מתחרות ישירות המנהלות סכום די דומה של הון? הנה הגרף:



בשנתיים האחרונות, הקרן של ילין (ירוק) פשוט בולטת בגיוסים הטובים מול זו של אלטשולר (כחול) ובמיוחד מול זו של מור (כתום). ולסיכום אומר כך: מי שמעוניין להיות בטוח שכספו יושקע במסגרת קבועה של המניות ה"חשובות" ביותר כלכלית בארץ (מניות מדד ת"א 125) אבל רוצה גם שיהיה מגע של ניהול אקטיבי בתחלופת המניות שבתיק, כך שיהיו בו המנצחות ולא את כל החבורה, ובכן, המשקיע הזה יעשה טוב אם הוא יכניס את הקרן של ילין לפידות שראינו לתיק המעקב שלו. מכל הבחינות, היא קרן המקיימת הבטחה של מנדט בצורה הטובה ביותר שניתן.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5128368
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/299

המון הצלחה לכולם!




 
x