האינפלציה ירדה, אבל פחות מהצפי – מה יעשו המשקיעים בארה"ב?

מדד אפריל פורסם ממש עכשיו, והמדד יצא מעט גבוה הבעיה – האכזבה הגיעה בעיקר במדדי הליבה

 

 
credit-Image by Tumisu from Pixabaycredit-Image by Tumisu from Pixabay
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/05/2022

מדד הליבה של אפריל יצא 0.6% החודש, לעומת צפי של 0.4%, העלייה במדדי הליבה היתה גבוהה מהצפי, כאמור, והיא מהווה איתות שלילי לשווקים שציפו הקלה בלחץ האינפלציוני, שיסייע לפד להימנע מהעלאת ריבית חריגה של 0.75%.

קצב האינפלציה השנתי עומד כעת על 8.5%, לעומת צפי של 8.3%, מדד כללי. מדד הליבה עלה ל-6.2% לעומת צפי של 6%.

נזכיר שבהודעת הריבית האחרונה, וכן בהתבטאויות של בכירי הפד, שיצאו בסופש האחרון, הגנו בכירי הפד על עמדתם, ועל כך שאין צורך להעלות את הריבית ב-0.75%. לדברי פאוול, העלאת ריבית של 0.75% אינה על השולחן כעת. כך גם אמרו בכירי הפד בנאומים שנשאו בסופש האחרון. לדבריהם, השוק מתמחר ציפיות לריבית גבוהה יותר, וזה מייתר את הצורך של הפד להעלות את הריבית בפועל בחדות.

התבטאות נוספת שנשמעה בקשר עם אינפלציה הגיעה אמש, ביידן אמר כי הממשל עושה כל שביכולתו על מנת להילחם באינפלציה. לדברי ביידן, הם לוקחים את האינפלציה בררצינות, ושכיום זו הבעיה הפנימית הגדולה ביותר שנמצאת על שולחנו של הנשיא. אחד הדברים שממשל ביידן ניסה לעשות היה לשחרר כמיליון חביות נפט ליום, כדי לנסות להילחם במחירי הנפט הגואים. נכון לעכשיו פעולה זו לא מסייעת.

השווקים מן הסתם מפרשים את האמירה של ביידן, כלחץ של הנשיא על נגיד הפד, להעלות את הריבית בחדות כדי לדכא את האינפלציה (וגם אמש אחרי האמירה הזו השווקים ירדו). כרגע, השווקים, בצדק רב, מסתכלים על המציאות על הנתונים, ועל הסביבה, ומבינים שהפד בבעיה.

ההערכה הרווחת היום, בטח אם האינפלציה מגיעה ממדדי הליבה, יחד עם נתוני תעסוקה חזקים שיצאו ביום שישי, והתבטאות הנשיא בקשר עם אינפלציה, כל אלה מביאים את השווקים למסקנה שלמרות מה שהפד אומר, יש סיכוי לא רע שהפד ייאלץ להעלות את הריבית בחדות, מעבר ל-0.5% שהוא אמר שיעלה. המשמעות היא שהעלאת ריבית של 0.75% מבחינתם של הפעילים בשוק עדיין על השולחן.

זה אומר שככל שהשבועות נוקפים, המציאות הכלכלית מורעת דרמטית מבחינתם של המשקיעים. לקח זמן להבין עד שהפד הולך להעלות ריבית, לאחר מכן, הבינו שהפד יעלה ב-0.5%, וכעת השווקים מעריכים העלאה חדה אף יותר של הריבית. הנתונים כל הזמן מצביעים לשם, והמשקיעים לא מתעלמים מכך.
x