לקראת שבוע המסחר – מה אומרים הגורמים הניציים ביותר בפד על המדיניות המוניטארית?

נתוני האינפלציה במרכז

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/05/2022

השבוע אנחנו צפויים לנתוני אינפלציה שאמורים להתפרסם ביום רביעי. נזכיר כי נכון להיום, קצב האינפלציה השנתי הוא כ-8.5%, וכאשר מנכים מזון ואנרגיה, מה שהאמריקאים מכנים – Core CPI מדד הליבה, אנחנו עומדים על 6.5%.

הערה אחת לגבי מדדי הליבה. בישראל לא ממש מפרסמים את מדדי הליבה, אבל מדובר בניסיון של האמריקאים למדוד את עליית המחירים שלגביהם יש להם השפעה. לתפיסתם, מזון ואנרגיה מושפעים מגורמים רבים, שרק על חלקם הקטן ניתן להשפיע.

הדוגמא האחרונה של הלחימה באוקראינה, שגררה זינוק במחירי הסחורות, בין היתר החיטה והנפט, ממחישה זאת באופן מושלם. הרי לא משנה כמה הפד יעלה את הריבית, זה (כמעט) ולא ישפיע על מחירי החיטה או הנפט.

האינפלציה בארה"ב 12 חודשי אחורה. נתונים: BLS.

נתון יוצא, נתון נכנס

כדי להבין איך נתוני האינפלציה צפויים להשפיע, תמיד צריך לראות מה יוצא. כלומר כשמודדים את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, כל פעם זזים חודש קדימה, במקרה שלנו, יורד מדד אפריל 2021, מדד של 0.6%. כלומר אם מדד אפריל, שיתפרסם ביום רביעי, יהיה גבוה מ-0.6%, נראה (שוב), עליה בקצב האינפלציה השנתי, עם ההסתייגות הקטנה של מדדי הליבה.

נתוני אינפלציה 12 חודשים אחרונים, מקור: BLS.

כפי שניתן לראות, מדדי מרץ ואפריל עמדו על 0.6%, כך שמדד אפריל הקרוב, אם בשאיפה יהיה נמוך יותר זה עשוי, אולי, להרגיע את השווקים.

הפד מנסה לעודד

לפני מספר שבועות, הבאתי בכתבה כאן, על העמדות השונות של נציגי הפד השונים. בשבוע שעבר קיבלנו שיח מעודד דווקא משניים מהנציגים שנחשבים ניציים ביותר בפד – Waller ו-Bullard שהגנו על מדיניות הפד, ודחו טענות על כך שהפד נמצא מאחורי העקום.

נזכיר, החשש של השווקים הוא שהפד לא באמת מקדים את הנתונים, ולכן מפחדים שהפד יתעורר בהקדם, ויזניק את הריבית בחדות, זה עלול לגרור את הכלכלות השונות למיתון, כפי שקרה בתקופתו של פול וולקר. פאוול, במסיבת העיתונאים האחרונה אמר שאין תרחיש בטווח הנראה לעין של העלאת ריבית של 0.75%. עמדה זו זכתה לחיזוק בסוף השבוע האחרון כששניים מהניצים ביותר בפד חיזקו את עמדתו של פאוול.

שני הבכירים, אמרו שהפד לא תמיד חייב ממש להעלות ריבית, שכן עצם הציפייה של השווקים להעלאת הריבית, משפיעה באופן מיידי על העקום. רוצה לומר, שעצם זה שאנחנו מדברים על הדברים, הם הופכים כמעט למציאות, והחשש של השווקים משפיע בעצמו על העקום, כך שהפד לא באמת חייב להעלות את הריבית לגובה האמור.

אם שני הבכירים, שנחשבים לאנשים הניצים יותר בפד, חושבים שאין סיבה שהפד יעלה ריבית בחדות, זה אמור להרגיע את השווקים. בינתיים, אם לשפוט לפי אירועי השבוע האחרון, החריגים בתנודתיות, השווקים עדיין לא רגועים. קשה עדיין לראות אנשים או גופים מכניסים כסף חדש לשווקים. צריך לזכור, השווקים לא יעדכנו אותנו אף פעם מתי מסתיים מהלך הירידות, ומתחיל מהלך עליות. רק היום אנחנו מעדכנים כי ברקשייר האת'אוויי של באפט נמצאת במסע קניות משמעותי. אז מהלך הירידות הזה יכול להימשך במהלך החודשים הקרובים, אבל גם יכול להסתיים מחר.

x