קרן נאמנות במוקד || מור מניות טכנולוגיה גלובלי || קרן שהרוויחה ביושר את מיקומה בתיק המעקב לזמנים טובים יותר

הסקטור פשוט קרס אבל אנחנו לא שוכחים לקרן הזו את ימיה הטובים

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2022

בימים אלו של ירידות חדות בשוקי המניות, ובמיוחד בסגמנטים של הצמיחה והטכנולוגיה, אני רואה לנכון לתת לכם מבט על קרן שתוכל לתת לנו תמורה יפה מאוד כאשר הגל העכור הזה ייפסק, וכאשר נחזור לזמנים של מגמה חיובית ושמחה יותר. לא שאני חושב שזה יקרה בימים הקרובים, כי הבעיות העומדות בפני קובעי המדיניות גדולות ומסובכות מאוד, אבל עדיין, בניית תיק מעקב יציב וטוב, לעת הצורך, הוא חלק מהתפקיד המוטל על הכתבות מהסוג הזה.

לפני שנדבר על הקרן עצמה, כמה מילים על עניין עצמו, דהיינו: מדוע סקטור הטכנולוגיה סובל כל כך מהירידות האחרונות? כמו בכל דבר בצה"ל, יש לכך שלוש סיבות: שווי המניות, העלייה בריבית, והצורך הפיננסי.

שווי המניות: אין ספק שמניות הטכנולוגיות הגדולות, דמויות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס, וגוגל) היו למניות המובילות של השנים האחרונות. זאת, כאשר שווי המניות האלו עבר לא מעט את השווי הנורמטיבי של הממוצע בבורסה בכלל ובקטגוריה ההשקעתית הזו בפרט. לכן, ירידה לאזור הממוצע (Back to the Mean או Mean Reversion) מתבקש למדי, כאשר הסנטימנט הכללי בשוק הופך לשלילי.

העלייה בריביות: למרות שיש המון כסף ביתרות המזומנים של חלק מהחברות הגדולות בתחום, מקובל להניח שתחום הטכנולוגיה ובכלל, תחום מניות הצמיחה, הוא תחום שבו החברות צריכות יותר מימון למחקר ופיתוח, שיווק אגרסיבי, וכיבוש נתחי שוק, מאשר חברות ערך מבוססות. לכן, כאשר עלות הכסף עולה, זה משפיע עליהן הרבה יותר במאזן, וברווחיות, ועל ידי כך, בערכן של המניות. עלייה בריביות הייתה תמיד טריגר לא קטן לסבל גדול יותר בסקטורים האלו.

הצורך הפיננסי: בגדול, כאשר המשקיעים ממונפים (margin) במידה זו או אחרת, או אפילו לא, הם נוטים להיפתר מהר יותר ממה שעשו עליו רווח יפה מאשר מעמדות מפסידות. ולכן, כאשר הטכנולוגיה הניבה כל כך הרבה רווחים בעבר הלא רחוק, קל עכשיו למכור אותה ברווח כדי לממן חלק, או כל החוב, מול הברוקר, הבנק, וכו...

עד כאן הרקע לעוצמה של השלילה בסקטור המוצג, ונמשיך בסקירה של הקרן עצמה. כאמור: קרן המיועדת להיות לרזרבה, בתיק המעקב, אם וכאשר נראה היפוך מגמה, כתוצאה מאופק של פתרון לבעיות האינפלציה החדשות. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מור, והיא מספיק וותיקה (שלוש שנים) כדי שנתרשם ממנה, ומביצועיה מול מה שקרה בהשוואה עם מה שקרה במתחרות ובשווקים. לא היה בה שינוי מדיניות השקעה משמעותי, וזה סימן חיובי מאוד לאור התנודתיות שחווינו לאחרונה. יש בה כמות הון מנוהלת של 229 מיליוני שקלים, וזה ממקם אותה במקום הראשון מבין כל הקרנות שבשמן יש המילה "טכנולוגיה", כולל הקרנות המחקות בנושא. ויש כאלו 13.

אין ספק שהתקופה האחרונה הזיקה מאוד לקרן, מבחינת התנודתיות שלה, וכך קיבלנו בה סטיית תקן של 3.14% שנתית וזה הרבה. גם עבור קרן מנייתית, וגם כאשר הייתה ירידה של 21.24% תשואה בקרן, בשנה האחרונה (עד ה-09-05-2022). לכן, קצת מפריע שהיא גובה עדיין די הרבה לשנה, 1.85% דמי ניהול, הממקמים אותה במקום השני, כאשר ממיינים את הרשימה של 13 הקרנות שציינתי מהיקרה ועד הזולה.

אינני בקיא כל כך במנגנון, וביכולות של מנהלי הקרנות לשנות דמי הניהול, אבל תמיד קצת צורם לראות עמידה על ערכים גבוהים של אלו כאשר התקופה הייתה דורשת קצת התחשבות במשקיעים הנאמנים. בחזית החשיפות אין ממש חדש: כל הקרן מיועדת למניות טכנולוגיה בחו"ל, וללא נטרול מט"ח. וזה מה שאנו רואים עם 93.58% מניות ו-94.06% חשיפת מט"ח. אגב, בזמנים רעים כמו עכשיו, דווקא אי נטרול המט"ח בהחלט פועל לטובת הקרן, ומאט קצת את השחיקה המתרחשת במניות עצמן. על מנת להתרשם מתיקה של הקרן, ומה הכוונה ב"מניות טכנולוגיה גלובלי", הנה החלק העליון והתחתון של המניות בתיק:



ביצועי הקרן



כבר  אמרנו וצייננו שהתקופה קשה. כמה? הגרף של שלוש השנים האחרונות מראה זאת היטב, כאשר אנו מתקרבים לתיקן של כ-46% (!!) מהעלייה מהתחתית של הקורונה (סביב 90) ועד השיא סביב 220. חתיכת תיקון... גם הרצף התשואתי מעביר את המסר הזה: שבירה ברוטאלית בין שנה ו-שנתיים!



וכמו תמיד, אנו שואלים: האם הקרן אשמה בכל זה, או שיש גורמי שוק שהביאו את התוצאות האלו? אני חושב שנסכים שהמקרה השני הוא, ברובו המכריע, הסיבה לשינוי הדרמטי באותו רצף. מכאן נעבור למה שעשתה הקרן, בשלוש השנים האחרונות, מול מדדי בורסה אמריקאיים:



ובכן, הקרן של מור הובילה את כל המדדים, כולל זה של הנסדק, עד סיום שנת 2021. וזה אומר הרבה ביכולות של המניות של התיק להיות הטובות, והמיוחדות, מול השוק באופן כללי, ושוק מניות הצמיחה בפרט. אבל, כאשר אנו רואים את גרף הקרן בטווח הקצר, עם אותם מדדים, המיוצגים על ידי קרנות מחקות מתכלית, ואי-בי-אי, מאז תחילת השנה, המצב קצת שונה:



החשש שלנו, מפני התגשמות הנחת היסוד בדבר סבל היתר של מניות הטכנולוגיה בזמני אינפלציה, התגשם לגמרי, והקרן של מור פשוט ירדה הרבה יותר מאשר הממוצעים המובעים במדדים. ומה תאמר לנו השוואה של הקרן של מור מול המתחרות? הנה שלוש שנים איתן:



בגדול, הובלה ועמידה בראש כולן, גם כאשר השוק התהפך. היה פשוט "פור" גדול מספיק. זאת, מול קרנות טכנולוגיה מבית קסם, הורייזן, הראל, מיטב, אנליסט, ופסגות. ואנו רואים שוב את התופעה ההפוכה, דהיינו ירידה חזקה במיוחד במור, מול אותן קרנות מאז תחילת השנה:


אגב, שימו לב שיש מרווח לא קטן בין הירידה הנמוכה ביותר (בין 12% ו-14%) ומה שקרה בקרן של מור דהיינו, סביב 24%. מה שמראה על העוצמה היתרה של "חיסול העמדות" דווקא במניות שהניבו הכי הרבה בתקופות הקודמות.

גיוסים ופדיונות



האם מבט על נושא הגיוסים יאמר לנו משהו חכם שונה? לא ממש. יש כאן תצוגה של המובן מאליו: למרות החיבה, ואפילו האהבה, שהייתה למשקיעים כלפי הקרן הזו, והסקטור הזה, חלק מהם ינטשו את הספינה הזו עקב המכה האדירה בסקטור. המהות הזו החלה כאשר ראו סימנים ראשונים של אינפלציה כבר בסתיו 2021, והחמירה מאוד מאז. וכאשר מסתכלים גם על התחרות:



רואים שהעניין הזה לא שונה גם אצלה, למרות שהקרן של מור פשוט הייתה דגל לעניין. אגב, מעניין מאוד הסממן העולה חזרה, בדמות פדיונות קטנים יותר לאחרונה. האם המשקיעים "מריחים" משהו וחושבים שכדאי כבר להפסיק לצאת ואולי לחדש קניות... מי יודע...

סיכום קצר
הקרן של מור הייתה טובה בהרבה מהמדדים, ומהתחרות, כאשר השוק היה ב-Mode של התלהבות, נזילות גבוהה, ומחשבה של חיוב אינסופי לגבי הסקטור שתרם לנו כל כך הרבה לחיי היום יום שלנו. עכשיו, כאשר הבעיה העומדת על הפרק היא של אינפלציה, ושהתגובה לכך היא עלייה בריביות, מניות ה"כוכב" שבתיק שלה מזיקות לה, והרבה.

לדעתי, זו הוכחה, כמה שאפשר לדבר על הוכחות של דברים בכלל בשוק ההון, שתקומה מעלה תועיל לקרן של מור הרבה יותר מאשר לאותם גורמי השוואה. האם ההיסטוריה תחזור על עצמה, ונראה עלייה כמו מאז תחתית הקורונה? אני בספק. אבל, יש סיכוי שאחרי ירידה של כ-50% בסגמנט המגמתי העולה, נראה חזרה מעלה לא קטנה...
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5128962
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף:
https://www.funder.co.il/fundList/n/%D7%98%D7%9B%D7%A0%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94

המון הצלחה לכולם!


 
x