קרדיט סוויס: גם בשוק תנודתי יש להישאר מושקעים

בשוק שבו סיכוני המיתון עדיין בשליטה השווקים הפיננסים מציעים פוטנציאל תשואה חיובי. ברגע שהתשואות האמיתיות מגיעות לשיא, יש פוטנציאל להתאוששות מהירה בשווקים ומשקיעים שעוזבים כעת כנראה יחמיצו אותה

 

 

 
מייקל סטרובאק, קרדיט: PRמייקל סטרובאק, קרדיט: PR
 

מייקל סטרובאק, מנהל ההשקעות הראשי בקרדיט סוויס
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/05/2022

חיזוי שוק המניות מהיום למחר הוא כמעט בלתי אפשרי, אבל אי הוודאות פוחתת על פני אופק רב שנים. במשך תקופה של שלוש או חמש שנים, אנו יכולים לומר בביטחון רב בהרבה ששוקי המניות יהיו גבוהים ככל הנראה. בחינת אופק הזמן האמיתי של תיק יכול לעזור למשקיעים להישאר נקודתית בתקופות של אי ודאות מוגברת. 

על הבנקים מרכזיים מוטלת פעולת איזון עדינה. הם צריכים להנדס האטה כלכלית בלי לגרום למיתון מוחלט, הם מחויבים להילחם באינפלציה, אבל הם לא יכולים לתקן את הבעיות בצד ההיצע. ולכן הריביות הריאלית עולות. כל עוד ההיצע מוגבל והביקוש חזק, הבנקים המרכזיים יישארו ניציים בנושא גובה הריבית.

יש סימנים ראשונים לכך שהמדיניות עובדת. לדוגמה, שיעורי האינפלציה כנראה שהגיעו לשיא לעת עתה וציפיות האינפלציה המשתמעות מכך בשוק אף ירדו לאחרונה. אמון הצרכנים גם הוא ירד, ובכל זאת הכלכלה הכוללת (במיוחד השירותים המגזר) עדיין יציבה מספיק ומיתון הוא תרחיש שאינו סביר בחודשים הקרובים.
 
התנודתיות בשווקים הפיננסיים הייתה גבוהה ויוצאת דופן השנה, מושפעת מחששות המשקיעים מהעלייה באינפלציה, הידוק המדיניות המוניטרית והמלחמה באוקראינה, בין היתר. עוד גורם מכריע לתנודתיות היא העלייה החדה לאחרונה בריביות הריאליות, גם הן תרמו לתנודתיות ויצרו סביבה שבה הן מניות והן אג"ח נאבקות. 

למרות שהעליות והירידות החדות מטרידות, אסור למשקיעים למכור אחזקות בשוק ההון בפאניקה. לעזוב את השווקים הפיננסיים עכשיו ולהחזיק מזומנים משמעותו אובדן כוח קנייה למשקיעים לאור האינפלציה הגבוהה. 

במקום זאת, המשקיעים צריכים להישאר מושקעים. כל עוד סיכוני המיתון נשארים בשליטה, כפי שאנו מאמינים שזה המצב, השווקים הפיננסיים עדיין מציעים פוטנציאל תשואה חיובי. 

הריבית ריאלית הינה המנוע העיקרי המשפיע על תנודתיות בשוק, אי הוודאות נותרה גבוהה, עם המלחמה באוקראינה, מצב ה-COVID-19 בסין, שיבושים בשרשרת האספקה והעלייה באינפלציה. שיעורי הריבית הריאליים, מייצגים מימון עלויות לחברות ומשקי בית. אם הריבית הריאלית עולה, המינוף במשק יורד ככל שההלוואות מתייקרות. כך, בסביבה של עלייה אמיתית בתשואות, סנטימנט הצרכנים נמוך יותר, שוק הדיור מאט ופוטנציאל הרווחים של החברות יורד. כתוצאה מכך, עליית הריבית הריאלית בדרך כלל הולכת יד ביד עם התנודתיות הגוברת ותשואות נמוכות יותר בשוק ההון. לפיכך עלייה חדה בריבית הריאלית היא זו שגורמת לתנודתיות. 

השווקים הפיננסיים נותרו תנודתיים מאוד. בסוף השבוע לבד, מדד S&P 500 איבד 4% בעקבות דוחות שליליים בחברות קמעונאות מרכזיות בארה"ב. זה היה היום בו נרשמה הירידה הגדולה ביותר מאז יוני 2020. גם בשוקי האג"ח, נראו מהלכים חדים מאוד. תשואות אג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים ירדו ביותר מ-10 נקודות בסיס. גם המניות וגם שוקי האג"ח ראו הפסדים משמעותיים מאז תחילת החודש השנה. ולמרות שכמה מדדי המניות העיקריים החלו להתאושש מהשפל שלהם, התנודתיות נשארה גבוהה. 

הפד מחזיק במפתח לתשואות ריאליות ולתנודתיות. שאלת המפתח בשלב זה היא כמה עוד תשואות האג"ח יכולות לעלות ולכמה זמן יכולה תקופה זו של אי ודאות להתמיד. לדעתי, בידי הבנקים המרכזיים, במיוחד הבנק הפדרלי בארה"ב התשובות לשאלות אלה. מבחינה כלכלית, אנו במצב שבו חברות ומאזני משק הבית נמצאים במצב טוב. יש דרישה  חזקה למדי דרישה לסחורות ושירותים. עם זאת, יש בעיות בצד ההיצע. אספקת סחורות, במיוחד בתחום האנרגיה, מוגבלת על ידי המלחמה באוקראינה והסנקציות הכלכליות הנלוות נגד רוּסִיָה. יחד עם זאת, שרשראות האספקה עדיין נפגעות משיבושים הקשורים ל-COVID בסין. לפיכך, ביקוש חזק שנענה בהיצע מוגבל, מביא לעליית מחירים, ושיעורי אינפלציה גבוהים. 

הבנקים המרכזיים מחויבים להילחם באינפלציה, אבל הם לא יכולים לתקן את הבעיות בצד ההיצע. מה שהם יכולים לעשות זה לנסות ולהחליש את הביקוש, וזה המקום שבו מגיעות הריביות הריאלית העולות. כל עוד ההיצע מוגבל והביקוש חזק, הבנקים המרכזיים יישארו ניציים בנושא גובה הריבית. סימנים מבורכים לשיא בניציות של הבנק המרכזי ולפיכך שיא בתשואות הריאליות יהיה: אינדיקציות לכך שהאינפלציה הגיעה לשיא, הידרדרות הדרגתית באמון הצרכנים, שיפור במצב שרשרת האספקה או שיפור זמינות הסחורות (למשל הגדלת ייצור הנפט של אופ"ק). 

על הבנקים מרכזיים מוטלת פעולת איזון עדינה. הם צריכים להנדס האטה כלכלית בלי לגרום למיתון מוחלט, ויש גם אילוצים אחרים. למשל, הריבית הריאלית לא יכולה לעלות יותר מדי - אחרת רמות החוב הממשלתיות מסתכנות בהפיכתן ללא ברות קיימא. ולכן יש גבול ליכולת להעלות את הריבית ריאלית. 
 
לדברי סטרובאק, רואים כבר רואים סימנים ראשונים לכך שהמדיניות עובדת. לדוגמה, שיעורי האינפלציה כנראה שהגיעו לשיא לעת עתה וציפיות האינפלציה המשתמעות מכך בשוק אף ירדו לאחרונה. אמון הצרכנים גם הוא ירד, ובכל זאת הכלכלה הכוללת (במיוחד השירותים המגזר) עדיין יציבה מספיק ומיתון הוא תרחיש שדי לא סביר בחודשים הקרובים. 

בשווקים הפיננסיים אנו רואים גם כמה אינדיקציות לכך שמכירה עכשיו עשויה להיות מוגזמת יותר ויותר. חלק מהפעילות המכירה נבעה מתזרימי ניהול סיכונים, מרווחים וגורמים דומים. מה שמרמז על כך שלפחות הפסקה בירידת השוק עשויה להיות קרובה. ניתוח טכני מדגיש את רמת 3855 ב-S&P 500 כרמת תמיכה שצפויה להחזיק לעת עתה. באופן דומה באג"ח, תשואות אג"ח ארה"ב ל-10 שנים לא הצליחו לשבור והתהפכו מהתנגדות ברמה של 3.26%.

כיצד המשקיעים יכולים להגיב לתנודתיות מוגברת? 

המצב הנוכחי מאתגר במיוחד עבור המשקיעים שכן עליית תשואות ריאליות אומרות שגם שוקי המניות וגם שוקי האג"ח נאבקים. מתחילת השנה, מניות גלובליות (כמו מדד MSCI AC World Index) איבדו יותר מ-15%, בעוד אג"ח גלובליות (כפי שנמדד על ידי המדד המצטבר העולמי של ברקליס) איבדו יותר מ-7%. 

המשמעות היא שהפיזור המסורתי בין מניות ואיגרות חוב לא עבד. קשה לסבול את אי הוודאות הנוכחית, אבל אנחנו חושבים שמשקיעים לא צריכים למכור בבהלה בנקודה הנמוכה הזו של השוק. לעזוב את השווקים הפיננסיים עכשיו ולהחזיק מזומנים, משמעותו אובדן מובטח של כוח קנייה בהינתן שיעורי אינפלציה גבוהים. כדי להגיע ליעדים הפיננסיים שלהם, עדיף להישאר מושקע. ברגע שהתשואות האמיתיות מגיעות לשיא, יש פוטנציאל להתאוששות מהירה של השווקים ומשקיעים שעוזבים כעת כנראה יחמיצו אותה. כל עוד מסתמן כי המיתון יישאר בשליטה, השווקים הפיננסיים מציעים פוטנציאל תשואה חיובי, למרות התנודתיות. לדעתי, לשוקי המניות בפרט יש פוטנציאל התאוששות ויש דרכים טובות יותר להתמודד עם תנודתיות מאשר יציאה מהשוק. 

הניתוח הטכני גם מתחיל להציע לפחות הפסקה ממגמות ירידה. 

לטווח הקרוב, משקיעים יכולים אפילו לנצל את התנודתיות, על ידי מכירת נכסים ובחירה בנכסים מסוגים ומגזרים אחרים. 

מעבר לטווח הקרוב, אחת הדרכים להתמודד עם תנודתיות גבוהה היא להרחיב את פיזור התיקים מעבר למניות ואיגרות חוב. 

השקעות אלטרנטיביות כגון הון פרטי, קרנות גידור או סחורות החזיקו מעמד הרבה יותר טוב ממניות ואגרות חוב השנה. כולל אותם סוגי נכסים בתיק המתאימים  לעזור להפחית את הסיכון הכולל ולשפר פוטנציאל החזרה.  

כאשר חוסר הוודאות גבוה, חשוב לקחת פרספקטיבה לטווח ארוך יותר. גישות השקעה נושאיות כמו מסגרת ה-Supertrends, המגדירה יעדי השקעה ארוכי טווח, מספקות הדרכה חשובה לגבי הזדמנויות השקעה, שכן הם מתעלים מעל התנודתיות הנוכחית.חשוב לזכור כי הזמן בשוק מנצח את תזמון השוק. 

חיזוי שוק המניות מהיום למחר הוא כמעט בלתי אפשרי, אבל אי הוודאות פוחתת על פני אופק רב שנים. במשך תקופה של שלוש או חמש שנים, אנו יכולים לומר בביטחון רב בהרבה ששוקי המניות יהיו גבוהים ככל הנראה, מכיוון שלפרמיות הסיכון יש יותר זמן להתממש. המשמעות היא שבחינת אופק הזמן האמיתי של תיק יכול לעזור למשקיעים להישאר מושקעים בתקופות של אי ודאות מוגברת. 

x