מנייה במוקד || חברת Apple || המניה שתרמוז לנו שנכנסים לעליות מחדש. לפחות זמנית.

היא מצויינת, היא מייצגת, היא משפיעה ביותר על מדדים. המניה החשובה שמהווה אינדיקאטור.

 

 

 
Image by Matias Cruz from Pixabay .jpgImage by Matias Cruz from Pixabay .jpg
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/05/2022

כולנו מסכימים שזו חברה מצוינת! היא מייצרת מוצרים נפלאים, ואף מהפכנים, ומשני תרבות (אייפוד, אייפון...) והיא גם חברה שקמה לתחייה אחרי שהיא כבר נידונה למיתה על ידי הרבה מאוד "מומחים". רוחו של סטיב ג"ובס עדיין שורה על ה"תפוח". קצת פחות חדשנות אבל, עדיין, בשיא הטכנולוגיה, ובראש הרשימה של החברות בעלות ה-Brand הטכנולוגי העלי.

לא בכדי, היא החברה עם ההשפעה הגדולה ביותר על כמה מדדים, כאשר החשוב מכולם, לדעתי, הינו ה-S&P500, עם 6.46% השפעה לפני מייקרוסופט עם 5.75% השפעה ורחוק אחריהם... אמזון עם רק 2.85% השפעה. שימו לב: מדובר במדד המכיל את 500 (!) המניות הגדולות בכלכלה הגדולה ביותר בעולם!

ואחרי שאמרנו כל זאת, Apple חטפה לא מעט בירידות האחרונות. למעשה, אחת מהסיבות שהחלטתי להביא בפניכם כתבה זו היא העובדה הדואלית הזו: טיבה של החברה, מול השחיקה האלימה בה, מאז שיאה האחרון. אבל, לפני שנתבונן בה, ובתנועת מחירה, הבה נחשוב על משהו כללי יותר. מהי הסיבה העיקרית לירידות האחרונות?

לא נחזור על כל הרקע, וההיסטוריה, אבל יהיה זה הגיוני לומר זאת במפורש ובפשטות: האינפלציה. ובמיוחד, הנחישות של קובעי המדיניות להילחם בה על ידי כוח הריבית והספיגה של הנזילות מהשוק בעזרת מכירת אג"ח לתוכו. בסביבה חדשה כזו, מי נפגע הכי הרבה? נכון מאוד, שני סוגים של חברות: אלו שתלויים באשראי זול כדי התקיים ולהרוויח, ואלו שצריכים משק צומח ונטול אבטלה כדי למכור את מוצריו. במיוחד אם אלו האחרונות מוכרות מוצרים לא חיוניים באמת.

במקרה של אפל, אין בעיה של מזומנים ואשרי כדי להמשיך ולקיים גם את הפעילות השוטפת, וגם את הקצב של ה-R&D (מחקר ופיתוח) הדרוש לה כדי להישאר בראש הפירמידה. אבל, מיתון או שפל כלכלי, זה כבר סיפור אחר. אם צעדי קובעי המדיניות המוניטאריים יגרמו להאטה במשק, בצורה כזו שתתחיל להיות אבטלה, ואף צמיחה שלילית, אין ספק שכל המגזר הטכנולוגי, המייצר גדג"טים, ייפגע.

יהיו פשוט הרבה פחות אנשים שיסכימו לשלם כל כך הרבה כדי לשדרג לגרסת האייפון הבאה! כך גם עבור נטפליקס, כך עבור שוק הפרסום הפוגע בפייסבוק ובגוגל, וגם עבור חברה כמו מייקרוסופט שתמכור פחות מערכות הפעלה ותוכנות משרדיות, ופחות שירותי ענן... דווקא אמזון, כחנות Discount, יכולה ליהנות קצת יותר...

בכל מקרה, זו הסיבה שמאזני חברת אפל הנוכחיים אינם סיבה למסיבה כי הצפי העתידי, התלוי באינפלציה ובמיתון שיכול להגיע מעליית הריבית, הם הזבוב במרק. תוסיפו לכך את השווי הגבוה מדיי שהגיעו אליו כל מניות הטכנולוגיה (ה-FAANG המפורסם...) והגעתן לבמה שעליה רוקדת עכשיו מניית אפל. הנה גרף שבעי של המניה:


בינתיים, המכה גדולה אבל מאוד מסודרת במבנה של ABC יורד עד דרגה של 38.2% (שליש) ירידה מהשיא. מסביב 182 דולר, לסביב 132 דולר למניה. הרמה הנוכחית הינה גם רמת תמיכה היסטורית חשובה למדי, כפי שניתן לראות ממה שקרה ביולי 2020, ובכל החלק הראשון של 2021, כאשר האזור הזה, סביב 130-140 דולרים, הייתה רמת התנגדות. טכנית, אם יש צורך בתיקון טכני עולה, האזור הנוכחי נראה כקלאסי למדי. יש לציין שבניגוד למה שקרה בקיץ 2021, כאשר המניה פרצה מעלה מהדשדוש שבה היא הייתה (1), עכשיו אין לנו סטייה חיובית בין המומנטום והמחיר (2). וזו נקודה לרעה עבור ההשערה של שינוי מגמה. אבל, נקודה זו מחזקת את ההנחה שאם יש עלייה מכאן, מדובר בהחלט בתיקון עולה, ולא בתחילת מגמה חדשה.

הייתי רוצה לציין עוד נקודה: עקב חשיבותה של המניה בכלל, ובעולם הטכנולוגי בפרט, שינוי חיובי בה יהפוך את הקערה כולה. למה הכוונה? אם אפל תתחיל לחזור, ולבקר ברמות עליונות יותר, ובמיוחד להתקרב שוב לסביבה של 152, 172, והלאה, הנחת השחקנים הגדולים בשוק תהיה שה"בעיה" הגדולה של האינפלציה כבר תחת שליטה, ושיש סיבה לאופטימיות. בקיצור: מניית אפל מספיק חשובה כדי לסחוב אחריה סנטימנט של שוק שלם!

לכן חשיבות המעקב אחריה, ולכן הכתבה הזו. יש הרואים במניות הבנקים את הסמן המובהק של היציאה מהדילמה הגדולה בה נמצאים קובעי המדיניות. מדוע? כי הם דווקא צריכים ליהנות מהעלייה בריבית, ואם הם ממשיכים לרדת, זה אומר שהמיתון הצפוי נחשב חמור יותר ובעייתי יותר מההשפעה החיובית של עליית הריביות על המאזנים שלהם. ראו את הערות בנק ישראל לגבי אהבת הסיכון, שחייבת לרדת בבנקים.

ואני, דווקא רואה בטכנולוגיה, ובאנרגיה, את שני הסקטורים שמהווים את האגפים הקובעים. מעין דיביזיות המשנה, היושבות בצדדים, והמוכנות לעטוף את כוחות האויב, אם הכוח המרכזי יעמוד בלחץ התוקפים. הקורונה, הפגיעה בגלובליזציה, ועכשיו המלחמה באוקראינה, כל אלו כוחות שבונים עולם חדש של מאזן כוחות אחרי שלארה"ב הייתה הגמוניה בלתי מעורערת, מאז קריסת חומת ברלין.

האינפלציה החדשה היא הדבק המקשר בין כל הגורמים האלו: פקקי התשומות מהקורונה, עלייה דרמטית במחירי האנרגיה והחקלאות מהמלחמה, והחולשה הסינית כמסמלת את חולשת הגלובליזציה. האם כל זה ייעלם מעלייה של ריביות וספיגת נזילות על ידי מכירת אג"ח בשווקים? לא נראה לי, אבל מניית אפל תוכל לרמוז לנו שהשוק חושב כך. המון הצלחה לכולם!



x