מה אם אילון מאסק וגולדמן זאקס טועים?

לאחרונה מאסק מרגיש 'סופר רע' לגבי הכלכלה והוא רואה מיתון באופק ואילו גולדמן זאקס חושב כי מיתון כעת הוא בסבירות גבוהה פי שניים מהתחזית הקודמת שלו

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/06/2022

אילון מאסק אמר השבוע שלדעתו מיתון בארה"ב כנראה עומד על הפרק בטווח הקרוב, בעוד בנק ההשקעות גולדמן זאקס עדכן את התחזית שלו כדי להראות לנו שיש סיכוי גבוה יותר שמיתון יתרחש בשנתיים הקרובות. אבל יש שלוש סיבות שיכולות להצביע על כך ששניהם טועים...

ראשית, שולי הרווח נמצאים ברמות גבוהות במיוחד

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול אמר בשבוע שעבר כי הבנק המרכזי ימשיך להעלות את הריבית בארה"ב עד שתהיה ירידה ניכרת באינפלציה בהשוואה לחודש הקודם. ככלל, אם בנק מרכזי עדיין מעלה את הריבית לאחר שהאינפלציה הגיעה לשיא, זה כנראה הולך רחוק מדי ועלול לעורר מיתון.

אך יש סיבה אחת לכך שהסיכויים יכולים להיות לטובת הפד הפעם: 

הרווחים של חברות צפויים לרדת מהרמות הגבוהות מאוד בגלל עליית ההיצע ולא בגלל ירידה בביקוש. צריך להבין שהביקוש עלה על ההיצע כמעט בכל תחום, החל משבבים לאנרגיה, כשהמגיפה נחלשה, וכאשר שיבושים באספקה במקומות כמו סין, רוסיה ואוקראינה העלו את המחירים של המוצרים הזמינים. 

הצפי הוא שההיצע ישתפר ברחבי העולם בחודשים הקרובים, וזה יוביל את החברות להוזיל מחירים כדי להיות תחרותיים, ולסייע בהורדת האינפלציה. ונכון, זה אמנם יקטין את שולי הרווח שלהן, אבל החברות כנראה מעדיפות תחרות עם ביקוש יציב יותר מאשר ביקוש שיורד, וזה מה שמתלווה בדרך כלל לעלייה בריבית.

שנית, יש הרבה מזומנים במערכת

למשקי בית יש יותר כסף במזומן. יש להם כ-3 טריליון דולר יותר ממה שהיה להם בתחילת המגיפה, כך שאנשים נמצאים בעמדה טובה יותר להתמודד עם מחירי מזון ודלק גבוהים יותר.

כמובן, אותם 3 טריליון דולר אינם מחולקים באופן שווה (או הוגן, לצורך העניין). והעניים ביותר כמו תמיד סובלים הכי הרבה:  שכן, הם הוציאו כמעט 30% מהכנסתם על מזון ואנרגיה לפני שהמחירים זינקו, אז ברור שיתרת המזומנים שלהם ירדה. 

אבל יחד עם זאת, יש לזכור שמי שמניע את ההוצאה הצרכנית הכוללת בדרך כלל הם לא אלה עם ההכנסה הנמוכה ביותר, ואנשים שיש להם, עדיין ממשיכים לבזבז. אז נכון, זה יפחית את החסכונות שלהם, אבל זה בהחלט גם עשוי גם לעזור לכלכלת ארה"ב להימנע ממיתון.

לחברות, בינתיים, יש מזומנים נוספים בשווי 300 מיליארד דולר. ונכון לעכשיו, עלויות החוב עדיין נעולות בשיעורים נמוכים. המצב הזה אמור לעודד חברות להמשיך ולהשקיע בציוד ובמכונות וכו', הידוע גם כ capex (הוצאה הונית זה הכסף שמוציא ארגון או ישות תאגידית כדי לקנות, לתחזק או לשפר את הנכסים הקבועים שלהם) וניחשתם נכון, ההוצאות האלה יכולות לעזור למנוע מיתון.

מקור הגרף: Pantheon Macroeconomics

שלישית, גידול השכר כבר בהאטה

גידול השכר (Wage growth) כבר בהאטה (הכוונה כאן לעליית שכר מותאמת לאינפלציות, המתבטאת לרוב באחוזים. במאקרו כלכלה ומהווה את אחד האינדיקציות העיקריות למדידת צמיחה כלכלית לטווח ארוך שכן היא משקפת את כוח הקנייה של הצרכן במשק וכן את רמת החיים). 

אז כאשר האינפלציה בוערת ומציאת עובדים הופכת למשימה קשה, החברות ממהרות לעתים קרובות להעלות את השכר כדי לעודד עובדים...ובכן, לעבוד וזה צעד שבעצמו מעורר אינפלציה נוספת. 

ובנוסף, כאשר בנק מרכזי מעלה את הריבית בתגובה לכל האינפלציה הזו, זה בהחלט משפיע בסופו של דבר על החברות, אשר בעקבות העלויות הגבוהות יותר שיש להן (כולל העסקת עובדים שעולים להם יותר), החברות רואות ירידה ברווחים והן עשויות לקצץ בעובדים. וכמו תמיד דבר אחד מוביל לדבר שני והקיצוצים הללו נוטים לגרור אחריהם האטה בשאר המשק.

אבל הרגע אמרנו שצמיחת השכר האטה לאחרונה. לפי חברת המחקר Pantheon Macroeconomics הצמיחה האטה משיעור שנתי של 6.5% ברבעון השלישי של השנה שעברה לסביבות 4% ברבעון השני של השנה. ומאד יכול להיות שההאטה הזו כאן כדי להישאר, במיוחד לאור העובדה שאנו רואים לאחרונה עלייה במספר האנשים שמחפשים עבודה באופן פעיל.

בדרך כלל גידול השכר עולה בשלבים המאוחרים של המחזור, מה שמאלץ את הבנקים המרכזיים לדאוג לאינפלציה מתמשכת. אבל כאמור, היות ואנו רואים האטה בצמיחה בשכר, זה נראה פחות סביר הפעם.

למעשה, המרכיבים הרגישים ביותר לשכר של אינפלציית הליבה כבר מואטים באופן דיי ניכר. זה מצביע על כך שהירידה החודשית באינפלציה שהפד רוצה לראות עשויה להתרחש מוקדם יותר ממה שרוב הכלכלנים מצפים. 

במילים אחרות, יש סיכוי שעד חודש ספטמבר, הבנק המרכזי של ארה"ב יהיה בעמדה בה הוא יתחיל לבצע העלאות ריבית קטנות יותר, אם בכלל.

בתרחיש כזה, מיתון יהיה מאוד לא סביר. ואם אכן יתקיים, זה יהיה קצר ומתון. אז הישארו קשובים לכל ההתפתחויות וקבלו החלטות בהתאם.

הנ"ל מהווה זווית ראיה נוספת על המצב הכלכלי על בסיס הנתונים שהוצגו. מדובר בתרחיש אפשרי בלבד ולכן, אין וודאות שיתקיים בפועל. כמו כן, אין בכתוב כל המלצה על פעולה כלשהי בשוק ההון. ככלל, תמיד עליכם לעשות למידה מעמיקה וסינון עצמאי כדי לקבל החלטות מושכלות ומבוססות.

x