לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל מה הערכה של הראל להודעת הריבית הקרובה?

בנקים מרכזיים נוספים מצטרפים למגמת העלאת הריבית

 

 

 
עפר קליין, קרדיט: יונתן בלוםעפר קליין, קרדיט: יונתן בלום
 

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/06/2022


נקודות מרכזיות

בארץ ובעולם

בנקים מרכזיים נוספים מצטרפים למגמת העלאת הריבית בחצי נקודת אחוז - כאשר השבוע בלטו נורבגיה וקנדה. עליית הריבית העולמית לצד חוזקו של שוק העבודה הישראלי מגבירים את הסיכוי שנראה העלאה דומה בהחלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני הקרוב.

במקביל להחלטת הריבית אנו מצפים לעדכון כלפי מעלה של קצב האינפלציה ועדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה. עדיין מדובר בצפי לצמיחה גבוהה ביחס למרבית השווקים המפותחים, דבר שתומך בדירוג האשראי של ישראל למרות עוד סבב בחירות וחשש מעוד שנה ללא תקציב.

בשבועיים האחרונים נרשמה ירידה במחירי מרבית הסחורות, שתרמה לירידה מקבילה בציפיות לאינפלציה. יחד עם זאת, נוכח התנודות החריגות, להערכתנו עדיין מוקדם להסיק לגבי שיפור קבוע בלחץ האינפלציוני מצד ההיצע. בישראל נרשמה ירידה חדה עוד יותר בציפיות כתגובה להודעת שר האוצר על כוונתו להמשיך את ההנחה בבלו על הדלק ואולי אף להגדיל את הסכום.

ביוני נרשמה הידרדרות מהירה בסנטימנט החברות ומשקי הבית בגוש האירו. המומנטום החיובי מהסרת הגבלות הקורונה התפוגג, ובמקומו התעצמו החששות מהאטה לאור הצפי לעלייה מהירה בריבית והזינוק במחירי המזון והאנרגיה. המצב חמור יותר לאור הסנקציות על רוסיה שבתגובה (לא רשמית) צמצמה בשבועיים האחרונים את אספקת הגז לאירופה. אם תימשך ההידרדרות ייתכן וגרמניה תצטרך להציב מכסות על הצריכה דבר שיעצור את הצמיחה.

האינפלציה ביפן נותרה על 2.5 אחוזים במאי, מעל יעד הבנק המרכזי (2%). כשני-שליש מכך בעקבות הזינוק במחירי המזון והאנרגיה, לכן הבנק המרכזי מאותת שהוא לא מתכוון לסגת מהמדיניות המרחיבה למרות העלאות הריבית בעולם. הדבר מביא להמשך הפיחות ביין שנמשך גם בשבוע האחרון.

מתכוננים ליישר קו

שוק העבודה הישראלי ממשיך להיות הדוק - שיעור האבטלה הרשמי אמנם עלה ל-3.7 אחוזים במאי (3.1% בגילאי 25 עד 64), אך בעיקר בשל עלייה חיובית בשיעור ההשתתפות שנמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז משבר הקורונה.

ברקע, בנקים מרכזיים נוספים מצטרפים למגמת העלאת הריבית, השבוע בלטו נורבגיה וקנדה שהעלו את הריבית בחצי נקודת אחוז. עליית הריבית העולמית לצד חוזקו של שוק העבודה הישראלי מגבירים את הסיכוי שנראה העלאה דומה בהחלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני הקרוב.

במקביל להחלטת הריבית בשבוע הבא, אנו מצפים לעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה ועדכון כלפי מעלה של קצב האינפלציה. למרות העדכון למטה, עדיין מדובר בצפי לצמיחה גבוהה ביחס למרבית השווקים המפותחים, דבר שתומך בדירוג האשראי של ישראל למרות עוד סבב בחירות וחשש מעוד שנה ללא תקציב.


החששות מההאטה הורידו את מחירי הסחורות ואת הציפיות לאינפלציה

הנדנדה במחירי האנרגיה בעולם נמשכת ובשבועיים האחרונים נרשמה ירידה כמעט דו-ספרתית במחיר הנפט בעולם. החששות מהאטה חריפה בכלכלה העולמית תרמו לירידה במחירי מרבית חומרי הגלם, ולירידה מקבילה בציפיות לאינפלציה. יחד עם זאת, נוכח התנודות החריגות, להערכתנו עדיין מוקדם להסיק לגבי שיפור קבוע בלחץ האינפלציוני מצד ההיצע. במידה ותירשם יציבות (יחסית) וגם מחירי התובלה הגלובליים ימשיכו לרדת הדבר יפחית את האינפלציה מצד ההיצע במחצית הראשונה של השנה הבאה.


בישראל נרשמה אף ירידה חדה יותר בציפיות לאינפלציה כאשר הודעת שר האוצר על כוונתו להמשיך את ההנחה בבלו על הדלק ואולי אף להגדיל את הסכום תרמו לכך. אי הוודאות לגבי ההחלטה והתזמון שלה משפיעים על תחזית האינפלציה שלנו לחודש יולי. 

כרגע בכל הטווחים הציפיות לאינפלציה הנגזרות מהאג"ח הממשלתיות בתוך גבולות יעד בנק ישראל ואנו כעת אדישים באחזקה בין צמוד לשקלי.


פוטין מתחיל לסגור את הברז והחששות ממיתון באירופה עולים

ביוני נרשמה הידרדרות מהירה בסנטימנט החברות ומשקי הבית בגוש האירו. מדד אמון הצרכנים ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז הסגר הראשון, ומדד מנהלי הרכש הראשוני ליוני ירד ל-51.9 נקודות (54.8 במאי). המומנטום החיובי מהסרת הגבלות הקורונה התפוגג, ובמקומו התעצמו החששות ממיתון לאור הצפי לעלייה מהירה בריבית והזינוק במחירי המזון והאנרגיה.

בכל העולם מרגישים את הזינוק במחירי האנרגיה, אך באירופה המצב חמור יותר לאור הסנקציות על/של רוסיה. בשבועיים האחרונים נרשמה ירידה באספקת הגז לאירופה, דבר שגרר זינוק נוסף במחירים המקומיים. לאור זאת ממשלת גרמניה הצהירה שאם תימשך ההידרדרות ייתכן ויצטרכו להציב מכסות לצריכה. במידה והתרחיש יתממש גרמניה תיכנס למיתון ותגרור אליו את רוב אירופה. לאור זאת אנו ממשיכים לטעון שבניגוד לארה"ב, הבנק המרכזי בגוש האירו לא יוכל להתמיד עם עליית ריבית מהירה כפי שמתומחרת בשווקים.


אחד נגד כולם על חשבון היין

האינפלציה ביפן נותרה על 2.5 אחוזים במאי, מעל יעד הבנק המרכזי (2%). כשני-שליש מכך בעקבות הזינוק במחירי המזון והאנרגיה, לכן הבנק המרכזי מאותת שהוא לא מתכוון לסגת מהמדיניות המרחיבה למרות העלאות הריבית בעולם. הדבר מביא להמשך הפיחות ביין שנמשך גם בשבוע האחרון.



x