מיקרוסופט ואלפבית... לא ענקיות הטכנולוגיה שהיו פעם ?

מיקרוסופט וגוגל, אלפבית, פרסמו תוצאות רבעוניות מאכזבות ביום שלישי לאחר צלצול פעמון הסגירה

 

 

 
Image by PixabayImage by Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/07/2022

מיקרוסופט הגיעה עם העדכון הזה לאחר שגברה על ציפיות האנליסטים במשך 14 רבעונים ברציפות, אבל הריצה הזו הפעם הגיעה לסיומה. פלח העסקים והפרודוקטיביות של מחשוב הענן של החברה הכולל את אופיס 365 ולינקדאין אמנם הצביעו על עלייה בהכנסות, אך בשיעור חלש מהצפוי של 20% ו-13% בהתאמה. בנוסף, יש לקחת בחשבון גם שהמכירות שעשתה מיקרוסופט בחו"ל היו שוות פחות: ליתר דיוק 600 מיליון דולר פחות, כשהומרו חזרה לדולר החזק, וברור שההכנסות הכוללות שלה פשוט נפלו.

אכן, בהקשר זה כדאי לציין שלאחרונה אנו עדים לכך שהחברות המבטיחות ביותר מרוויחות את כספן דווקא בבית. נראה שהמשקיעים מתרחקים כרגע מחברות שעושות הרבה מהעסקים שלהן בחו"ל השנה, ובמקום זאת הם בוחרים בחברות עם פעילות בעיקר בארה"ב. סה"כ הגיוני.

האחראי הגדול ביותר הוא הוא הדולר האמריקאי החזק. הרי הדולר טס למעלה לאחרונה והמכירות בחו"ל של חברות אמריקאיות שוות פחות כשהן מומרות בחזרה למטבע. העלאות הריבית הופכות את הדולר ליותר מושך לחוסכים ומשקיעים בינלאומיים. וכאשר הפד צפוי להעלות שוב את הריבית ב 0.75 נקודות, העתיד לא בדיוק נראה מזהיר עבור חברות עם חשיפה כבדה לחו"ל. אז אולי כדאי להתרחק מהחברות האלה, במיוחד ביג טק, שביצעו ביחד 59% מהמכירות שלהן בחו"ל ב-2021...זה תקף גם לגבי האירו, תוכל לקרוא עוד על כך כאן.

אז בסופו של דבר, מיקרוסופט פספסה בשורה העליונה והתחתונה: הרווח עמד על 2.23 דולר למניה, לעומת צפי של 2.29 דולר  ואילו ההכנסות עמדו 51.87 מיליארד דולר, לעומת צפי של  52.44 מיליארד דולר

התוצאות הכספיות של מיקרוסופט. מקור דוח הרווחים של מיקרוסופט

מה קורה עם אלפבית?

גם אלפבית לא הצליחה לשמור על מעמדה, כשההכנסות מעסקי הענן ומעסקי הפרסום שלה בפלטפורמות כמו גוגל ויוטיוב טיפסו ב-36% וב-12%. זה ככל כנראה לא סוג הצמיחה שהמשקיעים מצפים מענקית הטכנולוגיה, אבל יחד עם זאת המשקיעים דווקא העלו את מניותיה ב-3% לאחר פרסום החדשות, מאחר וזה גם לא האסון שחברת הטכנולוגיה המתחרה סנאפ חוותה בשבוע שעבר: 

סנאפ ירדה ביום שישי האחרון ב-39%, פספסה את הציפיות של וול סטריט בשורה העליונה והתחתונה ואמרה שהיא מתכננת להאט את הגיוס. סנאפ אגב, ייחסה את תוצאותיה לכלכלה מאתגרת, האטה בביקוש לפלטפורמת המודעות המקוונות שלה, עדכון iOS 2021 של אפל ותחרות מצד חברות כמו TikTok. למעשה, מניית Snap ירדה כמעט ב-79% בשנה עד היום ולקינוח, גם ספגה שורה של הורדות דירוג אנליסטים בעקבות דוח הרווחים האחרון.

מניית GOOG לאחר פרסום הדו"ח. מקור TradingView

חזרה לאלפבית, החברה צופה שהאתגרים הללו יימשכו עד סוף 2022. תנודות המטבע כתוצאה מהתחזקות הדולר הורידו 3.7 נקודות אחוז מהצמיחה בהכנסות. לדברי סמנכ"לית הכספים, עוצמת הדולר תפגע ביתר שאת בתוצאות הרבעון הבא על רקע "אי ודאות בסביבה הכלכלית העולמית".

כמו כן, אלפבית לא סיפקה תחזית הכנסות, אבל האנליסטים צופים צמיחה לשנה של 14% ל-293.9 מיליארד דולר, לפי Refinitiv. נוסיף שהמניות איבדו השנה כרבע מערכן.

התמונה הגדולה יותר: צמיחה מתחילה באנשים

לאחר שנים של בניית עסקיהן, מיקרוסופט ואלפבית אמרו שתיהן שהן לוחצות על הבלמים בגיוס עובדים ללא הגבלת זמן ולמשך שאר השנה בהתאמה כשהן מתכוננות להאטה הכלכלית הבלתי נמנעת. 

אלפבית, חברת האם של גוגל, האטה את מאמצי הגיוס שלה. למרות שהעסק הוסיף 10,000 גוגלרים ברבעון השני, הוא יאט את קצב הגיוס למשך שאר השנה ויתעדף כישרונות הנדסיים וטכניים. כמו כל החברות, הם הבינו שהם כנראה לא חסינים מפני רוחות נגד כלכליות. 

וכשפחות אנשים מאחדים את מוחותיהם כדי לבצע דברים, התופעה הזו שאנו רואים עשויה להיות בולטת עוד יותר.

התמונה הרחבה יותר: כשהביג טק נופל, הכל נופל

לא רק מיקרוסופט ואלפבית מאטות גיוס עובדים. הנ"ל מצטרפות לחברות נוספות:

כזכור, אמזון מסרה באפריל כי יש לה עודף כוח אדם לאחר שהגדילה לאחר המגיפה וצריכה לקצץ. ככל שהמגיפה שככה במחצית השנייה של הרבעון והעובדים חזרו מחופשה, הם עברו  במהירות מחוסר צוות לאייש יתר, מה שגרם לפריון נמוך יותר. אמזון משכירה חלק משטחי מחסן משנה ועצרה את הפיתוח של מתקנים המיועדים לעובדי משרדים.

אפל מתכננת להאט את הגיוס וההוצאות בכמה חטיבות בשנה הבאה כדי להתמודד עם שפל כלכלי פוטנציאלי, זאת לפחות לפי אנשים המקורים לנושא. אבל זו לא מדיניות כלל החברה, ויצרנית האייפון עדיין מתקדמת עם לוח זמנים אגרסיבי לשחרור מוצרים. לאפל היו 154,000 עובדים בספטמבר, בשנת הכספים האחרונה שלה.

מטא פלטפורמס, האם של פייסבוק, קיצצה את התוכניות להעסיק מהנדסים ב-30% לפחות. 

גם Lyft אמרה לעובדים שהיא מרסנת את גיוס העובדים במאי לאחר שמנייתה ירדה באופן חד. החברה אף הגדילה לעשות, והודיעה על תוכניות לסגור את עסקי השכרת הרכב שלה ולקצץ כ-60 משרות. ל- Lyft היו כ-4,500 עובדים בשנת 2021. אם כי החברה אופטימית יותר. המנכ"ל אמר ביוני כי החברה שלו "עמידה למיתון" ואין לה תוכניות לפיטורים.

מיקרוסופט, אלפבית, מטה, אפל ואמזון מהוות כמעט רבע מהערך הכולל של מדד שוק המניות בארה"ב. ולמרות ששאר חברי הקבוצה עדיין לא חשפו את ביצועיהם ברבעון האחרון, העדכונים המאכזבים של מיקרוסופט ואלפבית לא בדיוק מבשרים טובות עבור המדד. 

ועדיין, יחד עם זאת, חלק מהאנליסטים שומרים על אופטימיות: 

גרף יומי SPY. מקור: TradingView

הם טוענים שהמדד הגיע לתחתית בחודש שעבר, ושהגרוע ביותר בשוק הדובי כבר חלף. בואו נעקוב.

השבוע עדיין לא הסתיים. זה שבוע גדול מבחינת הדוחות של הביג טק, כאשר לאחר שאלפבית ומיקרוסופט פרסמו את דוחותיהן, מטא תדווח ביום רביעי (היום) אפל ואמזון ביום חמישי. בהתחשב באחוז הגבוה של הכנסות ענקיות הטכנולוגיה המגיעות מחו"ל, כאמור, הצפי הוא שהדולר החזק עשוי לגרום לבעיה בתוצאות הרבעון הזה.

בנוסף, במישור הכלכלי השבוע, כל העיניים יהיו על הפדרל ריזרב ביום רביעי, כאשר הפד אמור למסור את הודעת הריבית האחרונה כאשר הצי הוא להעלאה נוספת של 0.75%. השבוע יש גם נתוני תוצר רבעוני מארה"ב והאיחוד האירופי, כך שנוכל לקבל תמונה דיי בהירה לגבי המצב הכלכלי. אז הישארו קשובים.

258 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 407.34 מיליון ב-Microsoft Corporation
קרנות נאמנות שמחזיקות את Microsoft Corporation. לרשימה המלאה


128 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 161.11 מיליון ב-GOOGLE
קרנות נאמנות שמחזיקות את GOOGLE. לרשימה המלאה

x