דעה - עסקת ישראכרט - מתן אפשרות לחברות ביטוח לרכוש חברות אשראי מחזיר מצב לאחור

המוסדיים שולטים והציבור משלם

 

 

 
אופיר אנג׳ל, יו״ר אוריין ישראל, פירמת הייעוץ הבינלאומית,  קרדיט: אלון סיגויאופיר אנג׳ל, יו״ר אוריין ישראל, פירמת הייעוץ הבינלאומית, קרדיט: אלון סיגוי
 

אופיר אנג׳ל, יו״ר אוריין ישראל, פירמת הייעוץ הבינלאומית
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/01/2023

כל בר דעת יודע שענף עסקי ריכוזי הוא תמיד רע לצרכן. לא צריך ועדות של משרד האוצר, כמו ועדת שטרום לחבינת הריכוזיות במשק, כדי לדעת שענקיות הפיננסים של ישראל שולטות ומשפיעות בצורה משמעותית על חיינו.

ההמלצה הראשונה של ועדת שטורם להכניס יותר תחרות לתחום הבנקאות גרמה למהלך חיובי של הפרדת חברות האשראי מהבנקים במטרה לייצר יותר תחרות ולהנגיש לצרכן שירותים בנקאיים ושירותי אשראי. מהלך זה דרש הורדת ידיים מאתגרת מצד בכירי האוצר מול המערכת הבנקאית.

מתן האפשרות לחברות הביטוח לרכוש את חברות האשראי, מחזיר את המצב לאחור, מגדיל את הריכוזיות והתוצאה היא משחק כיסאות בין הבנקים לחברות הביטוח. ממוסדי גדול וריכוזי אחד למשנהו.

אין ספק שמנקודת מבט של בעלי המניות והמנכלים של המוסדיים בכל שלושת התחומים- בנקאות, ביטוח וכרטיסי האשראי- מדובר במהלך עסקי משמעותי שמחזק אותם בתחרות מול המתחרים, שמקנה מאגרי מידע ובסיסי לקוחות רחבים יותר ומאפשר הגדלת רווחיות והתעצמות.

אם קיים חשש שהמוסדיים לא רווחיים או שיש סכנה לחסכונות הפנסיוניות של הציבור, אז יש היגיון לחזק את חברות הביטוח. אבל כבר שנים רבות שכל המוסדיים במדינת ישראל מרוויחים הון עתק על חשבון הציבור. ואין חשש ליציבות הכלכלית שלהם. השליטה של החברות הפיננסיות הגדולות במשק כל כך משמעותית שקשה לשרי אוצר להגן על הציבור, לדאוג לאינטרסים הציבוריים ולעמוד מולם ומול הלחץ שהם מפעילים.

מדובר במהלך שאינו מגדיל תחרות ולא מכניס שחקנים חדשים לתחום ומכאן שלא מדובר בבשורה לציבור, בלשון המעטה. הערך המוסף העיקרי לציבור זה אולי עוד כמה קופונים ומבצעים של מועדוני לקוחות. סה"כ ימכרו לנו יותר בדרך מתוחכמת ובעלות גבוהה, כי אין תחרות.

בישראל, בניגוד למדינות מתקדמות אחרות בעולם המערבי, מחנכים את הציבור להרגלים כלכליים ופיננסים רעים, ואף עוזרים לציבור להתנהג בבורות בכל הקשור להתנהלות כלכלית אישית ועסקית. 

במשך שנות דור הציבור הישראלי חשוף ל"חינוך פיננסי" רע שמעודד צריכת אשראי, לחיות על הלוואות ולהעשיר את הבנקים וחברות האשראי. תכניסו לחגיגה הזאת ריכוזיות והשפעה של הון שלטון, ותקבלו מתכון מושלם להמשך יצירת רווחים על חשבון הציבור. 

צמצום התחרות בשוק הפיננסי תביא לחוסר התייעלות ולצמצום האפשרויות של הציבור, ולחיזוק שלטונם של חברות הביטוח והבנקים על חיינו מבלי לאפשר לשחקנים חדשים, צעירים, קטנים ורעננים להכניס שינויים שיראו את האזרח, הציבור והלקוח כמי שצריך לתת לו שירות.

x