האם בקרוב רובוטים יכינו לנו את הדוח השנתי?

AI ולמידת מכונה, RPA, מחשוב ענן, ניתוח נתונים והדמיה, ובלוקצ'יין- לקראת "יום רואי החשבון" שיצויין בתחילת מאי, סקירה של הטכנולוגיות שמשנות את המקצוע המסורתי ועל המגמות העתידיות בענף

 

 

 
אופיר אנג׳ל, יו״ר אוריין ישראל, פירמת הייעוץ הבינלאומית, קרדיט: אלון סיגויאופיר אנג׳ל, יו״ר אוריין ישראל, פירמת הייעוץ הבינלאומית, קרדיט: אלון סיגוי
 

אופיר אנג׳ל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/04/2023

רואי החשבון קיבלו תדמית אפורה ופקידותית, של אנשים המסתתרים מאחורי ערמות של ניירת ומזמינים אתכם להגיע למשרד לעבור יחד על הדוחות. בשלוש השנים האחרונות, גם המציאות של ראיית החשבון השתנתה, ואנחנו עדים למהפכה בתחום החשבונאות והביקורת המסורתיים. היעדר כוח אדם מיומן בתחום והירידה המתמדת של הסטודנטים שנרשמו לחוגים לחשבונאות במכללות ובאוניברסיטאות בשש השנים האחרונות, יצרו מחסור מצטבר אדיר בתחום. 

השבוע הודיעה פירמת הייעוץ וראיית החשבון הבינלאומית דלויט על קיצוץ של 1200 עובדים וזאת לאחר על הודעות דומות מצד ארנסט אנד יאנג ואקסנצ'ר. נראה כי פירמות שלא יתייעלו וישכילו להפנים את השינוי שעובר על ראיית החשבון לא ישרדו.

אלה הטכנולוגיות שצפויות לשנות את הענף:

רישום מסמכים חשבונאיים ותהליכי ביקורת נתמכי AI

טכנולוגיות AI ולמידת מכונה יאפשרו לרואי חשבון אוטומציה של משימות שגרתיות כמו הזנת נתונים, סיווג והתאמה, ובכך להפחית שגיאות ולשפר את היעילות. אלגוריתמים המונעים בינה מלאכותית יכולים לנתח מערכי נתונים גדולים כדי לזהות דפוסים, חריגות ומגמות, ולספק תובנות חשובות לצורך קבלת החלטות ותחזיות פיננסיות.

אוטומציה של תהליכים רובוטיים (RPA) -שימוש ברובוטי תוכנה למשימות חוזרות ונשנות ומבוססות כללים ישדרג תהליכי עיבוד חשבוניות, הפקת דוחות כספיים ושכר, בהפחתת טעויות ידניות והגברת הדיוק. RPA יכול גם להשתלב עם מערכות אחרות, ולאפשר זרימת נתונים ותקשורת חלקה בין תוכנות הנהלת חשבונות ופלטפורמות נוספות. תוכנות AI צפויה להחליף את הביקורות המדגמית שהורגלנו בה, בביקורת 100% מלאה.

מחשוב ענן, כלי ניתוח והדמיה מסייעים בקבלת ההחלטות

מחשוב ענן שינה את האופן שבו נתונים חשבונאיים מאוחסנים, מעובדים ואת הגישה אליהם. תוכנת הנה"ח מבוססת ענן מאפשרת עדכוני נתונים בזמן אמת, גישה מרחוק ושת"פ בין רוא"ח ללקוחות. פתרונות מבוססי ענן מספקים גם מדרגיות, עלות-תועלת ואבטחת מידע משופרת, ומאפשרים לרוא"ח למנף את היתרונות של תשתית טכנולוגיה גמישה וזריזה.

ניתוח נתונים וויזואליזציה: כלי ניתוח נתונים והדמיה יסייעו לרוא"ח להטמיע כמויות גדולות של נתונים פיננסיים, לחשוף דפוסים ולהפיק תובנות ניתנות לפעולה. טכניקות ניתוח מתקדמות, כגון ניתוח חזוי וכריית נתונים, יאפשרו לרואי חשבון לזהות סיכונים והזדמנויות פוטנציאליות, לייעל את הביצועים הפיננסיים ולספק המלצות אסטרטגיות ללקוחות. באמצעות כלי ויזואליזציה ניתן גם להציג מידע פיננסי מורכב בצורה מושכת ויזואלית ומובנת.

טכניקות אימות מתקדמות, מסחר אלקטרוני וזירות מסחר חדשניות 

לטכנולוגיית בלוקצ'יין פוטנציאל לשבש את שיטות החשבונאות המסורתיות ע"י אספקת מערכת מבוזרת ושקופה לרישום ואימות של עסקאות פיננסיות. Blockchain יכול לשפר אבטחה, דיוק ומעקב אחר נתונים פיננסיים, ולהפחית את הצורך בהתאמות וביקורות. חוזים חכמים, המופעלים ע"י בלוקצ'יין, יכולים להפוך תהליכים פיננסיים כגון ניהול חוזים, תשלומים ותמלוגים- לאוטומטיים. פלטפורמות האי-קומרס והעברות הכספים הדיגיטליים יוצרים מגוון פתרונות חדשניים ומחייבים את רואה"ח להתאים עצמם לעולם החדש. למשל ע"י ביצוע ביקורות מערכות מידע ולא רק ביקורת פיננסית כספית. דרישה הולכת וגוברת לביקורות משולבות טכנולוגיה, החל מהגנת הפרטיות GDPR, תקני ISO ועד SOC2 שדורשים חתימת רואה חשבון.

המגמות העתידיות בענף

מעבר לייעוץ אסטרטגי: כשהמשימות השגרתיות הופכות לאוטומטיות, רואי החשבון יצטרכו לזנוח את תפקידם כאנשי מספרים ולהתפתח, לספק תובנות והכוונה אסטרטגית שיעזרו לעסקים לקבל החלטות מושכלות ע"ס נתונים פיננסיים וניתוחים. על רוא"ח לפתח מיומנויות אנליטיות כדי לספק המלצות אסטרטגיות ולמצב את עצמם כיועצים עסקיים.

דגש על אחריות אתית וחברתית: כשעסקים מתמודדים עם בדיקה גוברת של מאפייני סביבה, חברה וממשל (ESG), רואי החשבון ימלאו תפקיד מכריע בהבטחת דיווח מדויק של מדדי ESG ובביצועים שאינם פיננסיים.

סביבת עבודה משתנה: בעקבות השינוי שנכפה על הענף בתקופת הקורונה, נמשיך לראות שילוב עבודה מהבית ומהמשרד. הלקוחות התרגלו לקבל מענה מלא- החל מייעוץ מס ועד חתימה על דוחות כספיים- מרחוק. ויחד איתם הצוותים המקצועיים למדו שאפשר לשמור על תפוקות ואיכות עבודה מחוץ למשרד. דרישות הלקוחות לגמישות ולמידע זמין, יחד עם המחסור בכוח אדם, יתרמו למגמה זאת.

פיתוח מקצועי מתמשך: מעבר להטמעה ועדכון טכנולוגיות חדשות, רואי חשבון חפצי חיים יצטרכו לעסוק בלמידה ובשיפור מיומנויות ומיומנות, לרבות עדכונים על שינויים רגולטוריים ומגמות בתעשייה. זאת לצד הסמכות מקצועיות ותארים מתקדמים להפגנת מומחיות ומיומנות בתחומים ייחודיים.

לסיכום, מקצוע ראיית החשבון צפוי לעבור שינויים משמעותיים בעשור הקרוב, המונעים משיבוש טכנולוגי, חילופי תפקידים, אחריות אתית וחברתית, עבודה מרחוק וצורך בפיתוח מקצועי מתמשך. השינוי כבר כאן, מהיר ואגרסיבי, בעקבות הצרכים, הדרישות ומגוון הפתרונות הזמינים בשוק היום. כבר לא נזכה לראות את רואה החשבון שלנו מסתתר מאחורי ערמת מסמכים, אולי ערמת מסכים, הדמיות ומצגות.

אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ Auren ישראל

x