למה כלכלת ארה"ב מחזיקה מעמד כנגד כל הסיכויים

למרות שיש סיבות להיות אופטימיים לגבי תחזית המאקרו, יש עדיין שני סיכונים פוטנציאליים גדולים: קאמבק באינפלציה, ובלם לצמיחה

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/08/2023

עם העלאת הריבית האחרונה, הפדרל ריזרב העלה את עלות ההלוואות ב-5% משמעותיים תוך קצת יותר משנה. עם קצב כזה, היינו מצפים שהכלכלה תתנשף בכבדות, אבל בפועל...היא דיי נושמת לרווחה. איך זה קרה?

מה הסיבות שכלכלת ארה"ב מצליחה כל כך?

הוצאות הצרכנים נשארו חזקות, בעיקר עקב חסכונות מתקופת הקורונה - הסגרים בתקופת המגיפה והסיוע שקיבלו מהממשלה הביאו לכך שהצרכנים בארה"ב מוציאים פחות וחוסכים יותר, זה משהו שעזר לבנות חיסכון רציני. החסכונות הללו איפשרו להם לבזבז על פי הצורך, בתחילה על סחורות (כמו ריהוט למשרדים ביתיים), ולאחרונה על שירותים (נסיעות, מסעדות ועוד). אמנם החיסכון הזה מתחיל להצטמצם, אבל שוק העבודה מאד חזק ואמון הצרכנים יציב וזה מה שמתחזק את ההוצאות – זה משמעותי, כי זה מהווה יותר מ-70% מהצמיחה של כלכלת ארה"ב.

צרכנים עדיין נהנים מריביות נוחות מהעבר ובעלי עסקים גלגלו עלויות לצרכנים - נחזור שניה למשבר הפיננסי העולמי. לאחר המשבר, החייבים נהנו מריבית קבועה וזולה במיוחד, מה שפתח אפשרות בפני צרכנים ועסקים להנות מתנאים נוחים במשך שנים על גבי שנים. משכנתאות שנעולות ל-30 שנה בהחלט עוזרות לשמור על הוצאות צרכנים חזקות. בנוסף, בעלי עסקים העבירו בהצלחה את העלויות של מחירים גבוהים יותר ישירות לצרכנים ושמרו על הרווחים שלהם שמנים ויפים. כך שייתכן שיעבור זמן מה עד שהריבית תתחיל להשפיע על הכלכלה.

הזרמת כספים - הממשל של ביידן נתן דחיפה משלו עם חבילת דולרים לטובת תשתיות בגובה של טריליון דולר, נוסיף לכך חקיקה שהזרימה הרבה כסף למגזרי האנרגיה המתחדשת והמוליכים למחצה, אלה חלק מהדברים שנתנו לכלכלה כוח. הדחיפה הזו עוזרת להסביר את החוסן של כלכלת ארה"ב.

מחסור בעובדים הוביל לגיוס עובדים חזק - גידול בשכר שידרג את ההכנסה הפנויה של העובדים מה שהכניס עוד דלק לכלכלה.

מחסור בבתים מנע משוק הנדל"ן ליפול – דיור זה התחום הראשון שמרגיש את ההשפעות השליליות של שיעורי ריבית גבוהים יותר, אך הנה הוא מחזיק מעמד. מכיוון שהמגזר הזה כל כך חשוב, זה היה בבחינת חדשות טובות לכלכלה כולה. הריביות הגבוהות גרמו לרכישה של דירות להיות גבוהות יותר ומצוקת דיור חריפה מנעה מהמחירים לצנוח. העוצמה של שוק הדיור היוותה לכלכלה גלגל הצלה, גם כשהריבית הממוצעת של משכנתא ל-30 שנה עלתה ליותר מכפול ממה שהיה לפני שנתיים.

האם זה אומר שכלכלת ארה"ב יצאה מהסבך?

רק לפני כמה חודשים, הרעיון של הפד לבצע "נחיתה רכה" היה נראה כמו פנטזיה. אבל נכון להיום, זה הופך לתרחיש מקובל בקרב כלכלנים. כשהאינפלציה יורדת ל-3% ביוני – שזה לא רחוק מהיעד ארוך הטווח של 2% , כך שיכול להיות שהפד יקח נשימה ארוכה מהעלאות ריבית נוספות. ככל שהריביות הגבוהות ממשיכות לזלוג לתוך הכלכלה, נוכל לראות את האינפלציה יורדת עוד יותר (קצת יותר מ-2% גם יכול לקבל ציון עובר). 

רמת האינפלציה בארצות הברית, גרף מאת TradingView

יחד עם זאת, לא כדאי לפתוח את השמפניה מוקדם מדי. למרות הסיכויים הגוברים לנחיתה רכה, יש כמה מכשולים בדרך.

איזה מכשולים עדיין יש בדרך?

החלק הקל בתהליך של ירידת האינפלציה מאחורינו. מה שלפנינו יכול להיות קשה יותר. כי מחירי הסחורות שומרים על יציבות והאינפלציה במגזר השירותים עדיין עקשנית. 

הדבר השני הוא מעצור אפשרי לצמיחה, שפשוט עלול להגיע מאוחר ממה שציפו. ההשפעות של עליית הריבית הן מורכבות ולא תמיד צפויות, גם מבחינת העיתוי וגם מבחינת ההיקף. אמנם הכלכלה מחזיקה מעמד, אך יכול להיות שכל הגורמים שבוזכרו שתמכו בכלכלה רק דחו את הקץ. ככל שהריביות ישארו בגובה זה זמן רב יותר, כך גדל הסיכון לנפילה פיננסית או קשיי צמיחה בהמשך. זו לא תהיה הפעם הראשונה שריביות גבוהות יותר נותנות את ההשפעה שלהן בשלב מאוחר יותר והפכו את מה שנראה כמו נחיתה רכה לנחיתה קשה. בכל זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהפד הצליח לבצע רק נחיתה רכה אחת בהיסטוריה שלו. 

אז אכן, תחזית מזג האוויר של המאקרו חוזה שמיים בהירים יותר מאשר לפני כמה חודשים, מה שגורם למשקיעים להיות אופטימיים יחסית, אבל עדיין כדאי גם לדאוג שהמטריה תהיה זמינה למקרה שענן פתאומי יופיע.

מבחינת השקעות, חשוב לזכור שבזמנים כאלה, זה לא רעיון רע לפרוס את ההשקעות קצת יותר רחב. למשל, אפשר לשמור על מניות הטכנולוגיה בארה"ב, אבל לשקול לזרוק כמה סקטורים שונים (כולל מקלטים הגנתיים כמו מוצרי צריכה ושירותי בריאות), מבחינת אזורים גיאוגרפיים - מניות מאירופה, שווקים מתעוררים ויפן יכולים לעזור לגוון את הסיכון, מבחינת סוגי נכסים - זהב ואג"ח נוטים לתפקד טוב במצב של האטה כלכלית. וכמו תמיד, קצת מזומנים נותנת את האפשרות לנצל הזדמנויות שנקרות בדרך.

בסופו של יום, השקעה חכמה אינה עוסקת בניבוי העתיד, אלא בלוודא שתיק ההשקעות יכול לעמוד במגוון של תרחישים, כולל אלה שאף אחד לא יכול לצפות מראש.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הפרשנות המוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x