אחד מהסקטורים האג"חיים שסבלו הכי הרבה מאז תחילת 2022, היה זה של אגרות החוב הארוכות, ממשלתיות וגם קונצרניות. בגלל המבנה שלהן, וחישובי התשואה הרב שנתית שלהן, שינויים בריביות שקובע הבנק המרכזי מתבטא בצורה חריפה מאוד בהן, אחרי ההתאמה של התשואות שלהן למצב החדש. ראינו את זה בחו"ל, עם תעודת הסל המפורסמת כל כך,
TLT, וראינו זאת גם אצלנו, כאשר האג"ח השקלי הארוך פשוט לא עשה דבר משמעותי חיובי, בניגוד למה שראינו במחירי האג"ח הקצר יותר.
אז מדוע אני מביא לכם קרן של אג"ח ארוך כזה? בגלל שאם אנו מניחים, ויש הרבה מאוד דעתנים העושים זאת, שתהליך הנרמול של הריביות (בארה"ב כנרה נגיע לאזור ה-6%) מתקרב לסיומו, יש קצת "אוויר" מיותר בפסימיות סביב האג"ח הארוך, והתגובה בו מעלה תהיה משמעותית יותר מאשר במח"מים הקצרים. לפני שאני ממשיך, אני רוצה לתת לכם קנה מידה של הדברים, על פי מה שקרה בארה"ב. לפניכם גרף שבועי של תעודת הסל המייצגת את האג"ח הממשלתי הארוך, אותה תעודת
TLT, מאז תחילת 2020 ועד עכשיו (בעזרת פלטפורמת
TradingView):
קודם כל מעניין מאוד לציין שהשיאים של התעודה, דהיינו השיאים של האג"ח הממשלתי הזה (מ-10 ל-30 שנה), היו בפסגה הכפולה סביב 170, במשך שנת 2020 (!) ולא ב-2022. מאז, המערך הזה התנהל במגמה יורדת קלאסית של שיאים ושפלים יורדים, עד ההגעה לנמוך המוחלט האחרון סביב 92. יש רבים הרואים בתצוגה הנוכחית תחתית כפולה, כמבשרת על שינוי משמעותי כלפי מעלה. בדיוק כפי ש-170 וגם 155 (פסגות כפולות) בשרו על שינוי משמעותי מטה.
בכל אופן, ברור שירידה של כמעט חצי, בפחות משלוש שנים, כאשר מדובר בנכסים שחשובים כל כך לכלכלה האמיתית (מימון של רוב הפעילות הדורשת אשראי ארוך טווח, כולל משכנתאות), הוא עניין דרמטי, ומעניין, בו זמנית. על פניו, יש כאן הנחה של אפשרות לסיכוי לסברה בדבר שיקום עולה קרוב... הבה נתחיל
פרטי הקרן
הקרן מגיעה אלינו מבית הראל, והיא מאוד וותיקה עם תאריך הקמה של 13-07-1999, כאשר לא היה בה שינוי מדיניות השקעה מאז ועד עתה. כמו תמיד, אציין שעובדה זו, של אי שינוי מדיניות אחרי תקופה ארוכה, מצביעה על שני סוגים של שביעות רצון: ההנהלה של מנהלי הקרן מרוצים מהעבודה שנעשתה, וקיימת גם שביעות רצון סבילה מציבור המשקיעים בה לטווח ארוך. זאת, למרות שביצועי הקרן לא היו כל כך טובים: 3.99%-, בשנה האחרונה (בקרן שממוצע הדירוג שלה הוא
AAA !).
העניין פשוט: המשקיעים שואלים: האם הסיבה לביצועים הרעים היא אופי ניהול הקרן או שהסקטור פשוט קרס לו? התשובה שניתנה כאן, כנראה, היא שהסקטור הוא האשם ושהמנהלים עושים מה שהם יכולים. דמי הניהול עומדים על 0.69%, וזה ממקם אותה במקום ה-19, מבין 24 הקרנות (מהזולה ליקרה) שבקטגוריה. כאן, יש אלמנט של שאלה לגבי העלות הקצת גבוהה: אולי היה ניתן להקל על המשקיעים בתקופה של שינוי כה דרמטי בתשואה של הסקטור הזה? להראל פתרונים.
כמו כן, נציין שסטיית התקן של 1.15% קצת גבוהה לקרן אג"חית של אג"ח מדינה אבל כאמור, ראינו תנודתיות מאוד גבוהה בתחום הזה שנבעה בעיקר מפעילות בנק ישראל. לבסוף, אציין שלמרות שהאג"ח מצוין כ"ארוכה" המח"מ השקלי הממוצע הוא 9.22 שנים, שנמוך מ-10 השנים המהווה מינימום ב-
TLT. אולי צריך לבנות קרנות למח"מים ארוכים יותר?
ביצועי הקרן
כבר מתצוגת הגרף השנתי אנו רואים כמה הקרן סובלת ממה שקרה בסקטור, כמה התנודתיות גבוהה, כמה הכיוון הוא מדרגות-אופקי. בקיצור: זוועה למי שרוצה להניב ממגמה. אבל, לא מספיק לראות את העניין כך. בהקדמה כבר כתבתי שיש האומרים שיש סיכוי לשינוי קרוב, והשאלה הגדולה הייתה אם ניתן לראות כזה, במהלך המחיר של הקרן מול קרן של אג"ח שקלי קצר. זו בדיוק ההשוואה שאני מביא בפניכם הפעם: שתי הקרנות מהראל, כאשר לפניכם שנה, מתחילת השנה, ושלושה חודשים:
משלושת הגרפים אנו רואים תחילה את ההבדל הדרמטי בתשואות, ובהתנהלות של האג"ח הממשלתי השונה מבחינת המח"מ שלו. שנית, אנו גם רואים את השינוי החיוב ההדרגתי הקטן, אבל הקיים, ככל שמתקרבים בטווח. בגרף של שלושת החודשים, הארוכה כבר חיובית כל הזמן, ומובילה בחלק נכבד מהזמן. בקיצור, יש תחושה של שינוי, למרות שהמצב עדיין די ביש.
גיוסים ופדיונות
כרגיל, עניין הגיוסים יכול להיות כואב במיוחד במצבים של קרנות קטנות, אשר גם מפסידות כספים. נקודת האור היחידה היא החודש האחרון המדווח, שבו אנו רואים גיוס ולא פדיון. איכשהו, אני רוצה לראות בכך סנונית ראשונה של מה שכיוונתי אליו עד כה: יש ה"מריחים" שזה הזמן לחקור, ואולי להתמקם בסוג הזה של אג"ח מדינה. התפתחויות הגיוסים, בחודשים הקרובים, יאשרו את הסברה אם המשקיעים אכן דוגלים בתחזית שלי: הגעה לסיום מסלול הנרמול של הריביות, וכניסה למצב של
Stand By ארוך, שבו סוג זה של אג"ח יוכל ליהנות קצת.
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5100565
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/303
המון הצלחה לכולם!