כלכלת ארה"ב עשויה לצאת מסערת האינפלציה

נתונים מרחבי העולם מראים שהבנקים המרכזיים מתחילים להצליח במאבק שלהם באינפלציה, אבל עבור הכלכלה, העבודה הקשה רק מתחילה.

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/09/2023

הסקר האחרון של משרות פנויות בארה"ב הראה ששוק העבודה המשיך להתקרר ונתוני השכר החודשיים הלא-חקלאיים הנצפים באינטנסיביות הראו את אותו הדבר, כאשר שיעור האבטלה עלה מעט, למרות שיצירת מקומות עבודה עדיין במצב יציב.

מה כל זה אומר?

השאלה האם הכלכלה יכולה לצאת מסערת האינפלציה ולהיכנס למים רגועים יותר קשורה למצב שוק העבודה בארה"ב. הרי כל מה שנדרש זה היחלשות מסוימת בשוק העבודה בלי סבבי פיטורים שעשויים לעורר מיתון. זו הסיבה שסקר JOLTs השבוע היה כל כך חשוב. הוא סיפק לנו חדשות טובות והראה שמספר המשרות הפנויות בארה"ב ירד מתחת ל-9 מיליון בפעם הראשונה מאז מרץ 2021.

בנוסף, ביום שישי, קיבלנו נתונים מארה"ב שהם למעשה החשובים מכולם והכוונה היא לדוח השכר החודשי מחוץ למשק. כאן הנתונים הראו עליה במקומות העבודה בארה"ב באוגוסט, יותר ממה שאנליסטים חזו, אבל מתחת למכסה המנוע, היו חדשות מעודדות עוד יותר מבחינת הפד - האבטלה הגיעה ל-3.8% וזה הגבוה ביותר מזה למעלה משנה. לא רק זה, השכר לשעה עלה בשיעור איטי מהציפיות שעמדו על 4.3%. אז בסה"כ אפשר לסכם את תמונת המצב בכך שהסביבה הכלכלית לא חמה מדי ולא קרה מדי וזה מה שהמשקיעים ושווקי המניות אוהבים.

ראוי להוסיף שגם נתוני מדד הליבה לצריכה אישית תמך הדעה הזו. המדד הראה שהמחירים ביולי עלו ב-4.2%, לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, למרות שזה היה מעט גבוה מהקצב של 4.1% של יוני.

גם באירופה, הבנק המרכזי נמצא במלחמה באינפלציה. ונתונים חדשים מראים שהיצע הכסף של גוש האירו, כלומר, המזומנים במחזור במשק, בתוספת חסכונות ומזומנים על פיקדונות  ירד בחודש יולי, לראשונה מאז 2010. 

מקור: ירידה בהיצע הכסף בגוש האירו. הממשל המרכזי של ה-mfis באזור אירופה (שיעור צמיחה שנתי)

זה עניין גדול כי לפי התיאוריה הכלכלית (משוואת פישר, אם לדייק), כי זה מראה לנו לאן האינפלציה הולכת. אבל זו רק תיאוריה, וכרגע האינפלציה לא במצב מזהיר ברחבי אירופה. ביום חמישי, אינפלציית הליבה לאוגוסט הגיעה ל-5.3% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, בהתאמה לזינוק של יולי. זה חם יותר מהתחזיות של האנליסטים.

הבנק המרכזי באירופה עוקב מקרוב אחרי הכסף כדי להעריך אם שורת העלאות הריבית האחרונות שלו פועלת כמתוכנן. אחרי הכל, כשהיצע הכסף מצטמצם, זה אמור להאט את הפעילות הכלכלית ואת האינפלציה, שכזכור, עמדה על יותר מכפול מהיעד של הבנק המרכזי. הנתונים העדכניים, אם כן, מצביעים על כך שמהלכי הידוק אלה אכן עושים את העבודה. וזה יכול לגרום לבנק המרכזי באירופה  לשקול אולי... להשהות את העלאות הריבית שלו בפעם הראשונה מאז יולי 2022, בפגישה שתתקיים ב-14 בספטמבר.

רמת האינפלציה בבריטניה. מקור: TradingView

בסך הכל הפד עושה עבודה טובה

יכול להיות שהגיע הזמן שהפדרל ריזרב ייתן לעצמו טפיחה קלה על השכם. בסופו של דבר, לפד יש שני תפקידים עיקריים כרגע. הראשון הוא להבטיח שתהיה תעסוקה מקסימלית. אין ספק שהוא מקבל ציון מעולה במובן הזה. התפקיד השני הוא לדאוג למחירים יציבים, כלומר לשמור על רמת אינפלציה נוחה. החלק הזה עדיין בעבודה, אבל הפד עושה שעות נוספות בשנה האחרונה, והודיע על העלאת ריבית אחרי העלאת ריבית כדי להוריד את האינפלציה, ונראה שזה מתחיל להשתלם כי האינפלציה התקררה. אבל בואו נמתין לפגישה הבאה של הפד שתתקיים ב-19 בספטמבר. לא בטוח שהוא יראה הכי מרוצה משום שעדיין נשארה לו עבודה קשה לעשות.

ההחלטה הגדולה הבאה של הבנק המרכזי עשויה להיות השאלה של מתי להוריד את הריבית, כדי לעזור לכלכלה להתאושש. והתזמון של זה הוא הרבה יותר קשה מאשר, למשל, להעלות את הריבית כאשר האינפלציה עלתה בזמנו קרוב ל-10%. יחד עם זאת, אפילו כאן יש חדשות טובות. הפד כנראה יכול להרשות לעצמו להיות סבלני ולתת לכלכלה להתבשל עוד קצת לפני שהוא עושה מהלך. 

כלכלה חלשה יותר תהיה כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של האינפלציה, ולפד יש עוד יותר מ-5% הורדות ריבית לפרוס כשהוא יצטרך. דבר אחד בטוח, יתכן ובכל זאת הגיע הזמן לתת קרדיט היכן שצריך קרדיט.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך כלשהם על בסיס הפרשנות המוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x