פסגות: בישראל ניהול הציפיות הפך להיות כמעט בלתי אפשרי

סביר להניח שבנק ישראל יעדיף לשמור את הקלפים שלו קרוב לחזה

 

 

 
אורי גרינפלד, קרדיט: רמי זרנגראורי גרינפלד, קרדיט: רמי זרנגר
 

אורי גרינפלד, פסגות בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/09/2023

שבוע המסחר שבפתח ירכז את תשומת הלב של המשקיעים בעולם לנתוני האינפלציה שיתפרסמו בארה"ב ביום רביעי וצפויים להראות ירידה נוספת באינפלציית הליבה. לאחר ההחלטה האחרונה של הפד ונתוני התעסוקה האחרונים נדמה שצריך לקרות משהו יוצא דופן כדי שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות. כעת, השאלה היא מתי הפד יתחיל לשקול הפחתות ריבית, מה שלהערכתנו יקרה רק בתחילת השנה לאחר ששוק העבודה האמריקאי יראה בבירור שהלחצים האינפלציוניים בו נרגעו.
 
בישראל לעומת זאת, השווקים יתנהלו על רקע האירועים המקומיים. לא רק ששער החליפין כבר לא מתואם עם השווקים הפיננסיים בעולם אלא בעיקר עם ההתפתחויות הפוליטיות בישראל אלא שגם מדיניות בנק ישראל כבר לא מתואמת עם זו של הפד. הפיחות בשקל מותיר את האפשרות להעלאת ריבית נוספת על השולחן ומשפיעה גם על שוקי האג"ח וגם על שוקי המניות. מעבר לכך, גם אם הפיחות לא יימשך התנודתיות הגבוהה בשוק המט"ח מהווה גורם סיכון מבחינת בנק ישראל.
 
אם בארה"ב הפד יוכל מתישהו לשדר לשווקים מסרים לגבי הפחתת ריבית הרי שבישראל ניהול הציפיות הפך להיות כמעט בלתי אפשרי. גם אם שוק העבודה בישראל יתקרר והלחצים האינפלציוניים יירגעו, בנק ישראל לא ירצה לשים את עצמו בין הפטיש לסדן ולאותת על הפחתת ריבית כשבכל רגע נתון השקל עלול לעבור שוב פיחות משמעותי. לכן, סביר להניח שבנק ישראל יעדיף לשמור את הקלפים שלו קרוב לחזה כל עוד התנודתיות בשוק המט"ח גבוהה, מה שמוסיף מימד נוסף של אי וודאות לשוק המקומי.
x