האם אנחנו בבועה? יש מי שחושב שלא

מהפכות טכנולוגיות בדר"כ מתחילות בהתרגשות, מה שעלול לגרום לבועה שסופה להתפוצץ, אך גולדמן זאקס חושב שאנחנו לא בשלב הבועה

 

 

 
Image by Alexa from PixabayImage by Alexa from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/09/2023

שוק המניות רוכב חזק על גל הבינה המלאכותית כל השנה, וחברות עם ביצועים מובילים רואות עליות מדהימות. ובזמן שחלק מהאנשים רואים בכך דמיון לתקופה הסוערת של הדוט-קום של שנות ה-90, גולדמן זאקס, בנק ההשקעות בוול סטריט, אומר שזה לא זה. להערכתו, המגזר הטכנולוגי רק בתחילתו של מהפכה. 

מה דעתו של גולדמן אם כך?

גולדמן זאקס חושב שמשהו גדול קורה כאן. אבל אומר שלא מדובר בבועה גדולה (לפחות לא בשלב הזה) אלא דווקא במהפכה גדולה. והחלק המעניין הוא שמהפכות טכנולוגיות נוטות לעקוב אחר דפוס מסוים. וזה בדרך כלל הולך ככה:

שלב 1: ההופעה. טכנולוגיה פורצת דרך עושה את הופעת הבכורה שלה והופכת לדבר הגדול הבא. סטארטאפים צצים בכל מקום ומשקיעים מצטרפים בהתלהבות למסיבה. המניות רוכבות על הגל, עם הערכות שווי גבוהות שנראות מוצדקות על רקע התחזיות לתשואות בתחום הטכנולוגיה.

שלב 2: הלהט. ככל שהתהליך הזה מתקדם, המצב נהיה מאתגר יותר ובמקום לפעול על בסיס ניתוח רציונלי, מה שמזיז את המחירים של המניות זה סנטימנט ונרטיבים. משקיעים, שנמצאים על הקצה, משקיעים בצורה אגרסיבית יותר, ודוחפים את הערכות השווי לרמות על.

שלב 3: השינוי הבלתי נמנע. ואז, בדיוק כשהביטחון בשיא, בועת הטכנולוגיה מתפוצצת. ונחשו מה? מתברר שהדפוס הזה לא חדש: מחקר על 51 חידושים טכנולוגיים גדולים מ-1825 עד 2000 מצא בועות מחירים ב-73% מהמקרים. בשלב זה, הרבה סטארטאפים ידשדשו ולמעשה, רק החדשנים האמיתיים יצליחו להחזיק מעמד והם אלה שיצליחו לפרוץ גבולות טכנולוגיים חדשים.

שלב 4: התפתחות והתרחבות. ספינים טכנולוגיים חדשים צצים ממה שנשאר מהבועה הזו ומכניסים חיים לעסקים חדשניים שדיי נהנים מהתרחבות הטכנולוגיה. במקביל, תעשיות שונות נאלצות להסתגל לטכנולוגיה החדשה, ואם הן לא מצליחות להסתגל הן פשוט הופכות ללא רלוונטיות. ההתפתחות הזו כוללת הרבה דברים למשל, היא מייצרת תפקידי עבודה חדשים, היא מגבירה את הביקוש של הצרכנים, והיא אפילו משפרת את הפרודוקטיביות. אבל ההתפתחות הזו בדרך כלל מתרחשת רק לאחר שהטכנולוגיה הזו כבר נמצאת בכל מקום.

אז האם AI כבר נמצא בשלב הבועה הזה?

משקיעים רבים חושבים שכן, וקל להבין למה. מי שהעלה בצורה מטורפת את סוגיית הבינה המלאכותית הן רק קבוצה קטנה של חברות, ומניות הטכנולוגיה בארה"ב כבר נסחרות לפי הערכות שווי גבוהות, לא רק ביחס להיסטוריה שלהן אלא גם ביחס למניות הטכנולוגיה באופן כללי. מעבר לכך, כל זה קורה בסביבה של ריביות גבוהות יותר, מה שאמור בכלל להזיק למניות הטכנולוגיה.

מניות הטכנולוגיה בארה"ב אינן יקרות רק ביחס להיסטוריה שלהן, אלא גם ביחס למגזרים ואזורים אחרים. מקור: גולדמן זאקס

אבל גולדמן אומר שלמרות שבינה מלאכותית יכולה להגיע בסופו של דבר לטריטוריית הבועה, היא עדיין לא שם והנה הסיבות על פי המחקר שלו:

הפונדמנטל חזקים

הביצועים החזקים של מגזר הטכנולוגיה התחילו כבר לפני יותר מעשר שנים, וחברות הוכיחו שנה אחר שנה שהן שוות את זה. ומגזר הטכנולוגיה לא רק נהנה מצמיחה של רווחים שהיא טובה יותר ממגזרים אחרים, אלא הוא גם הרוויח תשואה גבוהה יותר על ההון העצמי. בנוסף, המנהיגים הנוכחים כבר רווחיים מאוד מה שמאפשר להם להשקיע במחקר ופיתוח ולשמור על הדומיננטיות שלהם, מה שהופך אותם ליותר הגנתיים. ובניגוד לבועות קודמות, משקיעים כיום מעדיפים חברות רווחיות על פני חברות לא רווחיות, זה סימן בריא שמראה שעדיין יש להם פונדמנל חזק.

הערכות השווי לא יקרות במיוחד

אמנם הערכות השווי הנוכחיות יכולות לעורר ספקות ולהרחיק משקיעים, אך הן לא הגיעו לשיאים המסחררים של בועות העבר. 

הפוטנציאל לצמיחה עתידית ריאלית היא סבירה לטווח ארוך 

במהלך בועה, למשקיעים במקרים רבים יש ציפיות לא מציאותיות לגבי צמיחה ריאלית עתידית לטווח ארוך. גולדמן חישב את נתונים שונים והוא מעריך שהציפיות לצמיחה לטווח ארוך זינקו גבוה יותר לאחרונה, הן עדיין לא ברמות שראינו בבועות העבר, כמו בום הדוט-קום של שנות התשעים 

האם יש כאן הזדמנות?

קשה להתעלם מהטיעון של גולדמן זאקס שבינה מלאכותית עדיין רחוקה מאיזור בועתי. מי שמסכים עם הממצאים שלו, בוודאי ירצה למצוא את הדרכים הטובות ביותר להשקיע ב-AI, מה שמוביל אותנו לפרט שני מסלולים אפשריים שאפשר לקחת בחשבון:

ראשית, צריך לשקול את ענקיות טכנולוגיה מבוססות. החברות שמובילות את תנועת הבינה המלאכותית ומשלבות בינה מלאכותית בפעילותן כבר ראו עליות גדולות במחירי המניות שלהן. ואז לנסות להעריך האם החברות האלה תוכלנה להתמודד מול חברות חדשות שעם הזמן יכולות להוות תחרות קשה, בהקשר זה גולדמן חושב הטכנולוגיות המובילות האלה אמורות להחזיק מעמד היטב יותר ממנהיגי הטכנולוגיה הקודמים. אז בהתאם לכך, אולי כדאי לשקול לפזר את ההשקעות בתחום הבינה המלאכותית. למשל:

חברות כמו אנבידיה המספקות החומרה של הבינה המלאכותית החיונית מאד או כמו מיקרוסופט אלפבית ואמזון שמגדילים את פתרונות הבינה המלאכותית וכמו סיילספורס, מטא ואדובי שמאמצות בינה מלאכותית כדי להגדיל את ההיצע שלהם.

שנית, לאתר חברות שעדיין מתפתחות ויש להן פוטנציאל להיות בעתיד כוכבות. היתרונות העצומים של בינה מלאכותית יזלגו בסופו של דבר לחברות אחרות שיכנסו לתחום והן כנראה ימנפו את AI גם הן כדי להגביר את הפרודוקטיביות שלהן, לשפר את ההכנסות שלהן ולשפר את הרווחים שלהן. 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות ערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x