עולם ה-ESG בשוק קרנות הנאמנות

תחום חדש מאוד ומתפתח כאשר הקרנות שנבחרו היו הטובות ביותר מאז תחילת השנה ובעלות חשיפה קטנה וזהה למט"ח

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2023

לעיתים, ישנן קרנות המאוגדות יחד על בסיס רעיון, מגבלות, או אמונה. כולנו מכירים את הקרנות הכשרות. והנה, ישנן גם קרנות המאגדות נכסים המקפידים להיות במסגרת הכללים של ESG. מהו אותו ESG? ישנה הגדרה, והיסטוריה ארוכה, שניתן להגיע אליהן ברשת, אבל אומר כאן שהחברות האלו אמורות לעמוד בסטנדרטים גבוהים של ניהול, דאגה לסביבה, אמינות ושקיפות יחד עם התנהלות נכונה מול העובדים והלקוחות שלהן.

כמו כן, הן בדרך כלל, מתנדבות לעשות למען החברה או למען מטרה נאותה אחרת. בכל אופן, אלו חברות הלוקחות על עצמן מגבלות ומשימות מעבר לעניין הפשוט של ה"השורה התחתונה", דהיינו, הרווח. עקרונית, ואינטואיטיבית, היינו אומרים: לא משנה איך תסובבו את זה, אותן מגבלות יכולות רק לגרום להוצאות גדולות יותר שחברות שאינן חושבות להיות תחת אותה מטריה יהיו פטורות מהן. וכך, הרווחיות שלהן תהיה קטנה יותר.

הרעיון הוא שאותם ערכים, שמעבר לצד העסקי הטהור, אמורים למשוך קהל עובדים טוב יותר, סביבה עסקית בריאה יותר, ולקוחות שיהיו מוכנים לשלם יותר, ובלבד להיות שייכים למחנה הטוב של עולם העסקים. לא ניכנס כאן אם החזון הזה התגשם או יתגשם. העובדה היא שיש הרבה מאוד חברות, בעיקר גדולות ומבוססות, שהחליטו להיות חלק מהעניין הזה. וכך, קרנות אשר מנהלות כספים בהתאם לאותן חברות.

אז איך נבחרו אותן קרנות? היו כאן שני שיקולים עיקריים: הטובות מאז תחילת השנה שממנה אנו סופרים את הימים הטובים יותר אחרי הנפילות של 2022. וגם, שהיקף החשיפות יהיו זהות בהן כך שאלמנט המט"ח לא ישפיע יותר מדיי על הביצועים. זאת, כמובן, בגלל שכולנו יודעים כמה הדולר-שקל היה לחיובי מאז מתחילת השנה דווקא בגלל אלמנט לא כל כך השקעתי אלא פוליטי: הרפורמה המשפטית.

כמו תמיד, אין כאן המלצה, או אפילו, הכוונה להכנסה של הקרנות האלו למעקב. הכוונה היא להראות את המאפיינים השונים שלהן, ומה שקרה בהן, עד כה (ואנו נראה כמה הקרנות שונות למרות שהיותן כולם תחת המטריה של ה-ESG). נציין כאן שעקב הוותק הקצר יחסית של הקרנות, היקף הבדיקה מסתכל על הטווח הקצר. למרות זאת, יש עדיין עניין גדול במה שקרה בשנה האחרונה בקרנות האלו. הבה נתחיל.

פרטי הקרנות



כאמור, הטבלה הזו מאשרת שהקרנות המצליחות בתחום די צעירות, וחלקן היו וותיקות אבל החליפו מדיניות השקעה כדי להתאים לתחום החדש של ה-ESG. אלו שתי הקרנות הגדולות יותר (מיטב, וסיגמא). שתי הצעירות מאוד, אשר נולדו ב-2022, עדיין קטנות מאוד, ונכנסו לרשימה רק בגלל היותן עומדות בקריטריונים של החשיפה המט"חית של עד 30% בלבד, על פי הדירוג של הביצועים מאז תחילת השנה.

זאת, כאשר נראה בהמשך שביניהן, אחת תהיה המניבה ביותר, והשנייה תהיה החלשה ביותר... סטיות התקן בכולן די גבוהות, בהינתן שמדובר במניות של חברות גדולות למדי (1.76%-2.51%). ומה בחזית דמי הניהול? שלושה מהקרנות עומדות סביב ה-1.5%, כאשר הקרן של אביב חורגת עם דמי ניהול של כמעט 2%.



האם נלמד מהטבלה השנייה משהו שאיננו יודעים? לא ממש: כל הקרנות מושקעות מאוד בחשיפה המנייתית שלהן. לרוב, אין אפילו ציון של משהו אחר, חוץ מאשר בקרן של מיטב המכילה רק כ-84% מניות, יחד עם 2.89% אג"ח. כאמור, החשיפה המקסימאלית של כולן עומדת על עד 30% אבל אנו רואים שכמעט כולן (שוב, במיטב יש חריגה ל-3.10%) אין חשיפה מט"חית כלל.  



הגענו לעניין המעניין. למעשה, יש לנו כאן תופעה שלא ראינו בהרבה מצבים: ההובלה בין הקרנות הדומות האלו משתנה מאוד, גם במסגרת של טווח קצר. בשנה האחרונה אנו רואים את מיטב כיורדת הכי פחות עם 1.32%-, כאשר אילים פשוט נפלה עם 11.02%-. מאז תחילת השנה, יש לנו הובלה של הקרן של אביב, עם 11.19% מול החלשה ביותר שהיא הקרן של אילים. ומה קרה בשלושת החודשים האחרונים?

שוב, הובלה של מיטב עם 5.71% מול חולשה נוספת של אילים, עם 1.22% בלבד. הדבר העקבי פה היא החולשה של הקרן של אילים, אשר הינה גם אחת הצעירות (06-2022). זכרו שכל הקרנות מנוהלות ומסתכלות על יוניברס די דומה של מניות ישראליות (מט"ח אפסי). השוני הזה בביצועים די מוזר, ומעורר מחשבה על הניהול השונה של הקרנות, או נאמר: על בחירת המניות הספציפיות השונה. עם הסתייגות קטנה: בקרן של מיטב יש עדיין קצת מט"ח, וכאשר הלכנו והסתכלנו על התיק המדווח האחרון, ראינו את האחזקות האלו בחו"ל:



האם זה מה שעושה את מיטב למובילה, כאשר השוק האמריקאי "אוהב" את המניות האלו? במיוחד כאשר אנו מזהים את אמזון כאחת מ-7 המופלאות? מעניין...

ביצועי הקרנות בגרפים

מה שראיתם בטבלה העליונה ניראה הרבה יותר טוב בגרפים מטה. כאמור, לפניכם גרפים של שנה, מהתחלת השנה, ושלושה חודשים, ובהם אנו רואים איך מתחלפת ההנהגה בין מיטב, ואביב, כאשר הקרן של אילים נשארת האחרונה גם בעליות וגם בירידות:





גיוסים ופדיונות וסיכום קצר



לא ניתן לתת תמונה אמיתית של מה שקרה בקרנות מבלי לתת תמונה של הגיוסים-פדיונות בהן. בסה"כ, התמונה לא מרנינה חוץ מבקרן אחת, של אביב. היא היחידה המציגה גיוסים ועומדת על שלה כרגע סביב ה-0. האחרות לא ראו גיוסים מזמן, והרבתה לעשות מיטב רש הייתה מאוד פופולארית עד מרץ 2022 אבל מאז פודה ולא מצליחה לחזור לאזור ה-0.

סיכום קצר:

עולם הקרנות, המטפל במניות ה-ESG, הוא עולם חדש יחסית, ובו אנו ראינו שינויי הובלה מעניינים בין הקרן הוותיקה של מיטב, והקרן הצעירה של אביב. החלשה מכולן נשארה, בכל הטווחים, הקרן של אילים. קשה לשפוט קטגוריה כזו, כאשר השוק מאוד תנודתי. אבל, עקרונית, היינו מצפים שסוג זה של מניות, השייכות לרוב למבוססות יותר, יהיו יציבות יותר. למרות זאת, סטיות התקן, האחוזים, והגרפים, כולם מראים שיש כאן תנודתיות לא מעטה. נכון שכל הקרנות מלאות במניות, מבלי שיהיו כריות בטחון של אג"ח, או-ו השפעת מט"ח מאסיבית, אבל, עדיין, זו נקודה למחשבה. בכל אופן, אני מקווה שתצוגת הנישה הזו תהיה מועילה למי שחשב לקחת חלק בסוג זה של קריטריון השקעה.

 
x