"חרבות ברזל" סיכום שבועי בבורסה - זינוק במדד הפחד, הציבור מתבצר בקרנות כספיות

סקירה שבועית של המסחר בשבוע הראשון של מלחמת "חרבות ברזל" : 8 – 12 באוקטובר, 2023

 

 

 
הבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדרהבורסה לניירות ערך, צילום: פאנדר
 

כלכלני הבורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/10/2023

בצל פרוץ מלחמת חרבות ברזל והחשש מפגיעה בפעילות המשק:

זינוק במדד הפחד ל-28 נקודות - הגבוה ביותר מאז מרץ 2022.

המשך התחזקות הדולר שהגיע לשער של 3.958 שקל - הגבוה מאז פברואר 2016.

ירידה בתשואות לפדיון של אג"ח ממשלתיות לטווח קצר ובינוני.

הציבור ממשיך להזרים כספים לקרנות הכספיות, ולמשוך כספים מקרנות הנאמנות האקטיביות המשקיעות במניות ובאג"ח בתל-אביב.

המסחר בבורסה בתל-אביב השבוע, הסתכם בירידות שערים במדדי המניות המובילים, על רקע המלחמה שפרצה ביום שבת ה-7 באוקטובר, בעקבות חדירת החמאס במהלך החג לישובים בגבול עוטף עזה, תוך ביצוע פעולות איבה רחבות היקף נגד אזרחים וכוחות הגנה.

ביום ראשון, 8 באוקטובר, יום המסחר הראשון שלאחר פרוץ המלחמה, נרשמו בבורסה ירידות שערים חדות במדדים המובילים, מדד ת"א-35 ירד בכ-6.5%, ומדד הפחד זינק ביותר מפי שניים והגיע ל-28 נקודות – הגבוה ביותר מאז מרץ 2022 (החודש הראשון למלחמת רוסיה-אוקראינה). היקף מחזור המסחר במניות ביום זה הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל – גבוה פי שניים לעומת המחזור הממוצע בימי א' מתחילת השנה, זאת במקביל לזינוק במספר העסקאות שבוצעו במהלך היום.

ירידות השערים נבלמו כבר למחרת בעקבות התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח, הקמת ממשלת חירום, ופעולות התמיכה של הממשל האמריקני.

בשל התחזקות הדולר, הודיע בנק ישראל ב-9 באוקטובר כי ימכור עד 30 מיליארד דולר על מנת למתן את היחלשות השקל. בסיכום שבועי הדולר התחזק בכ-2.6% ביחס לשקל  ונבלם בשער של 3.958 שקל בסוף השבוע – הגבוה ביותר מאז פברואר 2016.

מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו השבוע ב-6.4% וב-7.3%, בהתאמה.

מדדים שבלטו השבוע בירידה היו ת"א בנקים-5 שירד בכ-12.3% בשל החשש ליציבות הבנקים, ות"א-בנייה שירד בכ-10.1% בשל חשש מהאטה בפעילות.

מחיר הנפט (ברנט) עלה השבוע בכ-2% והגיע לכ-86 דולר לחבית (נכון ליום רביעי), זאת בשל החשש מפני משבר אנרגיה במידה ותתרחב הלחימה במזרח התיכון. למרות העלייה במחירי הנפט, מדד ת"א-נפט וגז ירד השבוע בכ-10.7% בעקבות הודעת משרד האנרגיה כי לאור המצב הבטחוני במשק נדרשת עצירת פעילות הפקת הגז הטבע ממאגר "תמר".

מחר (שישי ה-13 באוקטובר), צפוי להתפרסם עדכון דירוג האשראי של ישראל ע"י חברת הדירוג הבינלאומית Moody's. יצוין כי בקרן המטבע הבינלאומית (IMF), הנמצאת השבוע בכנס שנתי במרוקו, מביעים דאגה מפני השפעת המלחמה בישראל על התאוששות הכלכלה הגלובלית אשר נלחמת באינפלציה גבוהה תוך חשש מפני האטה בפעילות.

ביום שני ה-9 באוקטובר ערב העדכון החודשי האחרון של מדדי המניות, לקראת הרפורמה שתיכנס לתוקפה ב-2.11.2023, הסתכם המחזור במניות בבורסה בסכום של כ-3.4 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.1 מיליארד שקל בשלב הנעילה.

עליות שערים אפיינו את מרבית מדדי איגרות החוב המובילים.

את עליות השערים השבוע הובילו איגרות החוב הממשלתיות שקליות שרשמו עלייה  של עד כ-2%, ומדד איגרות החוב הקונצרניות תל בונד-דולר שעלה בכ-1.3% בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל בכ-2.6%. תל בונד דולר השלים עלייה של 16.9% מתחילת השנה והגיע לשיא כל הזמנים.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי לטווח של 2-0 שנים וגם לטווח של 5-2 שנים ירדה השבוע לכ-3.8% לעומת כ-4.4% בסוף השבוע הקודם. גם התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי צמוד מדד לטווח של 2-0 שנים ירדה השבוע לכ-1.0% לעומת כ-1.8% בסוף השבוע הקודם.

יוצאות דופן השבוע, איגרות החוב הממשלתיות צמודות המדד לטווח ארוך שרשמו ירידה של עד כ-1.1%.

התשואה לפידיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים ומעלה עלתה לכ-4.7%  בסוף השבוע לעומת כ-4.5% בסוף השבוע הקודם.

מדד הפחד VTA35 זינק מכ-13 נקודות בסוף השבוע הקודם לכ-27 נקודות בסוף השבוע. במקביל, המחזור היומי הממוצע באופציות על מדד ת"א-35 (חודשיות ושבועיות) עלה אף הוא פי שניים והסתכם בכ-125 אלף אופציות ביום השבוע, לעומת כ-64 אלף אופציות ביום בשבוע הקודם.

בסיכום המסחר השבועי, משקיעים פרטיים צמצמו חשיפה לשוק המניות ומנגד מי שרכש והגדיל את החשיפה היו המשקיעים המוסדיים לטווח ארוך.

בקרנות הסל, נרשמו השבוע רכישות של קרנות סל על מדדי מניות בת"א, בעיקר על מדד אינדקס בנקים ישראל ועל מדדי ת"א-125 ות"א-35, בסכום של כ-330 מיליון שקל, ושל קרנות סל על מדדי איגרות חוב חברות בת"א, בעיקר על מדדי איגרות חוב שקליות וצמודות מדד בדירוג A ומעלה, בסכום של כ-570 מיליון שקל.

בקרנות הנאמנות הציבור המשיך והזרים השבוע לקרנות הכספיות סכום של כ-740 מיליון שקל. מנגד, הציבור המשיך ומשך כספים מקרנות המשקיעות באיגרות חוב בת"א, בעיקר מהקרנות האקטיביות, בסכום של כ-900 מיליון שקל, ומשך כספים מקרנות המשקיעות במניות בת"א, בעיקר מהקרנות האקטיביות, בסכום של כ-180 מיליון שקל.

מדדי מניות

מדד ת"א–35

ירד השבוע ב-6.4%, ומתחילת השנה ירד ב-4.7%.

מדד ת"א–90   

ירד השבוע  ב-7.3%, ומתחילת השנה ירד ב-4.2%.

מדד ת"א–125

ירד השבוע  ב-6.5%, ומתחילת השנה ירד ב-4.1%.

מדד ת"א–SME60

ירד השבוע ב-6.6%, ומתחילת השנה ירד ב-5.2%.

מדדי איגרות חוב

מדד תל גוב-צמודות

עלה השבוע ב-0.3%, ומתחילת השנה ירד ב-0.5%.

מדד  תל גוב-שקלי

עלה השבוע ב-0.9%, ומתחילת השנה ירד ב-0.1%.

מדד תל בונד-60

עלה השבוע ב-0.3%, ומתחילת השנה עלה ב-3.6%.

מדד תל בונד-שקלי

עלה השבוע ב-0.5%, ומתחילת השנה עלה ב-2.3%.

הנפקת מניות

השבוע בוצעה בשוק המניות הנפקת זכויות ע"י חברת הטכנולוגיה אידומו בסכום של כ-5 מיליון שקל.

הנפקת איגרות חוב חברות

חברת האשראי החוץ בנקאי סיאון, שמניותיה נסחרות במקביל בבורסת NYSE בארה"ב (סמל: CION), הקצתה השבוע אג"ח למשקיעים מסווגים בסכום של כ-130 מיליון שקל.  החברה ביצעה הרחבת סדרה של אג"ח דולרי עם מח"מ של 2.6 שנים,  תשואה לפידיון 10.0%, ודירוג A1 ע"י "מידרוג".

הנפקת איגרות חוב ממשלתיות

משרד האוצר הנפיק השבוע איגרות חוב בשווי של כ-2.1 מיליארד שקל בבורסה בתל אביב.

קרנות סל

השבוע נרשמה למסחר קרן סל חדשה של קסם על מדד איגרות חוב קונצרניות – אינדקס Bullet צמוד  2026 שהחלה להיסחר ביום חמישי ה-12 באוקטובר.

המדד כולל איגרות חוב קונצרניות צמודות למדד בריבית קבועה, שדירוגן במועד הקובע לעדכון המדד לפחות (-A) בדירוג מעלות או (A3) בדירוג מידרוג, אשר מועדן פדיונן בשנת 2026.

שונות

פעילות בנק ישראל בשוק המט"ח

בנק ישראל הכריז ביום שני, ה-9 באוקטובר, על תכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארדי דולרים. הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על-מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים.


x