החברות ה"זומביות" שמסכנות את ההשקעה בבורסה

עלייה של חברות לא רווחיות – על מה לשים לב: חברות ללא רווח תופסות נתח משמעותי מהנוף הכולל של החברות בבורסה, לכן האסטרטגיה הטובה ביותר היא לחפש חברות שיכולות להתמודד עם שיעורי ריבית גבוהים

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/10/2023

ה-OECD העלה את תחזית הצמיחה העולמית של 2023 ל-3% שזה עדיין נמוך יותר מה-3.3% בשנה שעברה ויש לתת את הקרדיט לכך לכלכלה האמריקאית שהצליחה לעמוד בסערה. אבל שנת 2024 באופק ודיי מסתמן ששם העננים מתחילים להתאסף. נראה שהאשמים הם ריביות גבוהות במיוחד, שפוגעות באמון בעלי העסקים והצרכנים וגם ההתחדשות הכלכלית של סין שעד כה איכזבה, כך שנכון להיום, ה-OECD רואה צמיחה של לא יותר מ-2.7% בשנה הבאה, מה שיסמן את הקצב האיטי ביותר מאז ההתמוטטות שהייתה המשבר הפיננסי העולמי (חוץ משנת 2020 מוכת המגיפה).

עשרות שנים של ירידת ריבית בעיקר הולידו רשימה של חברות ציבוריות לא רווחיות. הגרף הבא מציג רצועה הולכת וגדלה של חברות עם בעיות רווח, במיוחד אלו עם רווחים שליליים מתחת ל-5% (כחול כהה). בסך הכל, בימים אלה, חברות ללא רווח תופסות נתח עצום שעומד על 50% מהנוף הכולל של החברות בבורסה.

מקור: Compustat, Goldman Sachs Global Investment Research

אמנם לא מדובר בחברות הכי משמעותיות או פופולאריות הנסחרות בבורסה וביחד הן מחזיקות רק בנתח של 10% מעוגת ההכנסות הכוללת של השוק וכ-13% ממקומות העבודה שלו, אבל המעידה שלהן עדיין עלולה לתת ביטוי ולשלוח גלים ברחבי הכלכלה. היות והריבית רשמה את הזינוק האינטנסיבי ביותר שאי פעם הכרנו וסביר להניח שהיא תישאר גבוהה יותר לאורך זמן, המצב הזה עלול להידרדר מהר יותר ממה שאנחנו מעריכים כעת.

אם להיות הוגנים, לא כל החברות הללו הן חברות "זומביות" כפי שלעיתים מכנים אותן, או חברות חלשות שלא יכולות להחזיר את חובותיהן. חלק מהחברות האלה הן פשוט חברות עם נטיה לצמיחה אגרסיבית ויקרה. אבל יחד עם זאת, כשעלויות המימון עולות צפונה עקב הריביות הגבוהות אז חלק ניכר מהחברות הללו, בין אם הן מסוג זומבי או לא - יכולות למצוא את עצמן במצוקה, ייאלצו לקצץ בכוח העבודה שלהן או להיות אפילו בסכנה לפשיטת רגל אם לא ימצאו דרך קצרה יחסית לריווחיות.

למצב הזה יכולה להיות השפעה על הסנטימנט וגם על שוק העבודה: בהקשר לכך, גולדמן זאקס עשה חישובים ומצא שעלייה של 50% במספר החברות שמפסיקות לפעול או להירכש (מ-8% בשנה ל-12%, שזה גידול משמעותי אבל לא ברמה חריגה מבחינה היסטורית) זה יאט את הצמיחה החודשית בעבודה ב-20,000 ויקצץ 2% מהצמיחה הכלכלית. עלייה של 100% במספר החברות שיפסיקו לפעול או יירכשו תביא להכפלת ההאטה בגידול החודשי במשרות.

בסביבה שברירית כזו, האסטרטגיה הטובה ביותר שיכולה להיות למשקיעים היא לחפש חברות איכותיות ורווחיות - במיוחד כאלו שיכולות להתמודד עם שיעורי ריבית גבוהים.

אז איך למצוא מניות שיכולות להתמודד בהצלחה עם שיעורי ריבית גבוהים?

בואו נודה בזה: לחברות מסוימות יהיה תקופה קשה יותר עם שיעורי הריבית הגבוהים האלה מאחרות. לכן נרצה למצוא את אלה שיוכלו להתמודד ביתר קלות עם הסערה הזו לאורך זמן זו. אז הנה שלושה דברים חיוניים שיש לשים לב אליהם:

מינוף נטו נמוך: חברות עם יחס חוב נטו נמוך יותר לרווח לפני ריבית, פחת והפחתות (EBITDA) חייבות למעשה פחות כסף, יש להן מזומן סביר בהישג יד והן נהנות מרווחים חזקים. זה ממצב אותם טוב מול עליית ריבית כי יש להן פחות הלוואות שאולי הן צריכות לממן בשיעורים הגבוהים של היום. מעבר לכך, כמות טובה של מזומנים ורווחים מהוות עבור החברות הללו רשת ביטחון כלומר, לא רק שזה נותן להן יותר מרחב תנועה בפעילות שלהן אלא גם גורם להן להיראות אמינות יותר בעיני המשקיעים כי הן נראות יציבות יותר מבחינה פיננסית ופחות מסוכנות.

כיסוי ריבית גבוה: לחברות עם רווחים גבוהים לפני ריבית ומיסים (EBIT) להוצאות הריבית שלהן יש יכולת גבוהה יותר לכסות את הוצאות הריבית שלהן באמצעות שימוש ברווחים שלהן. המשמעות היא שהן יכולות לשלם בנוחות את הריבית על החוב שלהן מבלי להעמיס על המצב הפיננסי שלהן.

שונות צמיחת EBITDA נמוכה: חברות עם שונות צמיחת EBITDA נמוכה נוטות להגיע לרווחים יציבים ואמינים. יציבות זו אומרת שהן יכולות להתמודד טוב יותר עם מיני זעזועים כלכליים. במצב בו העלויות על ההלוואות עולות, החברות הללו יכולות להישען על הרווחים היציבים שלהן כדי לנהל את העלויות הנוספות. בנוסף, עם כניסת מזומנים צפויים, יש פחות סיכוי לכשלים פיננסיים בלתי צפויים. מדובר באמינות שלא רק שהיא הופכת את החברות לגמישות יותר אלא הן גם מושכות יותר משקיעים שמעריכים יציבות וזה משהו שאמור לתמוך במחירים שלהן.

גולדמן זאקס בדק חברות על סמך שלושת הגורמים הנ"ל, וזיהה רשימה של חברות שצפויות להיות העמידות ביותר:

בראש הרשימה נמצאות Cisco, Costco, Paychex, Cadence Design System, Cognizant Technology Solutions, Visa וFastenal.  החברות המובילות האלה מתהדרות במינוף נטו שלילי, מה שמצביע על כך שיש להן יותר מזומנים מאשר חובות. בנוסף, ה-EBIT  שלהם גבוה ועומד על פי 35 ועד ל-90 מהוצאות הריבית השוטפות שלהם, מה שמסמן עמדה חזקה לכסות את דמי הריבית ומה שמרמז על יציבות.

לסיום, המניות הנ"ל אינן בגדר המלצה להשקעה ויש לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל חברה וחברה המופיעה בכתבה זו.

x