מניות ארה"ב - האם ימשיכו להצליח גם בעשור הבא?

זה היה עשור חיובי למניות בארה"ב לעומת שאר העולם, אבל לא כולם חושבים שעשר השנים הבאות יהיו דומות

 

 

 
Photo 15500566 Dndavis Dreamstime.comPhoto 15500566 Dndavis Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/11/2023

זה היה עשור חיובי לשווקי המניות בארה"ב ויש מי שחושבים שהשילוב של מנהיגות טכנולוגית (במיוחד בינה מלאכותית) יחזק את הכלכלה האמריקאית ואת החברות שלה. ויש אחרים המאמינים שהריצה הנוכחית הזו עשויה להסתיים.

אבל מה שהיה – היה. מה שמעניין אותנו עכשיו זה האם ארה"ב יכולה לחזור שוב על הביצועים האלה. גולדמן זאקס ניסה לענות על השאלה הזו יחד עם צוות מומחים, אז בואו נעבור על כמה נקודות.

בינה מלאכותית (AI) עשויה לשחק לטובת  ארה"ב

צמיחה כלכלית היא המנוע הגדול ביותר לתשואות בבורסה. והיא מופעלת על ידי שני גורמים: שוק העבודה והפרודוקטיביות. לכן, כשהפרודוקטיביות תתגבר כפי שהיא עומדת להיות על ידי הבינה המלאכותית, זה יניע את הצמיחה הכלכלית ואת העליות בשוק המניות. והרי בכל הקשור לטכנולוגיות AI ארה"ב נמצאת בחזית. הסיבה לכך היא שממשלת ארה"ב בעיקר נותנת חופש לחברות טכנולוגיה ענקיות שיש להן את המשאבים לקדם טכנולוגיות...זאת בניגוד לממשלת סין למשל, שמפעילה בקרה חזקה מידי על עסקים גדולים.

אז אותם מובילי בינה מלאכותית בכל מגזר הטכנולוגיה יניעו את הפריון, ומכאן גם את הצמיחה הכלכלית בראש ובראשונה בארה"ב. הם גם ימשיכו לצמוח ללא תלות בצמיחה כלכלית. ומכיוון שחברות טכנולוגיה כבר מהוות אחוז גדול מהS&P 500  (כפול בערך מהשקלול של המדדים במקומות אחרים), זה גם מהווה מתכון להמשך ביצועים גבוהים יותר בארה"ב.

אחוז התשואות השנתי הממוצע של מדדי המניות המובילים, בעשר השנים האחרונות. מקור: בלומברג.

מומנטום הצמיחה של ארה"ב

אז בינה מלאכותית תניע פריון לטווח ארוך, ועל ידי כך תניע גם צמיחה כלכלית. וזה יתחיל בתקופה שבה הכלכלה האמריקאית כבר נראית די טוב, לפי הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, הצרכן האמריקני נמצא במצב יחסית טוב כרגע, עם משכנתאות שסגורות ל-30 שנה שנותנות כוח לבעלי הדירות מפני עליית הריבית, ובנוסף, נשארו לצרכנים עוד מעט מהחסכונות שלהם (זאת בניגוד לאירופאים).

חשוב לשים לב לכך שלא הכל ורוד. הגירעון הפיסקאלי מסתכם בסביבות 6.3% מסך כלכלת ארה"ב. זה קרוב לרמות שהיו לאחר המשבר הפיננסי של 2008-09. הגירעון כיום מתרחש למרות שהכלכלה צומחת בקצב תקין. בשלב מסוים, יתחילו להפעיל לחץ על הממשל כדי שיצמצם את הגירעון הזה, אבל כל תוכנית שתצטרך לטפל בכך כנראה תפגע בכלכלה האמריקאית.

האופי הממוקד של בעלי המניות של חברות אמריקאיות

מנקודת מבט של בעלי המניות, החברות האמריקאיות הן פשוט טובות יותר. יש להן היסטורית שולי רווח ותשואות על ההון (ROE) גבוהים בהרבה מחברות בינלאומיות. ומתברר שיש לכך סיבה טובה: צוותי הניהול בארה"ב מקבלים שכר בעיקר במניות, אז הם מנסים להשיג דברים שהם יודעים שבעלי המניות יקנו - כמו מרווחים שמנים יותר ושיפורים בתשואה להון .(ROE) 

אבל יש גם כמה כוחות שעלולים לפגוע במגמה החיובית הזו

גורמים חדשים מצטרפים לסיפור, צוברים כוח ולפי בלקרוק הם עלולים לייצר שיבושים כאלה ואחרים.

יש שלושה שכדאי לשים לב אליהם. ראשית, האוכלוסייה האמריקאית מזדקנת, אמנם זה לא קורה רק בארצות הברית אבל זה משהו שיצטרכו להתמודד איתו. שנית, אי הוודאות הגיאופוליטית גבוהה ורק עולה - לאחר מגמה ארוכה של גלובליזציה שהייתה רווחית מאוד לחברות אמריקאיות. ושלישית, יש את המעבר לאנרגיה נקייה יותר, ונראה שגם היא תופסת תאוצה.

שלושת הכוחות הנ"ל יכולים לעשות נזק. כי פחות יהיו מסוגלים להוציא עוד ועוד סחורות ושירותים ולנצל את הגישה לכוח עבודה זול יותר. במילים אחרות: הם עשויים למצוא חסמים הולכים וגדלים וגישה קשה יותר לעבודה, סחורות, טכנולוגיה ודברים אחרים. והתוצאה של זה יכולה להיות אינפלציה מתמשכת וריביות גבוהות יותר. אמנם ארה"ב נמצאת בעמדה הטובה ביותר לנווט בהצלחה את כל העניין הזה כי יש לה כלכלה ושוק עבודה גמישים מאוד. אך עדיין, לא ניתן לסמוך על כך שלא יהיו הפתעות בלתי צפויות.

לסיום, אי אפשר להתעלם מכך שהערכת השווי, גם של המניות בארה"ב וגם הדולר האמריקאי לא הכי אטרקטיביות כרגע וזו  נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון כחלק ממכלול השיקולים.

מה אפשר לקחת מכל זה?

אחד הדברים הקשים בהשקעות זה שלכל טיעון בעד יש גם טיעון נגד. לכן מה שמומלץ לעשות הוא מחקר עצמאי מעמיק של כל הגורמים התומכים ואלה שעשויים לעכב המתוארים בכתבה אך לא להסתפק בכך, אלא להמשיך לחקור גורמים פוטנציאליים נוספים מכיוונים שונים לפני קבלת החלטה כדי לענות באופן מושכל על השאלה האם העשור הבא של מניות ארצות הברית הולך להפגין ביצועים כפי שראינו בעשור האחרון או שלא.

ממבט כולל עד כה נראה שהסיכויים להמשך הביצועים של ארה"ב הם טובים יותר מאשר לא. יש סיכוי של יותר מ-50% שחברות אמריקאיות שומרות וכנראה שגם מרחיבות את יתרון הרווח והתשואה שלהן על פני חברות שאינן אמריקאיות. אז שכל אחד יחליט לבד אם זה מספיק מבחינתו.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הנתונים הנ"ל. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x