המוסדיים הבינו מהיום הראשון של הלחימה

חודש עבר מאז אותה השבת השחורה ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל" אשר גרמה לכולנו לחשוש לגבי עתידנו ואיתנותה של הכלכלה.

 

 

 
הדר רומנו, צילום: ניקי וסטפהלהדר רומנו, צילום: ניקי וסטפהל
 

הדר רומנו, בורסת תל אביב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/11/2023

על אף הירידות במדדים המובילים מפרוץ המלחמה ובראשן ירידה של כ- 5.8% במדד ת"א-35, לכל אורך תקופת המלחמה, במשך 21 ימי מסחר רצופים, הגופים המוסדיים הגדילו את השקעתם בשוק ההון המקומי בסך של כ-2.7 מיליארד ₪ נטו, פי 7.5 מהממוצע החודשי שלהם ב- 2023

חוסר הוודאות של הציבור הרחב גורר החלטות אמוציונאליות ומכירת מניות בכל מחיר, בימים הראשונים של מסחר באירועים קשים וחריגים. גם כשהחלה מגיפת הקורונה ראינו כי הציבור הרחב חשש בימים הראשונים של המגיפה כי העולם עלול לחזור 100 שנה אחורה לימי השפעת הספרדית ומכר מניות בהיסטריה. ההתנהגות של הציבור ושל המוסדיים בימים הראשונים של הקורונה וגם כעת עת החלה מלחמת "חרבות ברזל" זהה, כשאנו רואים כי הציבור מוכר קרנות נאמנות על מדדי המניות ואילו הגופים המוסדיים רוכשים את אותה הסחורה שנפדתה. חשוב לציין, כי הפעם, בשונה מתקופת מהקורונה הציבור הרחיב מגמה קיימת של צמצום חשיפה לשוק ההון המקומי שכבר התחילה בחודשים קודם לכן, לאור החששות ואי הוודאות מהרפורמה המשפטית. 

מניתוח נתוני מסחר ונתוני "כסף חכם" היסטוריים של מערכות הבורסה, אנו רואים כי משנת 2020 הציבור והמוסדיים פועלים הפוך בשוק המניות, ובזמנים של משברים, כשחוסר הוודאות וכשהפניקה הציבורית עולה, הציבור מעצים את הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות ואילו המוסדיים מגדילים חשיפה ישירה משמעותית לשוק המניות המקומי. 

בתשעת החודשים הראשונים של השנה ראינו כי עד השבת השחורה של ה- 7.10.23 הציבור הרחב הקטין חשיפה באמצעות קרנות הנאמנות בשוק הישראלי בסך של כ-4.1 מיליארד ₪, לאור החשש מהשלכות הרפורמה המשפטית ואילו המוסדיים הגדילו חשיפה לשוק המניות הישראלי בכ-2.9 מיליארד ₪. מתחילת המלחמה, הציבור פדה קרנות נאמנות בכ-440 מיליון ₪ ואילו המוסדיים הגדילו את החשיפה לשוק המניות בכ-2.7 מיליארד ₪, כלומר מתחילת השנה המוסדיים הגדילו חשיפה של כ-5.7 מיליארד ₪. התמיכה של הגופים המוסדיים והרכישה של המניות מתחילת המלחמה תרמה למיתון הירידות החדות בשוק ההון. 

כשבוחנים את ההתנהגות של הציבור והמוסדיים בתקופת הקורונה, רואים כי בתחילת המגיפה המוסדיים רכשו מניות ואילו הציבור פדה קרנות נאמנות על מניות וכאשר מפלס החרדה והלחץ ירד, המגמה התהפכה והמוסדיים התחילו למכור והציבור התחיל לרכוש. נראה שגם הפעם כשתעלה הוודאות וכשהחשש ממלחמה גיאופוליטית תרד, נראה את הציבור הרחב חוזר אל שוק ההון המקומי, וככה אנחנו כציבור נמשיך להיות מושפעים מאירועים שמעלים את אי הוודאות ונקבל החלטות אמוציונליות בטווח הקצר כי זהו הטבע האנושי ואילו המוסדיים המודעים לתכונה האנושית יפעלו כנגד המגמה והם כנראה יהיו אלו שירוויחו עבורנו תשואה גבוהה לטווח הארוך בדומה לעבר, כמו שאמר וורן באפט - "כשכולם אמיצים אני פחדן וכשכולם פחדנים אני אמיץ". אירועים אלו מדגישים עד כמה חשוב שוק הון חזק ובריא להמשך תפקוד כלכלי של המשק בעיתות משבר וכאן לגופים המוסדיים המקומיים תפקיד משמעותי. 

לסיכום, שוק ההון הישראלי יודע להתמודד עם המשברים הגדולים, וניתן לראות כי מדדי הבורסה הישראלית, יצאו מחוזקים ממשברי העבר. בימים אלו אנו מבינים יותר מתמיד כי אין לנו ארץ אחרת ולכן החשיבות לפתח ולחזק את הכלכלה הישראלית דרך הבורסה הישראלית היא קריטית וחשובה להמשך קיומנו ושגשוגנו.

*הנתונים נכונים ליום המסחר 5 בנובמבר, 2023



x