השקעות בשווקים המתעוררים: רעיונות השקעה בהודו מול רעיונות השקעה בסין

שתי הכלכלות הגדולות הודו וסין תפקדו הפוך אחת מהשנייה השנה, הודו למעלה, סין למטה, היכן נמצאות הזדמנויות?

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/11/2023

נכון לסוף אוקטובר, מדד MSCI India שמודד את הביצועים של מגזרי החברות הגדולות והבינוניות בשוק ההודי, עלה השנה ב-3.8% כשהוא מעודד צמיחה כלכלית חזקה ורפורמות ידידותיות לעסקים.

בינתיים במקביל, MSCI China, שמייצגת חברות בינוניות וגדולות ברחבי השוק הסיני, ירדה ב-12% באותה תקופה, כשעדיין היא עסוקה עם דאגות לגבי מגזר הנדל"ן האיטי של המדינה והכלכלה שלה. 

מהם אפשרויות ההשקעה לטווח ארוך עבור שתי המדינות?

הודו

בשנים האחרונות, מניות הודיות נתנו את הביצועים החזקים ביותר של השווקים המתעוררים, וניתן לטעון שהערכות היחסיות שלהן כבר לא נראות אטרקטיביות.

אמנם לטווח הקצר, השוק ההודי משקף את התנודתיות של השווקים הגלובליים, אך בטווח הארוך יותר, התחזית אופטימית יחסית, בהתחשב בצמיחת הרווחים החיובית (התחזית ל-15%) וכן הקצב המוגבר של רפורמות ידידותיות לעסקים שהממשלה חוקקה.

סיכון נוסף שכדאי להזכיר הוא מחירי הנפט הגבוהים. מחירי הנפט יכולים להוות בעיה עבור מדינות רבות, כולל הודו כי היא אחת היבואניות הגדולות בעולם של נפט. מורגן סטנלי פרסם לאחרונה אזהרה שמחירי נפט מתמשכים שיעמדו על 110 דולר לחבית עלולים לערער את היציבות של כלכלת הודו ועלול לאלץ את הבנק המרכזי של הודו להתחיל מחדש את מחזור העלאת הריבית שלו. (אם כי כרגע הוא נסחר באיזור ה 81$)

אבל קשה להתעלם מסיפור ההשקעות לטווח ארוך של הודו. השוק ההודי מציע מגוון רחב של חברות עם נתונים פונדמנטליים טובים שכוללים פוטנציאל לצמיחה שלא מנוצל. על פי העדכון האחרון של קרן המטבע הבינלאומית לתחזית הכלכלית העולמית, כלכלת הודו אמורה לצמוח ב-6.3% בשנת 2023, זה שיפור מהתחזית הקודמת שלה שעמד על 6.1%. שווי השוק של הודו עבר את בריטניה וצרפת מוקדם יותר השנה, והוא צפוי להפוך לכלכלה השלישית בגודלה עד 2028, ואפילו עשוי לעקוף גם את יפן וגם את גרמניה.

חשוב גם לציין שמה שמניע את כלכלת הודו זה בעיקר צריכה מקומית, זאת בניגוד לרוב הכלכלות המתעוררות הגדולות האחרות כמו סין שמה שמניע אותן זה יצוא. כיום, הצריכה הפרטית בהודו מהווה כ-60% מכלכלת הודו.

בנוסף, על פי נתוני האו"ם, הודו היא היום האומה המאוכלסת ביותר בעולם עם כמעט 1.5 מיליארד בני אדם, כלומר, היא עברה את סין בחודש אפריל. והיא עדיין הולכת וגדלה. הנכס הגדול ביותר של הודו הוא האוכלוסייה הצעירה, התוססת והמשכילה שלה. וככל שההכנסה שלהם עולה, יותר צעירים עוברים לכיוון הערים. כלומר, אורח החיים שלהם מתפתח ככל שהשאיפות שלהם גדלות וההערכה היא שמעמד הביניים של הודו צפוי לגדול מכ-50 מיליון כיום ל-475 מיליון אנשים עד 2030.

רעיונות השקעה בהודו

שוקי המניות ההודיים יכולים להיות תנודתיים מאד, אז למשקיעים שלא אוהבים סיכונים, יש קרנות רחבות יותר באסיה או בשווקים מתעוררים שיכולות להיות דרך מתאימה יותר עבורם לצורך השקעה באזור הזה.

כך שכדי להשקיע בהודו אפשר לשקול את  Pacific Assets Ord Trust שכוללת הקצאה של מעל על 45% להודו, או את  JPMorgan Emerging Markets Trust (25% חשיפה להודו) וכן, Utilico Emerging Markets  - 11% חשיפה להודו. 

למשקיעים הרפתקנים או מנוסים יותר, Stewart Investors Indian Subcontinent Sustainability Fund   מציעה חשיפה למניות בהודו עם דגש על קיימות. הקרן משקיעה בחברות האיכותיות ביותר שמנוהלות על ידי צוותים מאד אחראיים.

אפשרות נוספת היא תעודת הסל iShares MSCI India יכולה להיות אופציה טובה למשקיעים פסיביים. היא עוקבת אחר הביצועים של מדד המורכב מחברות גדולות ובינוניות בהודו. המניות האלה מאד תנודתיות ולכן הן מתאימות יותר למשקיעים שמסוגלים לעמוד בסיכון גבוה יותר או כחלק מתיק מגוון.

iShares MSCI India, גרף שבועי. מאת TradingView

סין

למרות הירידות האחרונות בשווקים הסיניים, הרקע הכלכלי שלה עדיין חיובי כי בכל זאת הממשלה הראתה שהיא מוכנה להמריץ את הכלכלה באמצעות צעדי הקלה מוניטרית כמו הורדת ריבית האשראי, והצרכן הסיני צפוי להתאושש. זה אמור להועיל גם לכלכלות אזוריות אחרות עקב העובדה שמיליוני תיירים סינים נוסעים לחו"ל מדי שנה. כלומר, ההתאוששות במניות הסיניות אמורה להימשך מהסיבות הנ"ל. נוסיף לכך גם את ההערכות השווי הזולות שם הן מבחינה היסטורית והן בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים וגם יחס הסיכון/סיכוי של מניות סיניות שהוא דיי נוח.

השקעה לטווח ארוך בסיפור הצמיחה של סין עדיין רלוונטי. הצמיחה של מעמד הביניים והמיקוד מחדש של כלכלת סין בצריכה מקומית צפויים להיות מניע מרכזי לצמיחה כלכלית ולשוק המניות שם בשנים הקרובות. היות וסין נתפסת יותר ויותר כמניע דיי מרכזי של צמיחה עולמית, משקיעים צריכים לשקול חשיפה כלשהי לסין כדי לאזן את התיק שלהם. 

רעיונות השקעה בסין

פידליטי צ'יינה ספיישל  (Fidelity China Special) נותנת חשיפה רחבה ומגוונת למניות סיניות. היא מתמקדת בחברות צומחות יותר, מוכוונות צרכנים, עם תזרימי מזומנים חזקים וצוותי ניהול מוכשרים. בגלל החשיפה של הקרן למדינה אחת, יש לציין שבגלל ההטיה שלה לחברות קטנות ובינוניות היא תנודתית, מה שהופך אותה לבעלת סיכון גבוה יותר ולהחזקה בתיק מגוון. 

לכן לחלופין, אפשר לשקול גם שווקים מתעוררים רחבים יותר או קרנות אסיה כגון Fidelity Asia, Guinness Asian Equity Income, או JPMorgan Emerging Markets Trust, שיכולה להתאים מבחינת החשיפה לסין, כדרך מתאימה יותר להשקעה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי' כולל קניה/מכירה/החזקה של ניירות הערך המופיעים בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.


x