פתיחת שבוע בוול סטריט – האם זהו סופו של ראלי סנטה?

המשקיעים עוברים לשלב ה-FOMO, מה יכול לעצור את זה?

 

 

 
Photo 152590284 Dreamstime.comPhoto 152590284 Dreamstime.com
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/11/2023

השווקים אוהבים מוסכמות, נובמבר הוא חודש חזק, באופן סטטיסטי. המשקיעים אוהבים לראות סנטה ראלי בשווקים בנובמבר דצמבר. כל זה לא אמור להגיד שהראלי בטוח יתקיים, אולם אם מסתכלים על נובמבר, הוא החודש שטוב בשווקים מאז יולי שנה שעבר. עליה של מעל 8% ב-S&P500. אז השאלה הגדולה היא לאן השווקים הולכים, ועל מה לשים לב.

1. הריבית בארה"ב היא עדיין המפתח.

השווקים כבר מעריכים שהפד לא יעלה יותר ריבית. הערכה לגמרי הגיונית, לאור נתוני האינפלציה האחרונים. אלא אם יקרה משהו ממש חריג, אבל לא רואים שזה יקרה.

במידה וזה המצב, המשקיעים מתחילים להיערך ליום שבו הפד יוריד ריבית. עוד מוסכמה של וול סטריט היא שהזמן הכי טוב להיות בשווקים הוא חודשיים-שלושה, לפני שהפד מוריד ריבית. נכון להיום הצפי המוקדם ביותר (בסיכוי של 25%) הוא להורדת ריבית כבר בחודש מרץ ההערכות הסבירות יותר מתחילות במחצית השנייה של השנה.

2. אין ממש עננים באופק

המשקיעים עוברים ממצב של חשש על הריבית והכלכלה, למצב של FOMO, בוא ניכנס ונעלה על העגלה הזו, לפני שיהיה מאוחר מדי. נכון לעכשיו, אין ממש נתונים שעשויים להשפיע על המשקיעים לכיוון השני. המצב שבו חדשות רעות מתורגמות כחדשות טובות, וחדשות טובות, גם כן. נתוני הדוחות הרבעוניים היו טובים, תשואות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב יורדות. מדד ה-VIX יורד ל-12. קשה לראות מה ישנה את הכיוון של המשקיעים.

3. הצרכן האמריקאי הוא הגורם המניע.

לאור ההסתכלות על הריבית, העובדה שהמשקיעים בעצם מתרגמים חדשות 'רעות' על השווקים, כחדשות טובות, שיאיצו את הורדת הריבית. החשש שבכל זאת עומד לנגד עיני המשקיעים הוא מפני מצב שבו הכלכלה מתכווצת יותר מדי.

אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא הצרכן האמריקאי, ולאור זאת, יש לבחון נתונים שקשורים לצריכה של הצרכן האמריקאי.

אחד הדברים הרלבנטיים הוא היקף הצריכה במהלך תקופת החגים, כיצד הקניות במהלך החגים השתנו, האם הצרכן האמריקאי שינה את היקף הרכישות שלו השנה? נתון מקדים לנתון הקניות לחגים, הוא נתון הצריכה לקראת החזרה לבית הספר. הנתון בסך הכל יצא בסדר, כך שאם זה מה שמקדים לקניות החגים, אין למשקיעים הרבה ממה לחשוש. שני נתונים שהתפרסמו השבוע מצביעים על כיוונים מנוגדים - האחד, דיסני פירסמה נתונים מאכזבים על הקופות בפארקי השעשועים של החברה בחג ההודיה; השני - היקף הנסיעות נמצא בשיא כל הזמנים. אז בינתיים קשה להבין לאן הנתונים ילכו.

נתון נוסף שיתפרסם במהלך השבוע הוא נתוני אינפלציה שמעניין את הפד וזה ה-PCE – Personal Consumption Expenditure. נתון אינפלציה שמודד את האינפלציה באופן מעט שונה מנתוני ה-CPI Consumer Price Inxex. הנתון יתפרסם החודש ביום חמישי לפני המסחר.

4. בשולי הדברים – פאוול מדבר, פגישת OPEC+

נגיד הפד, ג'רום פאוול אמור לנאום ביום שישי באוניברסיטה באטלנטה, ג'ורג'יה.

פגישת OPEC+ שאמורה היתה להתקיים במהלך הסופ"ש נדחתה, ותתקיים ביום חמישי. מחירי הנפט בדרך כלל מגיבים משמעותית אחרי פגישות כאלה. ההערכות הן להמשך המדיניות הנוכחית. אפשרות אחת היא המשך התפוקה הנמוכה, כאשר על השולחן נמצאת הערכה גם לקיצוץ נוסף של 7% בתפוקת הנפט. ראוי לציין שבדרך כלל אין הסכמה בין הצדדים שקשורים ל-OPEC, כאשר המדינות שמתנגדות לקיצוץ בתפוקה בעצם נהנות מהקיצוץ בתפוקה של המדינות המובילות, ערב הסעודית ורוסיה. קיצוץ התפוקה בהחלט משפיע ותורם להעלאת מחירי הנפט, שירדו השנה ב-7%.

x