רשות שוק ההון: הפעלת ביטוחי אובדן כושר עבודה – הזכאות תיבחן ברגע שהחטוף יחזור

הורי חטופים: "זו לא סיטואציה רגילה בה נספרים 3 חודשים. חברת הביטוח צריכה לקחת אחריות מהיום הראשון שנחטף"

 

 

 
Photo Filmfoto Dreamstime.comPhoto Filmfoto Dreamstime.com
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/11/2023

בדיון מיוחד שקיימה אתמול ועדת החוקה  הועלה גם הקושי בהפעלת ביטוחי בריאות או אובדן כושר עבודה.

עו"ד דור פישר מהלשכה המשפטית ברשות שוק ההון, הביטוח וחיסכון מסר בישיבה: "קיימנו דיונים בוועדת העבודה והרווחה ואושרה לקריאות שנייה ושלישית הצ"ח המטפלת בשמירת הרצף הביטוחי של החטופים ע"י הפקדות פנסיוניות שבמקרה של שכירים יבוצעו ע"י המעסיקים שישופו ע"י המדינה, ובמקרה של עצמאים - יופקדו ע"י המדינה. וכל זאת, רטרוקאקטיבית מה-7.10 וכל עוד האדם חטוף.

לגבי ביטוחים פרטיים - חוק דחיית מועדים דוחה את הצורך שלהם לשלם את הביטוחים ובכך דואגים שלא תיפגע הזכאות הביטוחית שלהם, לפחות עד דצמבר. הנחינו את חברות הביטוח שאנחנו בפיקוח עליהן, לוודא שלא יבוטלו הביטוחים גם לאחר מכן.

לעניין האפשרות להפעיל את ביטוחי אובדן כושר העבודה - הזכאות בגין התקופה שבה האדם חטוף תיבחן ברגע שיחזור".

אמירה זו של נציג רשות שוק ההון עוררה מהומה; חברי הכנסת ומשתתפים רבים הביעו תמיהה על עמדה זו ונקבע שהיא תיבחן שוב יחד עם גורמי המקצוע במשרד המשפטיים.

אבי לולו מכפר עזה שבנו נחטף לעזה, אמר: "הבן שלי אלון נחטף מביתו ב-7.10 כשלמעלה מ-200 מחבלים באו לביתו ומאז אין לנו שום קשר איתו. אנחנו צריכים להתמודד עם הבעיה ובעזה"ש כשיחזור מהשבי, יש לחשוב על תקופת ההסתגלות שלו כשמי יודע באיזה מצב יחזור. קרן הפנסיה אינה יודעת איך לפעול. מנכ"ל מנורה מבטחים היה מאוד אמפטי ונכון לסייע אבל אמר שידיו כבולות ואינו מסוגל לתת ולו שקל אחד מכספי החוסכים כי אין תקנות או חוק שמורים לו לעשות כך. בני עבד במקום מסודר שאני כמעסיק הפרשתי לו לקרן פנסיה ואמשיך להפריש אבל במקרים אחרים מי דואג לכך? 

אלמנט נוסף הוא שכאשר הבן נחטף הוא נמצא באובדן כושר וירטואלי וקרן הפנסיה אמורה לשלם לו את הביטוח אבל זו לא סיטואציה רגילה בה נספרים 3 חודשים. חברת הביטוח צריכה לקחת אחריות מהיום הראשון שנחטף. יש נושא של פיצויים שחברות הביטוח יודעות לתת כשאדם חלילה נפגע בתאונת דרכים וגם פה צריך לעשות זאת ולקבוע את גובה הפיצוי. זה תפקידכם להחיל זאת על חברות הביטוח. מבחינת נטל כלכלי לא מדובר במיליארדים, מדובר בכ-60-40 איש, גם אם הגזמתי מדובר על 6-5 מלש"ח. חברות הביטוח לא יתמוטטו.

לגבי התקופה שלאחר השבי - יודעים מהעבר שלוקח 5-3 שנים לאדם להתאקלם. גם כאן יש להבטיח שחברת הביטוח תיקח אחריות ותיתן כסף בנוסף למה שהמדינה נותנת".

יורם לביאנט מלשכת סוכני הביטוח: "אין מענה טוב לנושא הפנסיוני ויש לתת מענה כמה שיותר מהר. צריך להסכים על שני עקרונות - מי שחטוף, הפנסיה שלו על כל מאפייניה כולל הביטוחיים, אסור שתיפגע במילימטר, והעקרון השני - מי שצריך לקחת על כך אחריות הוא המדינה שתדאג לרצף ביטוחי. במישור המעשי הפתרון הוא שביטוח לאומי ייכנס כאן כמעסיק הן במקרה של השכירים הן במקרה של העצמאים והן אלו שהיו בין עבודות. הכיסוי הביטוחי - או שיהיה מבחוץ כמעין מענק או שהמשפחות יוכלו לתבוע ע"י הגדרה של אובדן כושר, אך זה לא תחליף לכך שהביטוח הלאומי ייכנס כמעסיק".

אבי לולו: "למה אתה חוסך מחברות הביטוח את האחריות? לבן שלי יש ביטוח. למה אתה מונע ממנו אותו? זה לא סוד מדינה, יש שני מצבים. או שהוא חי או שהוא מת. המדינה יודעת מה עליה לשלם. קודם כל תגדירו שחברת הביטוח חייבת".

מ"מ היו"ר ח"כ קרויזר סיכם את הדיון: "נקבע דיון נוסף לשבוע הבא ונקיים עוד דיונים עד שנראה את החטופים שלנו בבית, ונוודא שיקבלו את הסיוע והזכויות הנדרשות. נבקש שמנכ"ל משרד רה"מ ונציגי משרד החוץ יגיעו לדיון הבא. אבקש שיוגשו לוועדה הבעיות הרוחביות ונבקש להבין מי הכתובת הישירה לפתרונות. אנחנו דורשים מתווה שיוגש למשפחות בכל הנושאים הללו. 

x