לקראת פתיחת המסחר, ולקרא שבוע הבא – גורמים רבים יכולים להשפיע

המשקיעים אופטימיים, אבל זה לא אומר שלא צריך לגלות זהירות בפעילות בשווקים - לקראת שבוע עמוס בנתונים ובפעילות בשווקים - FUNDER מפרק את הצפוי בשבוע הבא

 

 
איור: FUNDERאיור: FUNDER
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/12/2023

נתחיל בתפיסה של המשקיעים. התפיסה של המשקיעים מדברת על רצון ושאיפה ל'נחיתה רכה'. נחיתה רכה תקרה כאשר הפד ישתכנע (בשאיפה בהקדם) שהכלכלה מאטה, ולאור זאת יוריד את הריבית (בשאיפה בהקדם). ההיגיון של המשקיעים אומר שהפד לא ירצה ל'שבור' את הכלכלה האמריקאית, ולכן יוריד ריבית מרגע שהנתונים הכלכליים יאפשרו זאת.

המשמעות היא שכל פעם כשיוצאים נתונים כלכליים חלשים, כך המשקיעים מפרשים את הנתונים האלה באופן חיובי כי זה אמור להשפיע על הפד להוריד את הריבית בהקדם.

הסתייגות אחת קטנה, נתונים כלכליים חלשים זה עקרונית דבר חיובי, כל עוד הם לא מראים שהכלכלה צונחת למיתון. נכון לעכשיו, אין אינדיקציה לזה. הצרכן האמריקאי, בין אם בחודשים יולי-ספטמבר עם רכישות לקראת שנת הלימודים, בין אם ב-Black Friday, או ב-Cyber Monday, הגיעו ורכשו בהיקפים משמעותיים.

עוד הקדמה אחת, שמדברת על כך שהיסטורית בתקופות של הורדת ריבית, הזמן הכי טוב להיות מושקעים, זה חודשיים-שלושה לפני תחילת הורדת הריבית. לאור העובדה שההערכה המוקדמת ביותר להורדת הריבית עומדת על מרץ, זה אומר שהזמן להיכנס לשוק הוא – 'עכשיו(!)'.

המשקיעים שולחים את האופטימיות לכל מקום

זו התפיסה הרווחת כעת אצל המשקיעים, לאור זאת רואים מהלכי עליות. רואים אתה משקיעים נכנסים לשווקים.

כך למשל, סקר ה-AAII, איגוד יועצי ההשקעות העצמאיים בארה"ב, מראה שהמשקיעים נמצאים ברמות גבוהות של אופטימיות על השווקים, ובגדול הנתון מתחזק.

(*) מקור: aaii.com/sentimentsurvey

נתונים שתומכים בעמדת המשקיעים יש לא מעט. כאמור נתוני האינפלציה עדיין ממשיכים את הקו שבו הם הולכים, כשהנתון האחרון היה נתון ה-PCE, שהמשיך בכיוון חיובי.

הרבה נתונים שיכולים לייצר המון תנודתיות

נתוני התעסוקה שפורסמו השבוע – JOLTS Report, וגם נתון ה-ADP NonFarm Payroll יצאו חלשים מהצפוי. החולשה הזו רק מחזקת את הנרטיב של כלכלה מאטה, לא גולשת למיתון, נחיתה רכה, ורצון של הפד להוריד ריבית כדי לא 'לשבור' את הכלכלה.

בימים הקרובים, ובשבוע הבא לא מעט נתונים יפורסמו, שעלולים להשפיע על השווקים.

  1. נתוני התעסוקה

נתחיל מחר, עם נתוני התעסוקה. הנתון הזה הוא נתון חשוב מאוד, ואם גם הוא ימשיך בכיוון של שני הנתונים הקודמים, כלומר נמוך מהצפי, אבל עדין בגבולות הסביר, נראה המשך שיפור בשווקים. אם הנתון יצא גבוה מהצפי, זה עשוי להשפיע לשלילה על השווקים.

  1. מדד המחירים לצרכן (CPI)

ביום שלישי הקרוב, יתפרסם מדד המחירים לצרכן ה-CPI, יחד עם מדד הליבה ה-Core CPI. המדדים האלה יתפרסמו בעיתוי קריטי, יום לפני ישיבת הפד. נגיד הפד פאוול, אמר כבר פעמים רבות שפעילות הפד לא מושפעת מנתון ספציפי, אבל לך תדע איך הנתון הזה ישפיע. כמובן שהמשך ירידת הריבית תסייע לתת רוח גבית לשווקים, ולהיפך.

  1. החלטת הריבית

ביום רביעי, כרגיל, בשעה 21, תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי הפדרלי. החלטת הריבית הפעם חשובה מאוד מכמה סיבות.

  • החלטת הריבית בארה"ב. החשיבות מובנת מאוד, זו בעצם ההזדמנות האחרונה של הפד אם הוא בכל זאת רוצה להעלות ריבית לעשות זאת. קשה למצוא סיבות להצדקת הורדת ריבית, אבל זו עדיין אפשרות. גם אם לא גבוהה.
  • בנוסף, הפד נכנס לאיפול תקשורתי ביום שלישי, אולם ביום שלישי מתפרסמים נתוני האינפלציה, זה יכול להשפיע על תוכן ההחלטה, לכל כיוון.
  • הודעת הריבית מתפרסמת פעמיים ברבעון, אבל פעם ברבעון, מתפרסמת תחזית כלכלית של הפד, ה-Summary of Economic Projection (ה-SEP). התחזית הזו חשובה מאוד, כי היא תיתן הצצה לתחזית של הפד, בעיקר לגבי היכן תהיה הריבית בשנה הקרובה (Dot Plot – תרשים הנקודות), ותחזית של הפד לאינפלציה וכיו"ב. זו הודעת ריבית חשובה, מאוד, ויש לה פוטנציאל השפעה משמעותי.
     
  1. מדד המחירים ליצרן (PPI)

מדד המחירים ליצרן גם הוא חשוב, למרות שהוא פחות חשוב ממדד המחירים לצרכן, והעובדה שהמדד הזה יתפרסם ביום רביעי מעלה את החשיבות שלו, בעיקר בצמידות למדד המחירים לצרכן (CPI) ובסמוך להודעת הריבית של הפד.

  1. מכירות קמעונאיות

נתוני המכירות הקמעונאיות חשובים מאוד, שכן רוצים לוודא שהצרכן האמריקאי ממשיך לצרוך, ממשיך לקנות, וממשיך להניע את הכלכלה. העניין הוא שהנתון הזה יתפרסם ביום חמישי, אחרי רצף ממושך של נתונים, כך שההשפעה שלו לא צפויה להיות דרמטית, בשבוע שבו כל יום כמעט יתפרסם נתון דרמטי.

  1. נתונים נוספים

ראשית מחירי הנפט יורדים. זה מסייע למשקי הבית, זה יקל על האינפלציה, ובסך הכל זה נתון חיובי. אפשר לראות מעבר של המשקיעים לנכסי סיכון. רואים את זה במחירי הביטקוין, רואים את זה שהמשקיעים נכנסים ורוכשים חברות בינוניות וקטנות, להזכיר את סקר הסנטימנט של ה-AAII. כל אלה מביאים למסקנה שהמשקיעים נכנסים לשוק. לאט לאט, לא All In, אבל נכנסים פנימה.

לזה נוסיף את הירידה הרצופה של תשואות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב. מהלך רציף של ירידה במהלך החודש האחרון, לאחר שבמשך חודש אוקטובר התשואות עלו לכיוון ה-5% במהלך אוקטובר. נכון להיום תשואות איגרות החוב ל-10 שנים עומדים סביב 4.1%.

נתוני השבוע הקרוב יכולים להשפיע, ולייצר מהלך עליות נוסף, או מהלך מימושים אלים. בנקודה שבה אנחנו נמצאים, נקודת הפיתול, המעבר מעליות (של הריבית), למצב של ירידות הריבית, זה מצב רגיש שבו כל נתון יכול להשפיע לכל כיוון.

מה שנשאר בימים כאלה, להבין את הכוחות שפועלים על השווקים, לעבוד בזהירות, אם נכנסים לשוק, להיכנס במנות, ולא בבת אחת. להאט את הפעילות בסימני חולשה. בסך הכל הכיוון חיובי, אבל צריך להפעיל זהירות ושיקול דעת, שכן כל נתון יכול להשפיע באופן מועצם ממה שבדרך כלל.

x