משה מימון על דוח התעסוקה בארה"ב: נתונים מעורבים מבלבלים את המשקיעים

הנרטיב הכללי הוא שחדשות טובות הן חדשות רעות, ולהיפך | נתוני התעסוקה הפתיעו כלפי מעלה, אבל הנתונים מעט מעורבים, וכך גם תגובת המשקיעים

 

 
איור: FUNDERאיור: FUNDER
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/12/2023

מבחינת המשקיעים, הנתון המעניין ביותר הוא הריבית בארה"ב. הריבית היום ב-5.25%, והמשקיעים מייחלים להורדת ריבית שתגיע כמה שיותר מהר. מבחינת הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב, ה-FED, האפשרות להוריד ריבית היא בראש ובראשונה תלויה בעד כמה האינפלציה תרד. בעיקר מדברים על אינפלציית הליבה שצריכה לרדת לאזור ה-2%. נזכיר שבשבוע הבא יתפרסמו נתוני אינפלציה, ובשבוע הבא גם תתפרסם הודעת הריבית של הפד.

במסגרת סקירת הנתונים שעתידים להתפרסם במהלך הימים הקרובים שהצגנו אמש, הצגנו את השיקול שישפיע על המשקיעים בקשר עם הנתונים האלה.

הנתון הראשון בסדרת הנתונים הוא נתוני התעסוקה. המהלך המחשבתי וההיגיון ההשקעתי הולך ככה. מה שחשוב היא ריבית הפד. הריבית תרד אם המדד ירד. בדרך לירידה בפועל של המדד יש נתונים נוספים שיסייעו לבחון האם הכלכלה אכן מאטה. חלק מהנתונים אלה הם נתוני צריכה. נתונים נוספים הם נתוני התעסוקה.

החשיבות של נתוני התעסוקה מגיעה לאור העובדה שהצרכן האמריקאי ימשיך בפעילות הכלכלית שלו, וימשיך לצרוך, אם הוא ירגיש בטוח באקלים התעסוקתי שלו. רצף הנתונים שהתפרסם היום חשוב מאוד, שכן הוא מתאר את כמות המשרות החדשות שנוצרו במשק האמריקאי במגזר הלא חקלאי - תעשייה, שירותים, ציבורי וכיו"ב. כלומר כל מה שלא מחזורי באופי התעסוקתי שלו.

ככל שיותר משרות נוספות למשק האמריקאי (מישור הייחוס הוא כ-200 א' משרות לחודש), כך המשק האמריקאי מתרחב. ככל שכמות המשרות שמתווספת בחודש נתון נמוכה יותר, כך הכלכלה מאטה. זה ישדר איתות למשקיעים שיתכן והצרכן האמריקאי ישנה את פעילות הצריכה שלו לאור מצב שוק התעסוקה האמריקאי.

הנתון שהתפרסם היום
נתחיל מהנתונים המקדימים. בשבוע שעבר התפרסם נתון ה-JOLTS Report שהצביע על היחלשות שוק התעסוקה. ביום רביעי התפרסם נתון תעסוקה של ADP, שהצביע על חולשה של שוק התעסוקה. כאמור, בהתאם לנרטיב של חדשות רעות הן חדשות טובות, כסך הכל השוק קיבל את הנתון באופן חיובי.

הנתון היום היה מעורב. מצד אחד, היקף המשרות שהתווספו היה גבוה מהצפי 188 א' משרות, מול צפי של 180 א' משרות. בנוסף, גם השכר השעתי עלה ב-0.4% אל מול צפי של עלייה של 0.3% (נתון מעודד אינפלציה). מאידך, אחוז האבטלה ירד ל-3.7%, ביחס לצפי של 3.9%.

עיקר תשומת הלב מופנית בדרך כלל לכמות המשרות החדשות שנוספו במגזר הלא-חקלאי. לאור זאת החוזים על וול סטריט עברו לירידות, אמנם לא ירידות דרמטיות (עדיין) אולם צריך לראות איך יתפתח המשך היום. לאור העובדה שהנתונים לא מובהקים מבחינת הכיוון שלהם, סביר שהתגובה לא תהיה דרמטית היום בשווקים. 
x