פס"ד תקדימי במחוזי: נאסר על בנק לממש שיקים סחירים, מפני שידע על מצבו הכלכלי הקשה של לקוחו

עד אתמול, כאשר חברה פשטה רגל, הבנק היה יכול לממש בקלות צ'קים של לקוחותיה, גם אם התמורה עבורם לא סופקה. הפסיקה התקדימית אתמול קובעת כי הבנק יהיה צריך להוכיח מעתה שלא ידע כי החברה עומדת לפשוט רגל.

 

 
עוד אלי פיטרו עוד אלי פיטרו
 

אלי ממו
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/02/2011

חברת 'רהיטי דורון' זכתה אתמול (21/2/2011) בערעור אותו ניהלה מול בנק המזרחי טפחות בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
בנק מזרחי טפחות ביקש מבית המשפט לממש שיקים סחירים של רהיטי דורון, שהגיעו לידיו מחברת 'הקופון של ישראל' אשר פשטה את הרגל.

עו"ד אלי פיטרו, פרקליטה של רהיטי דורון, טען שהבנק היה מודע היטב למצבה הכלכלי המתדרדר של 'הקופון של ישראל', אך בחר להתעלם מכך, והמשיך לנכות שיקים, גם כאשר היה ברור מראש ש'הקופון של ישראל' תתקשה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי לקוחותיה, בשל מצבה הכלכלי המתדרדר.
עו"ד פיטרו דרש מבית משפט השלום שלא להכיר בבנק כאוחז כשורה בשיקים, מפני שקיבל אותם מתוך ידיעה שלא יכובדו, וכמו כן לא העניק כל ערך עבור שיקים אלה ל'קופון'.

לדברי עו"ד פיטרו, הבנק עשה זאת ככל הנראה מתוך אינטרס לצמצם כמה שיותר את חריגת 'הקופון של ישראל' בחשבונותיו, וככל הנראה מתוך הערכה שבית המשפט יורה על תשלום תמורת השיקים - בשל אחיזתו בשיקים הסחירים.
בית משפט השלום דחה את תביעתה של חברת 'רהיטי דורון', אך זו לא ויתרה, וערערה באמצעות עו"ד אלי פיטרו, לבית המשפט המחוזי, אשר הפך את ההחלטה אתמול.

"החלטתו התקדימית של כבוד סגן הנשיא גדעון גינת היא מהפכנית, בכך שהיא סותרת את הלכת גויסקי מעוררת המחלוקת שניתנה לפני שנים רבות בבית המשפט העליון" אומר עו"ד אלי פיטרו. "מהיום יידרשו בנקים להוכיח תום לב באוחזם בשיקים סחירים שנרשמו לטובת חברות שפשטו רגל, ועצם הצגתם של שיקים אלו לא תזכה אותם מיידית בערכם הנקוב" אומר עו"ד פיטרו.
פסק הדין קבע כי השיקים הסחירים על סך 33 אלף ₪ לא ייפדו לטובת הבנק, ושעל הבנק לשלם הוצאות משפט על סך 12 אלף ₪ והוצאות ניהול ההליכים בכל הערכאות הקודמות.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x