לאן הולך שוק ההון ? תחזיות המומחים הבכירים בשוק ההון לשנת 2024

תחזיות בתי ההשקעות וחברות הפנסיה לשנת 2024 >> מה תהיה ההשפעה הפיננסית הנרחבת של המשך הלחימה בעזה? האם ההאטה הכלכלית הגלובלית צפויה להימשך וכיצד זה ישפיע על השווקים בעולם? אילו מניות צפויות לזנק, ומה יעשה נגיד בנק ישראל עם הריבית בשנת 2024? היכונו להפתעות!

 

 

 
Image by FreepikImage by Freepik
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/01/2024

שנת 2024 נפתחה עם החלטה דרמטית של נגיד בנק ישראל, אשר הוריד את הריבית ב־0.25% לרמה של 4.5%, הורדה ראשונה של הריבית מאז משבר הקורונה במרץ 2020, לאחר 10 העלאות ריבית רצופות ו־5 פעמים שבהן הריבית נותרה על כנה.
 
בבנק ישראל ציינו כי מדובר בהפחתה ראשונה של הריבית לשנת 2024, וכי צפויות הפחתות נוספות במהלך השנה, החלטה המגיעה על רקע התחזיות לאינפלציה, לדברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, וההערכות כי היא תשוב ליעדה כבר במהלך הרבעון הראשון של השנה.
 
התחזית המקרו־כלכלית שפורסמה ב־1 בינואר על ידי חטיבת המחקר בבנק ישראל, נבנתה על בסיס ההנחה כי ההשפעה הכלכלית הישירה של המלחמה הגיעה לשיאה ברבעון הרביעי של 2023, ועל אף שההשפעה תימשך עד לסוף שנת 2024, עצימותה תלך ותפחת. בהתאם להנחות אלו, החטיבה הותירה את תחזית הצמיחה על 2 אחוזים בכל אחת מהשנים 2023 ו־2024, ועל 5 אחוזים בשנת 2025.
 
עוד על פי תחזית בנק ישראל, שיעור האבטלה הרחבה צפוי לעמוד על 5.3% בממוצע בשנת 2024 ועל 3.2% בשנת 2025. האינפלציה השנתית צפויה לעמוד ברבעון הרביעי של 2024 על 2.4% ובזה של־2025 על 2%, והריבית תעמוד בממוצע ברבעון רביעי של 2024 על 3.75% או 4%, תוואי ירידה מתון יותר מזה שהשוק מעריך.
 
מהן תחזיות השווקים לשנה הקרובה? שוחחנו עם אנליסטים ויועצי השקעות בכירים מבתי ההשקעות ומחברות הפנסיה והביטוח:
 

 

ד"ר רון אייכל, צילום: איל יצהר

 

 
ד"ר רון אייכל
 
כלכלן מאקרו וחבר ועדת השקעות, איילון קרנות נאמנות:
 
"המצב המלחמתי במשק יוצר עלייה ברמת הסיכון עם אי ודאות לגבי סוגי התרחישים, תוך חולשה של הפעילות הכלכלית. להערכתנו, המלחמה תסתיים באמצע 2024, כאשר בנק ישראל יפחית את הריבית כבר ברבעון הראשון של השנה, לפני העולם, עקב העובדה כי האינפלציה פחות מאיימת ושער החליפין של השקל כנגד הדולר הוא נוח למדי. עם זאת, אנו מעריכים כי האינפלציה תגבר במחצית השנייה של השנה, במקביל להתעוררות הביקושים הן לשירותי תיירות והן לדיור. הצמיחה בשנת 2024 צפויה להסתכם ב־1.8%, האינפלציה ב־2.7% וריבית בנק ישראל תופחת לכדי 3.5% בסוף השנה. באשר להשקעות, במחצית הראשונה צפויים קשיים, אולם בתסריט זה הן שוק המניות והן שוק האג"ח עשויים לתפקד טוב במחצית השנייה של השנה".
 

ארז וילף

 

ארז וילף
 
מנהל השקעות בכיר, אלטשולר שחם:
 
״האמון של המשקיעים בפד ובבנקים המרכזיים, כאשר תווי הריבית צופה הורדות ריבית באופן עקבי, והגעה ליעד האינפלציה של הפד שימשיך לתת רוח גבית לשוק המניות והחוב. זאת לצד סקטור הטכנולוגיה שימשיך לייצר ערך לפירמות והמשקיעים. חשוב לזכור שכמות הכסף של משקיעים בפיקדון חסר סיכון נמצא ברמות השיא שלו, במהלך של ריבית יורדת האלטרנטיבה של השקעה בפיקדונות יורדת, ובסופו של דבר הכסף הזה יחזור חזרה לשוק נכסי הסיכון באגרות חוב ומניות. תחזיות אלטשולר שחם לשנת 2024: מדד ת"א 35 (בנקודות מדד): 2,090; מדד S&P500 (בנקודות מדד): 5300; שער הדולר, בשקלים: 3.81; ריבית בנק ישראל: 3.7%; צמיחה במשק: 0.6%- ; אינפלציה: 2.2%; מניות מומלצות בתוך ישראל: בנקים; גלובלי: מניות הטכנולוגיות הגדולות, כמו מיקרוסופט, גוגל, אפל, אמזון".
 
שחר סיני
 
שחר סיני
 
סמנכ"ל מכירות קרנות נאמנות, פרופאונד בית השקעות:
 
"אנו מאמינים כי שנת 2024 תאיר פנים לשוק ההון המקומי. לאחר שנתיים של אירועים פוליטיים וגיאופוליטיים דרמטיים תמחור השוק המקומי זול באופן יחסי לשווקי המניות הגדולים בעולם. הריבית צפויה לרדת לאור התמתנות בשיעור האינפלציה בכל העולם המערבי ואנו מעריכים כי בארץ הריבית תרד בכ־1% ובארה”ב אף בכ־1.25% כך שריביות הבנקים המרכזיים יעמדו על 3.75% ו־4.25% בהתאמה בסוף 2024. אנו אופטימיים לגבי האפשרויות הגלומות בשוק המקומי כתוצאה מהקלה אפשרית בלחימה בשנה הבאה וירידה מהירה בציפיות האינפלציה והריבית בעקבותיה. ירידת הריבית תאפשר לקיחת משכנתאות בהיקפים משמעותיים יותר, תתמוך ברווחיות החברות, תקל על שיערוך הנכסים השונים ותחזיר את הצריכה הפרטית. כל אלו יאפשרו תמחור נכון יותר לחברות שגם כך נסחרות בחסר אל מול המקובל בעולם”.
 
גיא מני, צילום: יח״צ
 
גיא מני
 
מנהל השקעות ראשי, מיטב גמל ופנסיה:
 
"שנת 2024 תהיה שנה המאופיינת בשינוי דיסקט והורדות ריבית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם על רקע ההאטה הכלכלית והתמתנות האינפלציה כולל אינפלציית הליבה בכלכלות של המדינות. כלכלת ישראל צפויה להתאושש בהדרגה מהמלחמה. הריבית בישראל צפויה לרדת מוקדם יותר ומהר יותר מאשר במדינות האחרות ולהגיע בסוף שנת 2024 לרמה של 3.5%. האינפלציה צפויה לחזור אל תחום טווח היעד. בשוקי המניות בעולם, כולל בישראל, צפויה מגמה חיובית שנשענת על המשך הורדות הריבית וציפייה להתאוששות בכלכלה. התשואות של אגרות החוב צפויות לרדת”.
 
אסף חלבי, צילום: קובי מהגר

אסף חלבי
 
מנהל צוות אג"ח ונוסטרו, הכשרה חברה לביטוח בע"מ:
 
"הירידה בקצב האינפלציה בישראל ובמדינות המערב הביאה לשינוי דרמטי בטון של הבנקים המרכזיים. הפד מעריך שה־'pivot' מתקרב, ושוק האג”ח בארה”ב מגלם הורדת ריבית ראשונה כבר במרץ 2024. הצפי לתוואי ריבית יורדת בשנת 2024 דחף את שוקי האג”ח והמניות לראלי במהלך נובמבר־דצמבר, תוך היחלשות של הדולר בעולם. תרחיש ה’נחיתה הרכה’ הופך להיות הנחת עבודה לשנה הקרבה. נכון לכתיבת שורות אלה (טרם פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל ב־1.1.2024) הפחתות הריבית הצפויות במהלך 2024 תומכות בהמשך של המגמה הירוקה בשווקים. אם נתמקד בישראל – השוק המקומי מגלם תמחור אגרסיבי של 5־6 הורדות ריבית (של 0.25% כל אחת) עד סוף 2024, כאשר בנק ישראל צופה 2־3 הורדות ריבית בלבד. האופטימיות בשוק ההון המקומי עלולה להיסדק בקלות במהלך השנה הקרובה ככל ונגיד בנק ישראל ינקוט במשנה זהירות בכל הנוגע למדיניות המוניטרית. קיימת אי וודאות גבוהה לגבי משך המלחמה, עוצמת השלכותיה על כלכלת ישראל, והאפשרות של הרחבת הלחימה לגזרות נוספות. לכן, לאור המציאות הקיימת, סביר להניח שבנק ישראל יפעל באופן שמרני. מעבר לכך, היכולת של ישראל להוריד ריבית ללא תהליך מקביל בארה”ב מוגבלת ביותר, הסיבה היא שפער הריביות יתרחב ויגרום להתחזקות הדולר, וכתוצאה מכך, יצית עליית מחירים מחודשת”.
 
רפי גוזלן, צילום: אילן בשור
 
רפי גוזלן
 
כלכלן ראשי, IBI בית השקעות:
 
“האתגר המרכזי בפניו עומדים השווקים בפתחה של 2024 הוא שהתמחור מגלם הרבה מהחדשות הטובות ובעיקר צפי ל"נחיתה" רכה בכלכלה, להמשך ירידה באינפלציה, ולמעשה תמחור שנשען במידה ניכרת על הפחתת ריבית בארה"ב בעיתוי שאינו טריוויאלי. תמחור זה גוזר להערכתנו צפי לתשואות נמוכות באופן ניכר ב־2024 בכל הנוגע למדדי המניות המובילים, עדיפות לאפיק האג"חי על פני המנייתי, ומבחינה ענפית עיקר הפוטנציאל בתמחור הנוכחי נמצא בענפים המחזוריים. הירידה בסביבת האינפלציה והתייצבות בפרמיית הסיכון יאפשרו לבנק ישראל לעבור להפחתת ריבית בחודשים הקרובים. עם זאת, אי הודאות בנוגע להיקף ומשך המלחמה, ההתנהלות הבעייתית של הממשלה בנוגע למדיניות הפיסקאלית וסימן שאלה לגבי היקף הפחתת הריבית בארה”ב צפויים להוביל להערכתנו לתוואי הפחתה מדורג ומתון יותר מאשר התמחור בשווקים, לרמה של 4%־3.75% ב־2024”.
 

נועם מאירוביץ, צילום: מגדל

 
נועם מאירוביץ
 
מנהל השקעות בכיר, מגדל שוקי הון:
 
"בשלב הנוכחי נראה כי הורדות הריבית הצפויות והפיחות באטרקטיביות בהשקעה בנכסים חסרי סיכון, או בנכסים בעלי סיכון נמוך, יתמכו במגמה חיובית בבורסות, בהובלת השוק האמריקאי. בקשר לשוק המקומי - חוסר הוודאות בשוק המקומי גדול, אולם בהנחה והשווקים ימשיכו לעלות ניתן להעריך כי השוק הישראלי לא יישאר אדיש, הגם שהפער בינו לבין השוק האמריקאי לא צפוי להיסגר במהרה. הערכתי היא שהורדות הריבית של בנק ישראל יסתכמו ב־2024 בכ־0.5%־0.75%".

                                                                                                                                                       

אורי גרינפלד, צילום רמי זרנגר


אורי גרינפלד


אסטרטג ראשי, פסגות בית השקעות:


"בשנה שבפתח אנו מעריכים שהאינפלציה ברחבי העולם ובעיקר בארה"ב תרד במהירות ותאפשר לבנקים המרכזיים להוריד את הריבית מהר יותר מכפי שאלו מעריכים כיום. הפחתות ריבית מהירות לצד צמיחה סבירה יקטינו את האטרקטיביות של נכסים חסרי סיכון כמו פיקדונות בבנקים או אג"ח קצרות ויתמכו בהגדלת התיאבון לסיכון של המשקיעים. בהתאם לכך אנו מעריכים ששוק המניות יניב תשואות עודפות על שוק האג"ח במהלך השנה הקרובה. בשוק המקומי, הסיכון הנובע מהמלחמה וההשלכות שלה על המשק, הגירעון והאינפלציה עדיין קיים אך בהחלט ניתן לראות כבר התאוששות בפעילות. כדאי לזכור שעל רקע אי הודאות, השוק המקומי הניב במהלך השנה תשואות חסר לעומת השווקים הגלובאליים. כתוצאה מכך המדדים המקומיים מתומחרים נוח יותר מאלו בעולם ועשויים לצמצם פערים מהר במידה והסיכונים ימשיכו לקטון. תחזית ריבית בנק ישראל לסוף 2024 – 4%".


עידן אזולאי, צילום: סטודיו טוביה


עידן אזולאי


מנהל השקעות ראשי, סיגמא בית השקעות:


"האופטימיות שאפיינה את השווקים בשנת 2023 צפויה 'להקשות' על חייהם של מנהלי ההשקעות, מאחר וניתן לזהות מספר הולך וגדל של אפיקי השקעה אשר מתומחרים באופן יקר ביחס לשנים האחרונות. סיגמא סבורה שהשוק הישראלי הוא אחד האטרקטיביים מבחינת תמחור כאשר ברור שביצועי השוק המקומי תלויים בהתפתחות המערכה הצבאית. אנחנו מניחים שהבנקים המרכזיים יחלו להפחית את הריבית ב 2024, אם כי בשיעור נמוך מזה שהשווקים צופים כעת. אנחנו מניחים עד ארבע הפחתות בישראל ובארה"ב". 


יובל הברמן, צילום: ענת אורן


יובל הברמן


שותף מנהל בבית להשקעות אחראיות VALUE²:


"שנת 2024 תתאפיין בהמשך ירידת האינפלציה בישראל ובעולם, יחד עם צמיחה מתונה, שתלווה בהפחתות ריביות שיתמכו בשווקי הון. בישראל אנחנו מעריכים המשך לחימה למספר חודשים, מה שיתורגם לצמיחה כמעט אפסית בשנת 2024 , כשלאחר מכן בחצי השני של השנה יתפתחו ציפיות לצמיחה מואצת בישראל. ריבית בנק ישראל תעמוד בסוף 2024 סביב רמה של 3.75%. אפיקים מועדפים: מניות בישראל וארה"ב (נדל"ן מניב, אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיה), אג"ח ממשלתי ארוך, ואג"ח קונצרני בדירוג גבוה". 

 

x