קרן נאמנות במוקד || פסגות שווקים מתעוררים ‏Index Plus‏ - מנוטרלת מט"ח || קרן מעניינת לניצול שינוי חיובי בסין

בנוסף לעניין הסיני, יש כאן תכונות טובות: ניטרול מט"ח, גיוון אסייתי, ואג"ח ממשלתי וקונצרני

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/02/2024

חברינו הפונדמנטליסטים אומרים לנו תמיד: "אי אפשר לתזמן שוק". על פי דעתם המלומדת, אם אתם מאמינים בגורמי המקרו והמיקרו הרלוונטיים, הדרך להשקעה נעשית כאשר שווי השוק של הנכס נמצא בעלות חסר, לעומת השווי העקרוני שלו, ומכירתו של הנכס (אם בכלל...), נעשית כאשר השווי שלו הופך להיות בדיחה מול מה שהדוחות אומרים. אגב, אם לשפוט על פי עקרונות אלו, יש די הרבה "בדיחות" כאלו בין מניות ה-AI האמריקאיות כרגע. אבל, זה לא הנושא שלנו...

הנושא שלנו נסב סביב סין, ושוק המניות שלה. על מה מצביעים הפרמטרים המוניטאריים, והפיסקאליים, של "אימפריית האמצע"? על אסון שאין כדוגמתו. ראשית, בועת הנדל"ן המתפוצצת, הסוחפת אחריה קריסה של יזמים ענקיים, חובם למוסדות הפיננסיים ולפרטיים, וכו... היקף הבעיה נמדד בטריליונים, ומוערכת כגדולה יותר מהיקף הנזק שהיה בעולם הנדל"ן האמריקאי ב-2007-9.

שנית, הדמוגרפיה הסינית פשוט אומללה, עקב הצעדים שננקטו על ידי המשטר בצורותיו הקודמות. גורם זה אמנם איטי, אבל יסודי ועמוק, וכבר הצליח לגרום לשינוי תפיסתי: החלום להפוך את סין כמעצמה של צריכה עצמית, ולצאת בהדרגה מהצורך בייצוא כה גדול לעולם, נמוג לאט. מסקנה:  המיתון בצמיחה ובצריכה הגלובלית מעיקים יותר מאשר היה מתוכנן.

ושלישית, צעדי הממשלה של השנה האחרונה העמיקו עוד יותר את החשש לגבי חופש העיסוק, ואבטחת הרכוש הפרטי. כאשר משלבים זאת עם הנוקשות האידיאולוגית של המשטר, קשה להיות משולהב לגבי השקעה פיננסית בסביבה כזו. תוצאה: קריסה איטית ועמוקה, של שוק המניות הסיני (הנה גרף של תעודת הסל העיקרית בניו-יורק לעניין זה –FXI – בעזרת TradingView):



יכולתי להרחיב את היריעה עוד, אבל, מפסיק לראות את שקרה מאז יוני 2023 כדי להבין את המגמה המאיצה כפלי מטה. אז מה העניין כאן? אחרי הכול, כמו בכל משבר, הממשל הנידון מנסה לעצור את הסחף על מנת לא להגיע לקריסה מוחלטת. במקרה הזה, המשטר, כנראה, כבר קונה תעודות סל של מניות, כמו שנעשה במדינות שונות בעבר, על מנת להאט, ואולי לעצור את המגמה השלילית. וכך, המומנטום, והמחיר, מאז אמצע ינואר, מראים לנו שינוי חיובי.

למעשה, עכשיו שהתעודה (FXI) עלתה מעל 23 (מעודכן ל-07-02-2024), זהו סימן טכני המובהק לשינוי טכני. לפחות של הטווח הקצר. ויש המון בשר כלפי מעלה.... אז איך אנו, בעולם קרנות הנאמנות, יכולים ליהנות מזה? התשובה המיידית תהיה קרן מחקה של המדד הסיני, וכו... או, קרן מנוהלת של מניות סין (יש 2 כאלה שאראה בהמשך בהשוואה), אבל, דווקא בחרתי להביא בפניכם קרן מנוהלת של שווקים מתעוררים, שבה יש המון "סין", אבל, גם כמה חלקים שאינם משם. רוב הקרן מכילה חוזים על מדד של MSCI בנושא. והנה הרכבו העיקרי של אותו מדד:



ניתן לראות שם לא רק חברות סיניות מה-Main Land, אלא גם מ-Taiwan, קוריאה, ומהונק-קונג. הלוגיקה כאן פשוטה: אם המניות הסיניות ישתפרו, יש בקרן הזו נציגות מכובדת שלהן, אבל, אם יש צורך בעוד זמן לחכות עד התחתית שלהן, המניות האחרות יהוו סוג של גידור אסייתי. אגב, כאשר סין תתאושש, זה יורגש באסיה יותר מהר, ויותר חזק, מאשר זה יורגש במערב. וזאת, עקב המיתון הקיים ברוב המדינות המפותחות. כמו כן, אציין שבחרתי אותה מעוד סיבה: היא מנוטרלת מט"ח, וזה חשוב בימים אלו של תנודתיות גדולה במט"ח המקומי. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית פסגות, ועוסקת בשווקים מתעוררים דרך שימוש במדד מחו"ל. למרות זאת, היא עדיין נחשבת מנוהלת. היא די וותיקה, עם תאריך הקמה של קיץ 2014, אבל היה בה שינוי מדיניות משמעותי באמצע 2019, וזה איפס את ההיסטוריה שלה עד אז. בכל מקרה, לעניינו, אין זה משנה כל כך.

היא אינה גדולה, עם הון מנוהל של 4.9 מיליוני שקלים בלבד, הממקמים אותה במקום ה-10 מ-11 קרנות בקטגוריה. דמי הניהול די סבירים, בשביל קרן מנוהלת על מניות חו"ל, עם 1.39%. איך אנו יודעים שזה סביר? דמי הניהול האלו ממקמים אותה במקום ה-6, מבין 11 הקרנות סביבה. ומה עם התנודתיות? בזה, אין הרבה מה לעשות: יש ויש. סטיית התקן עומדת על 2.31%, וזה די הרבה לחלשי לב.

כאמור, סין הייתה הסיבה לכאב תשואתי לא קטן, וזה לא פסח על הקרן הזו, עם תשואה שנתית של 8.73%- בלבד מול כ-30%- בקרנות המתמקדות בסין ממש. מהחשיפות אנו לומדים דבר חדש: שמה מצביע על קרן מול חו"ל, אבל, היא גם משלבת אחזקה גדולה של אג"ח ממשלתי וקונצרני מקומי. האג"ח באיכות נהדרת (AA), ועם מח"מ בינוני של 4 שנים.

ביצועי הקרן



כאמור, קשה לומר שאנו רואים כאן קריסה של הקרן, כמו שראינו בגרף של סין. הסיבה? הגיוון האסייתי, יחד עם חלק מהמניות השייכות לעולם הרכיבים וכו... בכל מקרה, יש כאן תנודתיות לא קטנה, יחד עם גבולות גזרה די ברורים: 88 מעלה ו-72 מטה. הקרן מנוהלת, מכילה כמות גדולה של אג"ח מקומי מצוין, ומנוטרלת מט"ח.

כל אלו תכונות מצוינות כגידור, אם ההימור לגבי החיוב הזמני במדדי סין לא יתגשם. אני מביא עכשיו שתי השוואות לעיונכם: הראשונה מציגה את הקרן, מול שני מדדים ייחוס חשובים לנו: S&P500 ות"א 125. וזאת, על ידי שתי קרנות מחקות של תכלית. שימו לב שלפניכם טווחים שונים: שלוש שנים, שנה, חצי שנה:





הטווח הארוך מראה כמה הייתה חולשה ארוכת טווח בשווקים המתעוררים, מול השוק האמריקאי, ומול שלנו גם כן. זה מכניס לפרופורציה את ביצועי החסר שלנו מול ארה"ב... אבל, על פי המידה הנכונה של מחשבה "הפוכה" (Contrarian), הדברים משתפרים והולכים, עבור הקרן, ככל שהטווח נהיה קצר יותר: שנה, ובמיוחד חצי שנה.

בגרף האחרון הזה ניתן להבחין היטב במגמה המשתפרת, המייצרת סוג של שפלים עולים. ההשוואה השנייה מציגה את הקרן מול שתי קרנות מנוהלות, העוסקות ישירות בסין (מגדל, ואי-בי-אי), ואחת של יפן (פסגות):



הגרף הוא של השנה האחרונה, ובו ניתן בהחלט לראות את השוני הדרמטי בין השוק היפני, והסיני, כאשר הקרן של פסגות של השווקים המתעוררים מצליחה לשמור על עצמה מעל הסיניות ומשתפרת לאט.

תשאלו: מדוע לא ללכת על הקרנות של סין, אם אנו חושבים על שינוי חיובי שם? זה בהחלט כיוון אפשרי, אבל, הדומה קצת לקנייה של "סכין נופלת". מכיוון שאיננו יודעים מה יכול לקרות במשטר אטום לעולם החיצוני כמו זה של סין, עדיף להיות מגודר פנימית, בקרן שיכולה ליהנות מהשינוי, אבל, שלא תקרוס לנו, כמו שעשו הקרנות המיועדות לסין בלבד. עניין של אהבת הסיכון.

גיוסים ופדיונות



קוראיי הנאמנים יודעים שאינני מתיימר להיות נביא, או בן נביא. ואף לא חוזה עתידות טכני, או פונדמנטלי. אני, ולמעשה, אף אחד שאיננו שייך למקבלי ההחלטות בסין, אינו יודעי לאשורו את המצב הכלכלי-פיננסי של אותה מדינה. את השינוי של 180 מעלות שהיא חווה, אחרי כל כך שנים של צמיחה אדירה, ובנייה מאסיבית של נדל"ן ותשתיות "לעתיד לבוא".

לכן, ההצבעה על ההזדמנות האפשרית הזו נובעת אך ורק ממצב מכירות היתר, ומההיגיון ההפוך, הדורש תיקון טכני זמני. ואני שמח לומר שהגיוסים האחרונים מצביעים על כך שלא הייתי היחיד לחשוב כך. מעין חיזוק קהילתי מאנשי שוק ההון... בכל אופן, החודש האחרון היה חיובי, של 1.24 מיליוני שקלים, וזה די הרבה מול ההון המנוהל בקרן.

למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5119565
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/125

המון הצלחה לכולם, ויחד ננצח!

 
x