וול סטריט - בקרוב הורדות ריבית – אז איפה להשקיע עכשיו?

התשובה טמונה במחקר שבדק את ההיסטוריה של 96 שנים של הורדות ריבית

 

 

 
Photo Nataliia Mysik Dreamstime.comPhoto Nataliia Mysik Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2024

מכיוון שכולם מצפים שהפדרל ריזרב יוריד את הריבית השנה (וכנראה יותר מפעם אחת), יכול להיות מועיל לדעת מה מחקר שבדק את הנושא מבחינה היסטורית יכול להיות שזה אומר על המניות והאג"ח שלך. אנליסטים בדקו את הסוגיה מבחינה היסטורית ויצאו לבחון 22 תקופות של הורדות ריבית משנת 1928 ועד היום. והמסקנה שלהם היא שאם המגמות שמסתמנות כרגע יחזיקו מעמד, אז יכול מאד להיות שצפויה למשקיעים שנה טובה לאג"ח,  וטובה עוד יותר למניות.

נתחיל במה היו הממצאים של המחקר שלהם?

החוקרים מצאו כי שב-12 החודשים לאחר שהפדרל ריזרב התחיל להוריד את הריבית, המניות בארה"ב הניבו תשואה ממוצעת שהייתה גבוהה ב-11% מהאינפלציה, ב-6% גבוה מאג"ח ממשלתיות ו-5% יותר גבוה מאג"ח קונצרניות. המניות גם גברו על תשואות של המזומנים באותן תקופות ב-9% נחמדים בממוצע. וזה אומר שאיגרות חוב היו גם מקום טוב יותר להיות בו מאשר מזומן בזמנים ההם.

איך זה קשור לתקופה זו?

המחקר רלוונטי במיוחד היום, משום שעל פי ההערכות, הפד צפוי להתחיל בהורדת ריבית לקראת האביב וזורק רמזים שיכולים להיות שלוש קיצוצים במהלך השנה. וכידוע, כשמורידים את שיעורי הריבית,  זה מגדיל את הערכות השווי של מניות ואיגרות חוב, כי הריבית "נטולת הסיכון" שמספק החוב הממשלתי יורד כשהריבית יורדת, מה שהופך נכסים מסוכנים יותר (כמו מניות) לאטרקטיביים יותר.

מה המשמעות?

זה מבשר טובות. התשואות ההיסטוריות האלה מרשימות אפילו יותר כשחושבים על הרקע הכלכלי ששרר אז: ב-16 מתוך 22 המקרים שנחקרו, ארה"ב כבר הייתה במיתון כשהתחילו לקצץ בריבית או שהיא נכנסה למיתון בתוך שנה. ויותר מזה, תשואות המניות היו גבוהות יותר במקרים שבהם הכלכלה הצליחה להימנע ממיתון, וגם במצב שהיא כן נכנסה למיתון, בממצוצע התשואות עדיין היו חיוביות. אמנם היו כמה מקרים חריגים גדולים ובולטים אבל בסך הכל לפי המחקר, למרות שאף אחד לא רוצה מיתון, לא צריך לחשוש מכך יותר מידי, במיוחד מי שמשקיע במניות.

משקיעי אג"ח, בינתיים, בדרך כלל נוטים להצליח יותר במיתון. 

אג"ח - במיוחד אג"ח ממשלתיות, מתפקדות טוב כתוצאה מהעלייה שמגיעה לאחר קניות של מקלט בטוח המתרחשות במיתון. הקנייה הזו גורמת למחירים גבוהים יותר ולתשואות נמוכות יותר. אבל יש לציין שאיגרות החוב הצליחו באופן היסטורי גם כשהכלכלה לא נכנסה למיתון.

עכשיו, ברור לכולם שהפדרל ריזרב מתאים את שיעורי הריבית מתוך מחשבה על שתי המטרות הכלכליות שלו: השגת יציבות מחירים ותעסוקה מירבית. אז בדרך כלל כשהבנקים המרכזיים שוקלים להוריד את הריבית זה בגלל שהכלכלה נמצאת בקשיים, ושוק העבודה צנח ופיטר המוני אנשים מעבודתם. אבל אנחנו יודעים שהפעם הסיפור הוא אחר – כלכלה שמחזיקה מעמד יפה ושוק עבודה חזק. אז הפעם הם שואפים לקצץ בריבית משום שכל העלאות הריבית האגרסיביות הללו מהשנתיים האחרונות דיי עשו את העבודה שלהן והצליחו לרסן את האינפלציה – כך שסביר להניח שלא יהיה צורך בשיעורי ריביות גבוהים אלה לעוד הרבה זמן.

אם ההערכות לגבי המצב כלומר, אם אכן הפד יצליח להנדס "נחיתה רכה", להחזיר את האינפלציה ליעד של 2% מבלי לעורר מיתון, אז שנת 2024 יכולה להיות שנה טובה למשקיעי מניות ואג"ח.

שוקי המניות פתחו את השנה בצורה טובה. מדד S&P 500 של המניות הגדולות באמריקה עלה עד כה השנה ביותר מ-5% ומדד MSCI World עלה ב-5.25%. בינתיים, איגרות החוב הממשלתיות העולמיות ירדו בכ-1%.

גרף שבועי של ה- SPY מאת TradingView

מניות ארה"ב מהוות כ-70% ממדד MSCI World שהוא אחת מהקצאות הליבה הפופולריות יותר והיא זמינה באמצעות קרנות מעקב גלובליות כמו .Fidelity Index World, HSBC MSCI World ETF 

המשקיעים יכולים גם לנקוט בגישה ממוקדת יותר למניות ארה"ב, ולקבל חשיפה ל-S&P 500 עם עוקבים כמו Vanguard S&P 500 ETF הקרן הזו גובה עמלה נמוכה של 0.07% בשנה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי,  כולל קניה/מכירה/החזקה של מניות, אג"ח ותעודות הסל המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x