קרן נאמנות במוקד || קבין 10/90 || קרן עם ביצועים מדהימים ואמון גדול מציבור המשקיעים

כאשר רוב הציבור חושש עדיין לטבול את רגלו בשוק ההון, זו יכולה להיות בחירה מעניינת להתחלה שמרנית

 

 

 
Dreamstime  ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/02/2024

יש עדיין הרבה משקיעים ישראלים שחוששים להיות בשוק המניות שלנו או אפילו, בזה שבחו"ל. יעידו על כך כמויות הכסף הענקיות הנמצאות בקרנות הכספיות. תאמרו מיד: בכספיות יש תשואה יפה למדי (סביב 4%), ללא סיכון, ועם נזילות מוחלטת! זו תחרות נאותה להשקעה בשוק ההון של מדינה הנמצאת במלחמה, כאשר חזית אחת, הצפונית, עוד לא טופלה בצורה נאותה.

אז מה ניתן לומר לאותם משקיעים הססניים? מה הן הקרנות שהכי מתאימות לסוג זה של שמרנות, או חשש, כנקודת התחלה? ישנן קרנות המציעות חשיפה קטנה מ-10% מניות, אבל, אני, אישית, לא חושב ש-5% הוא ייצוג מינימאלי הגיוני. לכן, 10% מניות, תהיה החשיפה המתאימה "לטבול" את הרגל בבריכה הקרה של השוק, במצבו הנוכחי.

יותר מכך, בגלל הרתיעה של אותם משקיעים מסכנה מיותרת, בחרתי את הקטגוריה "אג"ח כללי בארץ- עד 10% מניות ללא סימן קריאה", דהיינו, שהחלק האג"חי בתיק יהיה מדורג היטב, ולא יכיל "אג"ח זבל". אמנם, זה האחרון יכול להניב תשואה הרבה יותר יפה, אבל, הוא גם מגדיל מאוד את התנודתיות. וזה גורם חשוב עבור המשקיעים הסולידיים יותר.

נשאר רק לבחור את הקרן הטובה מבין כולן שבקטגוריה. כאן, לא הייתה בעיה כל כך גדולה כי היו כמה קריטריונים פשוטים: וותיקה יותר משנתיים, המנהלת הון גדול מ-100 מיליוני שקלים, ושגייסה הון בחודש האחרון. ואז, הטובה מבחינת הביצועים. הקרן שלפניכם עומדת בכל התנאים, ולמעשה, מובילה את הקטגוריה בתשואה לשנה אחורה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה מבית איילון כמנהל הקרן, כאשר מנהל ההשקעות הינו קבין (כמובן...). זו קרן המיישמת הוסטינג, ואני חייב לומר שבהרבה מקרים, החלוקה הזו, בין מנהל הקרן האדמיניסטרטיבי, ומנהל ההשקעות, תורם לקרן, ולא מהווה מכשול עבור לקוחותיה. בכל אופן, זו קרן הקיימת כבר מאז אביב 2021 (כשלוש שנים), ולכן, ניתן להתייחס לנתוניה שלה גם ממבט ארוך טווח. אגב, היא לא שינתה מדיניות מאז שהיא נותרה, וזו נקודה לחיוב.

ההון המנוהל בה עומד על 324.3, סכום הממקם אותה במקום ה-12 מבין 53 הקרנות הקיימות בקטגוריה הזו (מהגדולה לקטנה). לצורך קנה המידה נאמר שהגדולה מכילה כ-2146 מיליוני שקלים. דמי הניהול שלה עומדים על 0.79%, הממקמים אותה במקום ה-17, מבין 53 הקרנות (מהיקרה לזולה), כאשר היקרה ביותר גובה 1.23%.

וכאן אנו מגיעים לחלק המהנה של הקרן: סטיית התקן שלה עומדת על 0.68% (מאוד נמוך אבסולוטית, עבור קרן המכילה מניות בכלל), כאשר התשואה השנתית עומדת על 11.52% (!) (נכון ל-21-02). ובכלל, כל זה נעשה כאשר הדיווח האחרון על החשיפות (30-11-2023) מצביע על 7.96% מניות, מה-10% המותרים. מאותן חשיפות נציין גם שהקרן אינה "רועה בשדות זרים" בצורה משמעותית, עם 4.61% חשיפת מט"ח בלבד.

לעומת זאת, החשיפה האג"חית כמעט מלאה, עם 89.95%, עם מק"מ קצר יחסית של 2.76 שנים (פחות מ-3 זה קצר...), ועם דירוג יחסית נמוך (-A), אבל, שאינו מגיע ל"נמוך מדיי". אחרי הכול: אין כאן סימן קריאה!

ביצועי הקרן



הגרף השנתי הזה אומר כבר הכול: תנודתיות נמוכה מאוד בסגמנטים המגמתיים, וביצועי הקרן, אחרי שהיא הצליחה לסגור את הפער שנוצר עקב המלחמה, פשוט אדירים ויפים. בהמשך, אני משווה את הקרן לשתי קרנות מחקות, המדמות תיק השקעות דומה: 10% מניות – 90% אג"ח. אחת מהראל, ואחת מתכלית. וזאת, בטווחים שונים: שנתיים, שנה, שלושה חודשים, ומתחילת השנה:






כפי שניתן לראות אין בכלל דיון, או ויכוח, מי נמצא בראש הביצועים, בכל התקופות כולן. ההשוואה הבאה משווה בין הקרן, וחברותיה בקטגוריה: פשוט לקחתי את 4 הקרנות שבאות אחריה בביצועים, שנה אחורה: קסם אקטיב, דיאמונד, אקורד, ואיילון. זאת, על פי שתי תקופות: השילוב של 2022-2023 (קלנדארי), ומתחילת השנה ועד ה-20-02:




גם כאן, אין מה לדבר הרבה: בשילוב של השנתיים, הקרן של קבין פשוט זוהרת מעל התחרות. רק כאשר משווים מתחילת השנה, אנו מוצאים אותה בחבילה, אבל רק מעל איילון, עם הפרשים קטנים מהאחרות.

גיוסים ופדיונות


אני חייב לומר, שכאשר אני חוקר קרן להצגה לפניכם, אני תמיד חושש להגיע לשלב הזה של הגיוסים-פדיונות. הסיבה? יש תמיד חשש שהקרנות יעשו ביצועים נהדרים, אבל, שהציבור לא יכיר להן על כך תודה גדולה, ואמון מלא. זה קורה, והרבה. אבל, ממש לא במקרה הזה! שימו לב לגיוסים של הקרן מאז היווסדה: אין חודש אחד של פדיונות, כאשר מאביב 2023, היא פשוט מושכת גיוסים בצורה דרמטית. גם באוקטובר, היו בה גיוסים! ומאז? שיאים חדשים... פשוט הבעת אמון גדולה מצד מי שרוצה להיות בתחום הזה של חשיפה מנייתית של 10%, ואג"ח מדורג.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5132790
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/321

המון הצלחה לכולם, ויחד ננצח!

 
x