הקבלנים בתגובה להחלטת נגיד בנק ישראל בנוגע לאי שינוי הריבית

 

 

 
Image by FreepikImage by Freepik
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/02/2024

תגובה לאי שינוי הריבית
 
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: העסקים במשק על סף קריסה, בנק ישראל חייב לתרום את חלקו להפחתת הריבית באופן מיידי.
 
״העיכוב בהפחתת הריבית במשק מחריף את את מצבם הפיננסי הגרוע של עסקים רבים במשק ותקרב אותם לכדי סגירה״, כך מזהיר היום יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה. ״במציאות בה התוצר במשק עדיין רחוק מהרמה הממוצעת שלו, הירידה בהיקפי האשראי לעסקים ולמשקי הבית יורדת  ועסקים רבים עדיין חווים ירידה בביקוש, בנק ישראל היה חייב להמשיך בתהליך הפחתת הריבית , בו החל עם פרוץ המלחמה. אנו נמצאים במגמה ברורה ומתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק, התחזקות השקל נוכח צמצום הגרעון המסחרי ותקציב מדינה  מאושר לאחר שעבר התאמות למצב. נוכח מציאות זו,  בנק ישראל חייב היה להמשיך ולתרום את חלקו בתהליך הפחתת הריבית לצורך המרצת פעילות המגזר העסקי והרחבת התוצר במשק״.

תגובתו של ליאור לייבל, מנהל מרחב צפון בחברת אלדר משכנתאות, לפרסום ריבית בנק ישראל:
 
"בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית ללא שינוי, ובכך הריבית נותרה על 4.5%. המשמעות הישירה של ההחלטה היא יצירת סביבת ריבית יציבה ומעבר למשמעות הכלכלית קיים גם אספקט פסיכולוגי כתוצאה מהמשך המגמה. עצם ההחלטה להשאיר את הריבית  ללא שינוי מייצרת ביטחון ותקווה לירידה הדרגתית של הריבית בקרב הציבור הישראלי. בחודשים האחרונים מורגשת התאוששות בהיקף המשכנתאות, שהחלה בחודש דצמבר, כשהיקף המשכנתאות נאמד בכ-5.6 מיליארד שקל, נתון הגבוה ב1.1 מיליארד ₪ מהשפל של חודש אוקטובר. במקביל, מורגשת חזרה למשרדי המכירות ועליה במספר העסקאות. בהנחה שבנק ישראל ישמור על סביבת ריבית יציבה או נמוכה יותר ייווצרו הזדמנויות רכישה בטווח הקצר, אך בטווח הלא רחוק ישנו דווקא צפי לעליית מחירים משמעותית".

תגובתו של דרור אוהב ציון, מנכ"ל דרא שיווק נדל"ן לפרסום ריבית בנק ישראל:
 
"אנו מצרים על אי הורדת הריבית ומצפים כי נגיד בנק ישראל ימשיך בתהליך הדרגתי של הורדת הריבית במהלך שנת 2024. מבחינת ריסון האינפלציה ועידוד הצמיחה יש כעת  לדעתנו הזדמנות פז להפחית ריבית גם בהמשך השנה.

המלחמה פגעה קשות במגזר העסקי והורדת הריבית הכרחית כעת לעידוד העסקים ולהתעוררות שוק הנדל"ן המאופיין בכל מקרה  בשיעורי מימון גבוהים, גם מצד יזמים וגם מצד הלקוחות. העלאות הריבית שהתרחשו בשנת 2023 פגעו קשה הן ביזמים והן  בציבור רוכשי הדירות וזאת עוד לפני פרוץ המלחמה. הורדת ריבית הדרגתית במהלך 2024 תעודד את שוק הנדל"ן המקומי ויכולה לתרום להתאוששות המשק ועליית הביקושים".
x