המהפכה שראשי הערים לא יאהבו, האם עולים יידרשו לתשלומי מס? ועוד עדכוני נדל"ן

בקרוב תוצאות הגרלת דירה בהנחה, והגרלות דירה בשכר דירה מופחת בתל אביב

 

 

 
Image by ASphotofamily on FreepikImage by ASphotofamily on Freepik
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/02/2024

המהפכה שראשי הערים לא יאהבו. תוכנית מהפכנית של מנהל התכנון תחלק את הארץ ל־25 אזורי תכנון חדשים, בתוך כמה שבועות התוכנית תוצג למועצה הארצית לתכנון ובנייה ובהמשך לממשלה, המטרה לייצר תוכניות לכל אחד מ־25 האזורים וזאת לאחר שיבחנו את הצרכים של כל אחד מהם, התשתיות שקיימות ונחוצות, מוסדות מרכזיים, אזורי תעסוקה, והתנועה באזור. התוכנית עשויה לעורר קשיים מול ראשי הערים משום שהיא תחייב שיתוף פעולה בין ראשי רשויות, שחלקם עשויים להפסיד הכנסות ממיסוי וארנונה עבור שטחים שיאלצו "להתחלק" בהכנסות עם רשות באותו אזור תכנון, במקום לגרוף את כל ההכנסות מאותם מוסדות ומקורות הכנסה לרשות בשטח השיפוט של אותה הרשות במצב כיום. התוכנית מזכירה קצת את הרצון לאחד ערים סמוכות כדי לחסוך ולייעל משאבים מבחינת המדינה, כמו למשל מטרופולין גוש דן שלמעשה יכלול את חולון בת ים וערים סמוכות, רעיון שראשי הערים התנגדו לו נמרצות.

נגיד בנק ישראל זהיר. בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי בהודעתו השבוע והיא תישאר על רמה של 4.5%. זאת בניגוד לתחזיות המוקדמות לגבי החלטת הבנק לפני ההחלטה, כשרוב הכלכלנים העריכו כי הריבית תרד, לאחר שמדד חודש דצמבר הצביע על גובה האינפלציה בישראל לכיוון הטווח העליון של יעד בנק ישראל (1%-3%), לשיעור אינפלציה של 3% בקצב שנתי. גם מדד חודש ינואר, הצביע על ירידה בשיעור האינפלציה ל- 2.6%, ומכאן הציפיה היתה להמשך בהפחתת ריבית בהחלטה השבוע. ומה עם המשכנתאות ושוק הדיור? סביר להניח שההחלטה לא תשפיע לשום כיוון ובטח לא תגרום עדיין "לנהירה" לקחת משכנתא בסביבת ריבית פריים גבוהה של 6%.

בקרוב תוצאות הגרלת דירה בהנחה. במהלך הימים הקרובים ימשך הליך ביצוע ההגרלות ל-6,816 דירות ב-72 הפרויקטים, הפרוסים ב-16 יישובים ברחבי הארץ, ביניהם: רחובות, אלעד, ירושלים, קריית עקרון, פתח תקווה ועוד.להגרלה זו נרשמו כ-105,000 משקי בית ובוצעו למעלה ממיליון וחצי הרשמות, (מספר הרשמות גבוה מאחר וכל זכאי היה רשאי להירשם לעד שלושה יישובים ולכל ההגרלות ביישובים אלו). בימים אלו ניתן כבר להנפיק אישורי זכאות לקראת ההגרלה הבאה.

טוב שחושבים גם על הדרוזים והצ'רקסים. שר הפנים משה ארבל מקדם תוכנית סיוע לאוכלוסיית הדרוזים והצ'רקסים, במסגרת התוכנית יוקם יישוב קהילתי חדש בגליל, תבוצע השקעה מסיבית בתשתיות למגורים ביישובים קיימים, יתוכננו מתחמי מגורים חדשים – ויקודם דיור להשכרה.

הגרלה בתל אביב לשכירות מופחתת. עיריית תל אביב תקיים באמצע חודש מרץ את ההגרלה השנתית לדיור בר השגה עם 100 דירות שיוגרלו לשכירות במחיר מופחת, ההרשמה להגרלה תיפתח ב-3.3.2024 ותסתיים ב-24.3.24. נכון להיום, מאוכלסות כ-380 דירות בהישג יד על ידי זוכים בהגרלות קודמות, שנערכו על ידי העירייה, ועמדו בתנאי הזכאות. הצפי הוא כי בשנים הקרובות יצטרפו עוד כ-10,000 דירות בהישג יד, הנמצאות בשלבי תכנון שונים.

הצפי המחירים ימשיכו לרדת. מחירי הדירות הציגו ירידה שנתית של 1.4% בשנת 2023 בשטח מדובר בירידה גבוהה יותר, לפי הערכת העוסקים בתחום, כמו מתווכים ושמאים, מדובר בירידה של בין 8% ל-15% ויותר, שלא באה לידי ביטוי בדו"ח הלמ"ס האחרון שפורסם בפברואר 24.הערכות מומחים שגם במהלך 2024 הירידות במחירי הדירות ימשכו, עקב העודפים והדירות שנתקעו על המדף. רק לקראת שנת 2025 יתחילו עליות הדרגתיות במידה והריבית תמשיך לרדת, ובמידה ולא יהיו אירועים בלתי צפויים, כפי שלצערנו חווינו ב-23.

אחרי 26 שנה "רובע דרום גלילות" אושר. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) הודיעה בשבוע שעבר על אישורה להפקדה של תוכנית הענק "רובע דרום גלילות" (תמ"ל 3007). מדובר ביוזמה של רמ"י (שכפי שהסברנו בכתבה ב"פאנדר" על כוחה של הותמ"ל) "עוקפת" את הרשות המקומית במקרה זה עיריית רמת השרון שהתנגדה לתוכנית וביקשה לדחות את הדיון עד לאחר הבחירות. שטח התוכנית נמצא ברובו (80%) בתחומי רמת השרון, החלק הדרומי נמצא בתחומי תל אביב-יפו. לפי התוכנית, אמורות להיבנות בשטח של 1,714 דונם 18.5 אלף דירות, וייכללו בה גם שטחי תעסוקה, מסחר וציבור רבים. התוכנית אמורה לחבר את שכונות רמת אביב אל מרכז התעסוקה המתהווה בפי גלילות ועם רמת השרון. כצפוי, ראש עיריית רמת השרון לא אהב את התוכנית.

עולים הכינו את הדיווח למס הכנסה. משרד האוצר פרסם ביום 21 בפברואר 2024, תזכיר חוק לתיקון פקודת מס הכנסה שמטרתו הגברת השקיפות בדיני המס ועמידה בסטנדרטים בינלאומיים של חילופי מידע. מטרת תזכיר חוק לבטל את הפטור מדיווח, לאחר שה־OECD הזהיר כי ישראל תכנס ל"רשימה השחורה" של מדינות שלא מצייתות לכללי השקיפות הבינלאומיים, ותהיה חשופה לסנקציות כלכליות אם לא תפעל למנוע מקלט מס ובכך לסייע להעלמת נכסים ממדינות אחרות, ע"י עולים שחוזרים לישראל או עולים חדשים תושבים חוזרים וכדומה, שיש להם חשבונות בחו"ל. איך זה ישפיע על הרצון "המתון" במיוחד כיום לעלות לישראל? ניראה בהמשך.

החטא ועונשו בתוספת כופר. רשות המסים פירסמה השבוע את קובץ החלטות ועדות הכופר לשנת 2022 המכיל 87 החלטות, מתוכן 41 החלטות בתיקי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין ו-46 החלטות בתיקי מכס ומע"מ. 11% מעונשי הכופר הוטלו בגין השמטת הכנסות משכר דירה, לעומת 7% בשנת 2021. מופיעים ברשימה גם בכירים ומוכרים כמו אבריאל בר יוסף עליו הוטל כופר בסך של 145,000 שקלים בגין אי דיווח על הכנסות משכר דירה בין השנים 2008 - 2016 בסכום של כ-970,000 שקלים.

x