שער הדולר לאן - האם צפויה "הפתעה חיובית" בדולר-שקל ?

הדולר לאן? מבט על ה-יורו-דולר והדולר-שקל - מיום חמישי שעבר, יותר סימנים של חוזק מאשר חולשה - אצלנו, הוא נמצא באזור נמוך ומנסה לעלות כאשר בחו"ל הוא מסיים משולש מתכנס של הכרעה

 

 

 
איור אילוסטרציה פאנדר איור אילוסטרציה פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/03/2024

כמו שניתן לראות בגרף של היורו מול הדולר, מתנהלת מלחמה לא קטנה בין הצד החיובי והשלילי בדולר העולמי. מלחמה שהתבטאה ביצירת משולש מתכנס ארוך טווח. הן במחיר והן במומנטום. כמו כן, נזכיר שביום שישי ראינו את הדולר אינדקס עולה שוב מעל ה-104 (104.43), שהדולר התחזק מול היין (151.40) ובמיוחד אובחנה תנועה חריגה למדי מטה במטבע הסיני מול הדולר (USDCNY – 7.228). יש לזכור שהמטבע הסיני נמצא בפיקוח וצמוד לדולר ברמה הממשלתית.

מה כל זה אומר? הבה ניכנס לתיאוריות עתידיות היפותטיות:
נניח שנגיע למיתון גלובלי שיביא לירידה חזרה של התשומות (כולל אנרגיה) וזה יחזק את הדולר. על מנת להיות תחרותיים, יפן ממשיכה להחליש את המטבע שלה, למרות שהיא העלתה את הריבית לא מזמן... וכדי להתמודד עם הקריסה הכלכלית אצלה, ולעודד עוד יותר את הייצוא שלה מול התחרות היפנית, סין מחליטה לעבור מאזור 7 לאזור 8 יואנים לדולר.

בקיצור: פיחות מבוקר של מטבעות המייצאים של מי שיכול (גרמניה לא יכולה כי היא תקועה ביורו...) מול הדולר, כאשר הדולר מתחזק בגלל הקטנה בביקושים לחומרי הגלם. האם זה תסריט הגיוני? האם זה יכול לקרות? הימים האחרונים של השבוע שעבר בהחלט תואמים לתסריט כזה אבל זה התרחש רק במשך ימים בודדים.... אגב, משמעות נוספת לדולר מתחזק: שוק מניות מתקן (סוף סוף..) אחרי המהלך העולה המדהים שראינו מאז נובמבר 2023.

כאמור, בינתיים, זו רק תיאוריה. מעשית, הדולר התחזק במסגרת המשולש הגדול שקצהו מתקרב במהירות לאזור החלטה של שבירה (מטה – חיזוק הדולר) או פריצה (מעלה – ירידה בדולר). יש לזכור שהדולר הוא גם המטבע המייצג את כוחו של שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי. עליית המטבע הוא זרז לתשואות גבוהות יותר באג"ח כי הוא מייצג ביקוש גבוה לנכסים סולידיים של ארה"ב. נכסים של קומפלקס ה-RiskOFF.

אגב, שימו לב להיפוך המדהים, תוך יום, של היורו מול הדולר בין מה שקרה ביום החלטת הפד (עליית היורו לגבול העליון של המשולש) ויום שישי (ירידה חזרה לנמוך יותר מנקודת ההתחלה של יום שני)! ומה שתיארתי עכשיו ביורו-דולר קרה גם אצלנו: ביום רביעי קריסה של הדולר-שקל (במסחר הבין-בנקאי) בגלל צפי הורדת הריבית מהפד, וביום חמישי ובמיוחד שישי (3.6361) ראינו עלייה חזרה מדהימה.

בכלל, אצלנו, הסטייה החיובית המתמשכת ממשיכה להתקיים למרות התחושה שהדולר-שקל קורס לו לרמות נמוכות חדשות. למעשה, אין זה כך: במקום תחתית של 3.53, נוצרה עכשיו תחתית של 3.59-3.60. היציבות במלחמה, והעליות במניות אצלנו ובארה"ב מצליחות לשמור על הדולר שלנו באזור הנמוך של הסקאלה. אבל, וכאן אני ממשיך להיות שונה מהרבה אנליסטים: אני ממשיך לטעון שזהו חיזיון לא הגיוני של פרמיית הסיכון של ישראל. במיוחד אם לפנינו הורדות דירוג נוספות בדרך, או, חלילה, הפתעות בלחימה. ראו מטה את הפירוט הטכני המגבה ל-"הפתעה חיובית" בדולר-שקל, עבור העתיד של הטווח הקצר-בינוני.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

כמו שציינתי לעיל, מדובר בתבנית של משולש מתכנס ארוך טווח. הזמן אוזל. הוא אמור להגיע לקיצו בקרוב ולגרום ליורו-דולר להחליט: מטה או מעלה. ספציפית, היורו אינו מטבע רזרבות והרבה מדינות אירופה נמצאות במיתון כלכלי רשמי כאשר המוסדות של האיחוד האירופי לוחצים עכשיו (דווקא עכשיו...) לצמצם הוצאות ולחזור לרמות גירעון של 3%. אגב, חולשה ביורו דווקא תעזור מאוד לייצוא האירופי (ובמיוחד למכונות ולמכוניות הגרמניות).

בקיצור, קשה לדעת באמת מה יקרה לדולר על בסיס היורו עצמו. לעומת זאת, על הדולר וגורמי ההחלטה סביבו, כתבתי לעיל ואני חושב שהנחת התחזקותו הקרובה די סבירה. במיידי קיימות שתי רמות החלטה ברורות: 1.07 מטה, ו-1.10 מעלה. עכשיו שהפד מאחורינו, נשאר רק להקשיב לרוח הנושבת בעולם הפורקס ולהבין מה רוצים לעשות הגורמים הקובעים בזירה החשובה כל כך הזו.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

בפתיחה כתבתי: "ראו מטה את הפירוט הטכני המגבה ל-"הפתעה חיובית" בדולר-שקל, עבור העתיד של הטווח הקצר-בינוני". למה הכוונה? נתחיל ונאמר שמה שקרה בדולר-שקל, מאז אמצע מרץ, נמצא בויכוח בין המנתחים הטכניים.

יש כאלו שרואים בפריצה של קו המגמה היורד התפתחות חיובית מאוד לגבי המטבע האמריקאי. במיוחד לאחר יצירת תחתית כפולה סביב 3.53. הם מסתכלים על הירידה חזרה לתוך היתד, אחרי הפריצה, כ"בדיקה" של אותה פריצה. בדיקה שאם תעבור בשלום, ונראה את הדולר עולה חזרה לסביבות 3.70, תוכיח שעידן המגמה השלילית הסתיים לו זמנית. לעומת זאת, המנתחים האחרים טוענים שהפריצה הייתה פריצת שווא, ושהמהלך הבא הוא חזרה לכיוון תחתית היתד, דהיינו לכיוון 3.53 או קצת נמוך מכך.

ברור שאינני נביא ואינני יודע מה יהיה. אבל, אני במחנה היותר חיובי כלפי הדולר. את חלק מהסיבות ציינתי לעיל, ואדגיש שהסטייה החיובית המוצגת בעלת משקל גדול בהנחה שלי. חשוב להדגיש גם שירידה מתחת ל-3.58, בסגירה שבועית, תשנה את דעתי בהחלט. לעומת זאת, מעבר מעל 3.70 יאשר את ההנחה השורית כלפי המטבע האמריקאי במקומותינו. בכל מקרה: אזור קטיעת ההפסד (עבור החיוביים) הוא 3.53 ללא עוררין. והיעד החיובי: 3.80. אם 3.53 תשבר כבר נקבע יעד שלילי...



 
x