השוק האמריקאי יסגור חמישה חודשים חיוביים ברציפות, מה ההיסטוריה מלמדת על זה?

גורמי הסיכון מצטמצמים, המשקיעים אופטימיים (אבל עם זהירות), ואיך זה מתבטא בקרנות הכספיות בארה"ב? | כמה הערות על המצב בשווקים

 

 
תמונה: freepikתמונה: freepik
 

משה מימון, עורך אתר FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/03/2024

בכתבה לפני מספר שבועות, מיפיתי מספר גורמי סיכון לשוק ההון האמריקאי, ובדרך את גורמי הסיכון לשווקים פיננסיים בעולם. בין גורמי הסיכון שציינו היו – 

(1) סיכון פיננסי – סיכון לפשיטת רגל של גוף גדול, בין מתחום הנדל"ן או הקמעונאות, שעלול לגרור את הענף כולו לסחרחורת ולהוריד דרמטית את האמון בשווקים הפיננסיים.

(2) סיכון כלכלי – סיכון שנוצר מנתוני אינפלציה גבוהים, שיאלצו את הפד לדחות את הורדות הריבית, ולצמצם את מספר הורדות הריבית השנה.
הסיכון הזה עקרונית ירד מהפרק, אחרי נאום הפד ביום רביעי שעבר. זה לא ירד לגמרי מהפרק, כי אם נתוני האינפלציה יהיו גבוהים מאוד, הפד יצטרך להגיב. אבל לפי דבריו בשבוע שעבר, הסיכוי לזה נמוך. זה אומר שגורם הסיכון הזה, שהוא היה גורם הסיכון העיקרי, ירד מהפרק.

(3) סיכון גיאופוליטי – סיכון שנובע מתמורות גיאופוליטיות בעולם, משברים או מלחמות. סיכון זה מראש היה ברמה נמוכה.

(4) סיכון שוק – סיכון שנובע מהעובדה שהעליות בשווקים מגיעות בעיקר ממספר מצומצם של מניות. הסיכון כאן עדיין קיים, אבל הוא לא לגמרי משמעותי.

מרץ הוא החודש החמישי החיובי ברציפות
חודש מרץ יסגור כפי הנראה כחודש ה-5 החיובי ברציפות בשווקים הפיננסיים בארה"ב. בדיקה שעשה אתר finance.yahoo.com הראתה שמאז 1950 היו 30 פעמים שבהם ה-S&P500 סגר 5 חודשים רצופים חיוביים ברציפות, כולל חודש מרץ הנוכחי, וכולל רצף שהסתיים בחודש יולי 2023. 

בכל 28 המקרים הקודמים ה-S&P500 הציג עליה ב-12 החודשים שלאחר מכן, עם עליה ממוצעת של 12.5%, ועם 93% של מקרים חיוביים בסך הכל. כלומר אם משווים את זה לתשואה ממוצעת של 9% בשנה, עם רק 74% מקרים חיוביים. כלמר ההטייה החיובית ברורה לגמרי, ויש סיבה להמשך הסיבות לאופטימיות של המשקיעים.

סקר המשקיעים הפרטיים – אופטימיים, אבל...
הסקר השבוע של אגודת המשקיעים הפרטיים, מראה ירידה בשבועיים האחרונים, לאחר עלייה במשך מספר שבועות, שהביאו את המדד לרמה חיובית של מעל 50%. נכון לעכשיו הסקר מראה עמדה חיובית של קצת מעל 43%.



 
מדד החיוביות של ה-CNN – חיובי, אבל
מדד של ה-CNN מראה על מדד שנע בין סיכון לסיכוי, מראה אף הוא על רמה חיובית גבוהה, GREED, כשחלק מהמרכיבים של המדד נמצאים ב-Extreme Greed. מה שכן, היינו ברמה גבוהה יותר, סביב 80 בדצמבר, ועכשיו ירדנו אל מתחת ל-70.




המשקיעים מבינים ועוברים לשוק
אז, עד הודעת הריבית הבאה של הפד אלא אם יגיע נתון אינפלציה משמעותי, לא צפויה התפתחות מהכיוון הזה. ככל שהשווקים ימשיכו לעלות, כך יותר ויותר משקיעים יפדו כספים מקרנות כספיות ויכניסו לשוק.

בגרף המצורף אפשר לראות את היקף נכסי הקרנות הכספיות בשוק הקמעונאי (לא-מוסדי). בעוד שהיקף הנכסים גדל באופן טבעי עם מעבר הזמן, לאור הריבית הגבוהה והתשואות חסרות הסיכון הגבוהות, אפשר לראות שבחודשיים האחרונים של 2023, היקף נכסי הקרנות הכספיות גדל בכ-72 מיליארד דולרים. מאז תחילת ינואר לקראת סוף מרץ, תקופה ארוכה יותר, היקף הנכסים גדל רק בכ-22 מיליארד דולרים. סימן לכך שהמשקיעים האמריקאים מושכים כספים מהקרנות הכספיות.

נכון להיום יש בקרנות כספיות היקף של כ-6 טריליון דולרים. כ-2.4 טריליון נמצאים בקרנות ריטייל, וכ-3.6 טריליון בקרנות כספיות מוסדיות.
 


(*) מקור: www.ici.org. עיבוד FUNDER

לסיכום, גורמי הסיכון ירדו, לא נעלמו
השוק נוטה להיות אופטימי ולהסתכל על הצד החיובי של הדברים, עד שהוא לא. עד שמגיע סיכון לא צפוי. בדיוק כפי שלא ציפו את קריסת בנק SVB, או סיכונים אחרים. בכל מקרה, במצב הנוכחי, מהלכי תנודתיות תמיד יכולים להגיע, אולם נכון להיום לטווח הקצר, הסיכוי שלהם לא גבוה.

x