האם גיל הפרישה צפוי לעלות? אם זה תלוי בביטוח לאומי - כן

צביקה כהן, ממלא מקום מנכ״ל הביטוח הלאומי, בראיון עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5fm: ״לא כתוב בתורה שצריך לפרוש בגיל 62 או 67"

 

 
ביטוח לאומי / צילום: Verbaska Dreamstimeביטוח לאומי / צילום: Verbaska Dreamstime
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/04/2024

נוכח הערכת הביטוח הלאומי כי בשנת 2036 לא יוכל לשלם את מלוא ההוצאות שהוא מחויב אליהן על פי חוק, מציע צביקה כהן, ממלא מקום מנכ״ל הביטוח הלאומי להעלות את גיל הפרישה. 

בראיון עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5fm, אמר צביקה כהן: "משנת 2023 אנחנו מוציאים יותר ממה שאנחנו מכניסים, ועל כן מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות אמיצות. אחת החלופות שהיא הגיונית, זה להצמיד את גיל הפרישה לתוחלת החיים. אנחנו בעידן המודרני חיים עד פאתי גיל 90".

הסוגיה הדרמטית שהציף ביטוח לאומי בחודש מרץ האחרון בדוח האקטוארי החדש שפרסם, היא כי קרן הביטוח הלאומי תתאפס ב-2036, ואז הארגון כבר לא יוכל לשלם את מלוא ההוצאות שהוא מחויב אליהן על פי חוק. השפעות המלחמה טרם הוכנסו לחישוב בדוח.

ביטוח לאומי גובה דמי ביטוח ומשלם את הקצבאות הקבועות על פי חוק. כאשר התשלומים שגבה היו גבוהים יותר מההוצאות, הדבר אפשר לבט"ל לצבור הון בקרן שיאפשר לשלם לזכאים לביטוח לאומי, אולם החל משנת 2023 התשלומים שהעביר בט"ל לזכאים היו גבוהים יותר מההכנסות והוא נאלץ למשוך כספים מהקרן. על פי הנתונים של הדוח האקטוארי שפרסם, בשנת 2036 כבר לא תהיה לו אפשרות לממן את ההוצאות. 

הצמדה מידתית והוגנת של גיל הפרישה לתוחלת החיים היא בין הפתרונות שהעלה ביטוח לאומי בעבר, לצד פתרונות נוספים.

ממלא מקום מנכ״ל הביטוח הלאומי, צביקה כהן, דוגל בפתרון זה באומרו בראיון לליאור רוזנפלד: ״לא כתוב בתורה שצריך לפרוש בגיל 62 או 67". 

אמירה זו הכעיסה עובדים רבים איתם שוחחנו מאז פרסום הכתבה אמש. לדברי המגיבים: "המדינה צריכה לעמוד בהתחייבות הכספיות שלה למי שכל השנים הפריש מכספו לטובת הביטוח הלאומי ולא להתנער." והוסיפו "הזכות לעבוד צריכה לא לעמוד בסתירה לכסף שמגיע לנו. הניהול הכושל של המדינה מחלחל גם לביטוח הלאומי וזה מכעיס."
 

x