מה ניתן להבין מירידה במסירות הרכבים של טסלה

טסלה סיפקה ברבעון האחרון פחות כלי רכב חשמליים מאשר באותה תקופה בשנה הקודמת והמשקיעים שלחו את המניה דרומה

 

 

 
Image by Blomst from PixabayImage by Blomst from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/04/2024

טסלה מסרה 386,000 כלי רכב ברבעון האחרון. הבעיה היא שזה 8.5% פחות מהתקופה המקבילה בשנה שעברה, מה שהופך את זה לרבעון הגרוע ביותר של טסלה למכירות מאז הרבעון השלישי של 2022. פרסי כף העץ לא עוצרים שם, עם זאת: אנליסטים ציפו לנתון קרוב יותר ל-449,000, כלומר ההבדל בין תחזיות שוק לבין משלוחים אמיתיים היה הגדול ביותר של טסלה שנראתה אי פעם. 

מאסק הפנה אצבע מאשימה למספר גורמים הקשורים לייצור ולוגיסטיקה, כולל רענון הדגם 3, ההאפלה שפגעה במפעל שלה ליד ברלין וגם שיבושי משלוח במזרח התיכון. אך יחד עם זאת, הייצור עדיין היה יותר גבוה מהמשלוחים בפועל בהפרש גדול מאד של יותר מ-46,000 כלי רכב. כלומר, טסלה ייצרה יותר כלי רכב מאשר מכרה בשבעה מתוך שמונת הרבעונים האחרונים. אך המשקיעים בהחלט לא קנו את זה, מה שגרם למניות של טסלה לרדת ב-5% ביום שלישי, אם כי ביום רביעי הגיעו האספנים והעלו את המניה בכ- 3%.

מניית טסלה, גרף תוך יומי, ירידה של כ-5% לאחר פרסום מספר מסירות הרכבים. גרף מאת TradingView

בהסתכלות קדימה אל השנה כולה, אנליסטים הערכיו שטסלה תספק קצת יותר משני מיליון כלי רכב ב-2024. זה אומר צמיחה של 11% בלבד. ולמרות הציפיות הנמוכות מלכתחילה, לאחר הנתונים הללו, טסלה תצטרך למכור בממוצע כ-543,000 בכל אחד משלושת הרבעונים הבאים כדי להגיע אפילו לזה. זה יעד ושינוי רציני לא רק מהרבעון שהרגע הסתיים, אלא זו תפנית מהרבעון הטוב ביותר של טסלה עד כה, הקודם, כאשר היא סיפקה כ-485,000 כלי רכב. מלבד הערכות לרבעון הראשון, כלומר, ציפיות הרווח לשנה כולה דורשות תיקונים גדולים. ועל רקע ההתמודדות הנוספת של החברה מבחינה רגולטורית, נשאלת השאלה האם יש לה סיכוי? 

רכישת עצמת של מניות?

מאסק בעצמו הזהיר על האטה במכירות. בהתחשב בכך שהרווחים צפויים להיפגע, ובהתחשב בכך שמניית טסלה היא בעלת הביצועים הגרועים ביותר ב-S&P 500 עד כה השנה, רכישה חוזרת של מניות נותרה אפשרות מובנת מאליה. אך יחד עם זאת, רכישת מניות עצמית עשויה גם להדגיש את הבעיה העיקרית: חוסר התאמה בולט בין הציפיות הגבוהות שגלומות בהערכת השווי של טסלה לבין המציאות הקשה של הנתונים שהיא מדווחת עליהם.

בנימה אופטימית, בואו נסכים על כך שאילון מאסק חולל מהפיכה בתעשיית הרכבים כמעט לבדו. הוא בעצם אילץ את התעשיה כולה לקפוץ על רכבת הרכבים החשמליים. זו הסיבה לכך שטסלה הייתה מניה מפלצתית לאורך רוב ההיסטוריה שלה, במיוחד במהלך הריצה המטאורית שלה מאמצע 2019 ועד סוף 2021. אז כן, מניית טסלה עשתה מרחקים גדולים וכנראה יכולה לעשות זאת שוב...כנראה בעתיד. עם כל האתגרים העומדים בפניה, לא בטוח שמניית טסלה היא הרעיון הטוב ביותר להשקעה עכשיו. אך בכל הקשור לטסלה ואלון מאסק תמיד כדאי להיות קשובים.

אבל לא הכל רע

שימו לב, טסלה עדיין הייתה יצרנית EV הנמכרת ביותר ברבעון האחרון, ולמרת התחרות הקשה, היא הצליחה לקחת בחזרה את הכתר מ.BYD  היריבה הסינית BYD סיפקה רק 300,000 רכבים חשמליים ברבעון האחרון, זו ירידה משמעותית של 42% מהרבעון הקודם. ובואו לא נתעלם מהעובדה שזה מתחיל להיראות כמו מגמה משמעותית כלומר, מאז תחילת 2023 ראינו סדרה של הורדות מחירים שלא הצליחו לעורר התאוששות במכירות, וריסקו את השוליים של טסלה. גם טסלה וגם BYD הורידו את המחירים שלהם כדי לזכות בלקוחות, כך שהמכירות הנמוכות הללו למעשה לא מהוות בשורות הכי טובות לשוק כולו. 

התמונה הרחבה יותר

יצרניות הרכב נאלצות להתחרות בהורדת המחירים שלהן, במיוחד עכשיו כשהקונים מתמודדים עם תקציבים נמוכים עקב ריביות גבוהות – ולמרות הורדות המחירים הם עדיין לא מצליחות להגיע ליעדי המכירות שלהן. ואם כל זה לא מספיק, ענקיות טכנולוגיה כמו Huawei ו- Xiaomi גם הן מפנות את תשומת הלב שלהן למכוניות כעת ובעצם מנסות להידחף לשוק הרכבים שגם ככה דיי צפוף. כל חברות הרכבים החשמליים כנראה פשוט יצטרכו לקוות שיותר נהגים יהפכו לירוקים מוקדם יותר מאשר מאוחר, במיוחד משום שהחברות הללו הזרימו המון מזומנים למפעלים שלהם לאחרונה.

לסיום, טסלה עתידה לדווח ב 23 באפריל לאחר שעות הסגירה. 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של המניות המוזכרות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא/ת לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

64 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 43.77 מיליון ב-TESLA, INC.
קרנות נאמנות שמחזיקות את TESLA, INC. לרשימה המלאה
x