מדד S&P500 בצל התקפת איראן

השלכות המהלך האיראני על הנפט ועל המניות בארה"ב

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/04/2024

בזמן כתיבת שורות אלו נעים לכיוון ישראל כטבמ"ים וטילי שיוט איראניים. הדרמה גדולה ואין להמעיט מחשיבות האירוע המיוחד והאקוטי הזה גם כאשר אנו יודעים את כל המבוכים שקיימם ביחס בינינו לאיראן. בפעם הראשונה, מאז המהפכה האסלאמית האיראנית, שהמדינה הפרסית תוקפת ישירות אותנו ולא דרך הקליינטים שלה השונים.

בכל מה שכתבתי באתרנו על העימות האפשרי הצפוני, מול חיזבאללה, לא העליתי על דעתי שהתמנון עצמו ייכנס לפעילות ישירה מולנו. אגב, באופן פרדוקסאלי, החיזבאללה עדיין שומר על "קור רוח" יחסי. כאמור, עד רגעי כתיבת שורות אלו...

ההקדמה הזו אינה רק דיווח מחזית העורף אלא גם חשובה להבנה של המשך הדברים, הקשורים לעולם הפיננסי. היא חשובה עבור מה שיכול להיות בשוקי המניות בארה"ב, בתחילת השבוע הבא, ובטווח הקצר שלו לפחות. לפני שניכנס למדד העיקרי S&P500 נתבונן על אחד מגורמי ההשפעה הגדולים עליו, והוא מחיר הנפט שיושפע במיוחד מהעימות בינינו לבין איראן.

מדוע? כי כבר עכשיו אנו שומעים על שיתופי פעולה בינינו לבין ירדן והאמירויות על מנת לחסום את דרכם של החימושים העפים נגדנו. בנוסף לכוחותינו שלנו ולאלו של ארה"ב. האם איראן תפתח מולן גם במתקפה? האם זוהי התחלה של מלחמה אקטיבית בין הסונה לשיעה? המון שאלות שהתשובה אליהן יגיעו בקרוב יחסית. עד אז הבה נסתכל על הפוטנציאל לעלייה של מחיר הזהב השחור. הנה גרף שבועי של הסחורה:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

התחתית של התקופה האחרונה הייתה סביב 70$ כאשר הנפט נמצא כרגע במגמה עולה די אסרטיבית מאז תחילת השנה. גם בלי העימות הנוכחי וגם בלי שסין תהיה מנוע צמיחה גלובלי כמו תמיד. הסיבה לעלייה הנוכחית כולה נעוצה בכמות הייצור הקטנה יותר שהמפיקות משווקות על מנת לשמור על המחיר. זאת, יחד עם חידוש מלאי החירום בארה"ב שנתדלדלו בתחילת ממשל ביידן על מנת להקל על האינפלציה. עכשיו, הגלגל ההוא התהפך ומייצר עליית מחירים.

תוסיפו לכך את אלמנט הפחד הנוכחי מהחיכוכים במזרח התיכון ודי בטוח שנקבל מחיר נפט סביב 95$ במיידי. בתחילת 2022 (וזה לא מזמן כל כך...) המחיר היה סביב 125-102 ויצר שם פסגה כפולה. אז, זו הייתה המלחמה באוקראינה. האם התגוששות ישראל-איראן אינה שוות ערך לאותו קונפליקט מדמם? מבחינת חשיבות אי הוודאות שהוא מייצר בקומפלקס האנרגטי? לדעתי כן, אבל יש לראות את תגובתנו למה ששלחו האיראנים אלינו, ומה שזה עשה לנו, כדי לדעת בבירור אם נגיע ל-125$ או אף יותר... ואיך נראה המדד האמריקאי? הנה גרף יומי שלו עד יום שישי ה-12-04-2024:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

נאמר מיד: חיכינו לתיקון הטכני הזה כבר די הרבה זמן. נשברו שיאים של שאננות ואדישות, של סנטימנט חיובי, של הזרמות הון ל-7 ולאחר מכן ל-4 המופלאות, ולבסוף, ראינו מנגנון פיזור אדיר מימדים בין ה"מתוחכמים" ל"פחות חכמים". אבל, כאשר נחצה הממוצע הנע 20 יום (כתום) ידענו שהסיכוי להתחלת התיקון ממש הגיע.

ביום שישי האחרון היה יום שלילי במיוחד שהחל בתוצאות פיננסיות פחות טובת מצד הבנקים אבל מהר מאוד התפתח למערכה שלילית בגלל החששות מהמזרח התיכון. נזכור: ביום שישי, זה היה רק חשש שיקרה משהו. כרגע, כבר קרה משהו ממשי ולא משהו קטן במיוחד כאשר טילים עפים אלינו וארה"ב מעורבת עד צוואר במהלך. האם זה אומר קריסה של המדדים? לא חייבים. אבל בהחלט שלילה שתצליח לשבור די מהר את הממוצע הנע 50 (ירוק) ותתחיל לנסוע לכיוון רמות ה-Fibonacci שונות.

שמתי על הגרף שתי סולמות כאלו: אחד מהעלייה מאז תחילת השנה (ימין) ואחד מתחילת המהלך העולה מאז נובמבר 2023 (שמאל). שימו לב שאזור ה-50% הגדול הינו התחלת המהלך השני כולו (4680) אבל יש כמה רמות משותפות (4950, 4800) כאשר יעד הממוצע הנע 200 (חום) בדיוק באזור החשוב שכבר ציינתי (4680).

מעבר לנפט, יש לקחת בחשבון את התגובה של הדולר, האג"ח, הזהב, ובכלל, מה הסיכוי שהעולם יאמין שמה שקורה הוא התחלה של מלחמת העולם השלילית... כל זה מאוד "באוויר" כרגע (בלי לעשות משחקי מילים מכוערים במיוחד...) אין ספק שעצימות התגובה הישראלית ליוזמה האיראנית (עם או בלי נזק מאסיבי אצלנו) יקבע את המהירות שבו יבוצע התיקון במניות. כמו כן, יש לשער שהבורסה הישראלית תהיה אגרסיבית יותר כלפי מטה, עד שנדע מה קורה ועד שלא נחזור ל"שגרה" שבה היינו מול הדרום והצפון, דהיינו, עד החיסול של הבכירים האיראניים בדמשק (רפיח? חמאס? חטופים? זוכרים?....) יחד ננצח ויחד נתגבר על כל אויבנו!



 
x