מדד המחירים לצרכן - תגובות אנשי הנדל"ן - החוסר בעובדים מוביל לירידה בהתחלות בנייה

מה שמוביל לעליית מחירי הדיור

 

 

 
Photo Wrightstudio Dreamstime.comPhoto Wrightstudio Dreamstime.com
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/04/2024

תגובתו של מתן מזרחי, מנהל מרחב ירושלים בחברת אלדר משכנתאות, לפרסום מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור:
 
"מדד המחירים לצרכן של חודש מרץ עלה ב-0.6% והגביר את קצב האינפלציה השנתי ל-2.7%. העלייה נבעה בן היתר מסוגיות כגון: פערי השכר בגלל המחסור בעובדים, עליית מחירי הנפט, פיחות בשקל, ושינוים במיסוי על מוצרים פופולריים כמו עליית המס על הסיגריות. התחזית לתנודות בריבית והקדמת העלאת המע"מ, משפיעה על הצפי לאינפלציה, המובילה להתמודדות עם אתגרים כלכליים צפופים.

המדד המרכזי שמשפיע על המחירים הוא מחירי השכירות והרמזים להמשך התאוששות בשוק הדירות נראים ברורים. נתוני בנק ישראל מביעים על עלייה משמעותית בהיקפי המשכנתאות שעומדים כרגע על 6.23 מיליארד ₪, מה שמעיד גם על חזרה לפעילות סבירה בעסקאות נדל"ן. נראה כי התחזיות לאינפלציה גבוהה יותר תרמו להחלטת בנק ישראל להשאיר את רמות הריבית ללא שינוי בשבוע האחרון. העלייה במחירי הדיור ב-1% היא רק הסנונית להמשך.

בעקבות המלחמה נוצר מחסור גדול בעובדים בכלל ובענף הבנייה בפרט, מה שמוביל לירידה חדה בהתחלת הבנייה החדשות. בשוק שהוא בחוסר מעל 15 שנים המכה תהיה חזקה ותוביל לעליות מחירים חדות, לכן אנו ממליצים לקחת צעדים מהירים לרכישה. הריביות צפויות להתמתן בעתיד אבל המחירים רק יעלו. מי שמתעכב כעת בקניית דירה עשוי לפספס את הזדמנויות היום שלא יוכל לממש בשנים הקרובות".

תגובתו של דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, לפרסום מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדיור:
 
"מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.6%, מה שמייצר עבורנו קצת אינפלציה של 2.7%. בחברת דרא מצפים שנגיד בנק ישראל יפעל להורדות ריבית נוספות במהלך השנה, כל עוד האינפלציה נשארת בטווח אותו הגדיר בנק ישראל. מדד מחירי הדיור עלה ב-1% וזה בהמשך לנתוני הכלכלן הראשי במשרד האוצר, המצביעים על עלייה של 44% במכירת דירות חדשות. שני הנתונים הללו מבטאים יחד את המגמה המתפתחת בשוק הדיור: ביקושים מתגברים, היצע נמוך ומחירים הנמצאים בקו עלייה ברור. להערכה החברה, מגמה זו תלך ותצבור תאוצה במהלך השנה".

רוני מזרחי, יו"ר ובעלי קבוצת מזרחי ובניו: "לפרוטוקול, העלייה במחירי הדיור הינה צפויה והינה כאין וכאפס לעומת מה שתהיה במהלך 2024 ו-2025. המצרף של היצע דל, העדר 80 אלף עובדים, חרם טורקי על מוצרי בנייה, תדלוק מחירי הקרקע במכרזי רמ"י והליכי היתרים סיזיפים וארוכים,  עלולים להביא לעלייה דו ספרתית של מחירי הדיור עד ראשית 2025. תרחיש שכזה ניתן יהיה למנוע רק כשצקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל, יגיעו לתובנה שענף הנדל"ן הינו הקטר המוביל של כלכלת מדינת ישראל ויפעלו בהתאם, אולם נכון לעכשיו אף אחד אינו מסוגל לעצור את רכבת המחירים הדוהרת!"

צאלה רוזנבלום עמור, מנכ"לית קבוצת מ. אביב: "מדד הדיור משקף נאמנה את הצורך בקברניט שייקח את ההגה תווה את הדרך. על הממשלה בעת הזאת להטות שכם ולסייע לנו, היזמים והקבלנים. לדוגמא, הבעייה של איחור במסירת דירות, עשויה להפוך לתיבת פנדורה מתגלגל עקב המחסור בעובדים באתרי הבנייה, מה שיגרום לאיחורים משמעותיים ביותר שיביאו לקנסות כבדים שבהם קבלנים רבים לא יוכלו לעמוד. כמו כן יש לתת את הדעת, ובמיוחד במצב המלחמה בו אנו מצויים, על שינוי מהיסוד של שיטת מכרזי רמ"י!"

עו"ד יריב גוטמן, מתמחה בנדל"ן ומקרקעין: "כמי שעוסק רבות בהתחדשות עירונית, לפלא בעיני איך לא מסירים לאלתר את אותם מוקשים שעוצרים פרויקטים רבים ובכך גם לא מאפשרים את הגדלת היצע הדיור. לדוגמא, באלפי בניינים ישנים ברחבי הארץ, ובמיוחד במרכזי הערים, מתגוררים דיירים מוגנים שאינם מאפשרים ליזמים להתניע את הפרויקטים. אם בעייה זו היתה נפתרת, היו כיום הרבה יותר דירות על המדף ומחירי הדיור לא היו מזנקים!"

עו"ד שיר טורם הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן: "ההחמצה הגדולה של הממשלה בעת הזאת הינה להפוך את המשבר בפריפריה להזדמנות פז לא רק לשקם אותה, אלא גם ובעיקר לבנות אותה מחדש ולהביא אליה מאות אלפי זוגות צעירים ומשפרי דיור מהמרכז. הנוסחה הבדוקה לכך הינה לנצל את העובדה שהקרקע בפריפריה זולה ובד בבד  לסבסד את הבנייה, זאת על מנת שתהיה כדאיות לקבלנים לקדם התחדשות עירונית ולהקים בערי הפריפריה במקום השיכונים המתפוררים בניינים חדישים ובסטנדרטים שאינם נופלים מאלה של שכונות היוקרה בצפון תל אביב!"
x