הבנקים האזוריים בארה"ב || בעיה שחשבו שנפתרה ושצצה לה מחדש

תשומת הלב ממש לא שם כאשר יש מצב של זעזוע לא קטן אם הם ייכנסו לסחרור מטה מחודש

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/04/2024

באופן טבעי והגיוני, המדיה הפיננסית מתרכזת במדדים העיקריים, במניות החמות (אנ-וידיה, טסלה, וכו...) ובמה שקורה במרחבי המסדרונות של הבנק המרכזי האמריקאי. אגב, הניתוח המתמיד והכפייתי של כל מילה שיוצאת מפי נגידי הפד מתחילה להיות טורדנית, טרחנית, וחסרת מובן. אחרי הכול, מספיק לעקוב אחרי תשואה האג"ח לשנה כדי לדעת לאן הריבית תהיה בקרוב... מה גם שדעתם ותחזיותיהם לעתיד תורמות מעט מאוד לידע האנושי שלנו. הבעיה היא שהשוק מתייחס, ובמיוחד מגיב, למה שהם אומרים וזו הסיבה היחידה לשים לב למוצא פיהם...

בכל אופן, כפי שכתבתי לעיל, תשומת הלב נמצאת בעניינים הבולטים. והנה, מתבשלת לה דרמה חדשה-ישנה מאחורי הקלעים של הנושאים שמדברים עליהם בלהט. היא ידועה היטב למי שנוגע לה (בנקאים אזוריים וחלק מהמחלקה הרגולטורית של הפד) אבל תשומת הלב של ציבור המשקיעים ממש לא שם.

נתחיל ונזכיר שתוכנית ה-BTFP הסתיימה לה ב-11-03-2024. זו הייתה התוכנית שבה הפד היה מלווה כספים לבנקים האזוריים כנגד אג"ח ממשלתי שישנו בספרים שלהם, על פי המחיר המלא (מחיר פקיעה) שלהם ולא על פי מחיר השוק. תוכנית זו הצליחה להרגיע מאוד כאשר הייתה סכנה, במרץ 2023, לקריסה של הרבה מאוד בנקים קטנים ובינוניים שלא יכלו לשאת את ההפסדים שאותן אגרות היוו להן על הנייר. עקרונית, הכספים שניתנו כהלוואה הוחזרו לפד. אז מה קרה מאז? כאן המקום להציג את הגרף הבא:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

בגרף אנו רואים את השווי של תעודת הסל של הבנקים האזוריים (KRE) (45.75 – 16-04-2024) יחד עם עקומת המחיר של התשואה של האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים (עקומה כחולה – 4.669%). המלבן הראשון (1) מראה את ההתפתחות של המשבר הראשון, אשר החל בסוף 2021 והסתיים בקריסה של מניות הבנקים ויצירת תוכנית ה-BTFP.

המלבן השני (2) מראה את מה שקורה בימים אלו. הדינאמיקה היא של עליה בתשואות בגלל שינוי בתחזית הריביות של הפד (דחייה של הורדת הריביות בגלל חשש לחידוש האינפלציה לרמות גבוהות...) וירידה במניות הבנקים האזוריים. אתמול (16-04-2024) נשברה רמת התמיכה סביב 46-47 במקצת. האם לפנינו שידור חוזר של מה שראינו במרץ 2023?

הבנק המרכזי ציין במפורש שהוא לא יחדש את ה-BTFP (או משהו דומה) כי היו פרצות שגרמו לניצול התוכנית ההיא לרעה לעשיית רווחים לא סדירים. אבל, התשואות עולות, והאג"ח יושב על המאזנים. מה עושים? האמת היא שאני די בטוח שהמוחות הקודחים בבניין של הפד בוושינגטון ימציא משהו שימנע בעיה סיסטמית. אבל, אין ספק שיש כאן פוטנציאל לזעזוע קטן בשוק ההון האמריקאי.

במיוחד כאשר כולנו, ובמיוחד אוהבי הסיכון ב"מופלאות", חושבים שהבעיה הספציפית הזו כבר עברה מהעולם. אגב, עליית התשואות אינה בעיה רק עבור הבנקים האזוריים. מי שחשב מניות הראסל-2000 יתחילו לייצר מגמה עולה מבוססת, ובכך, לתת קצת רוחב שוק בריא יותר נכזבו קשות לאחרונה. עלות הכסף העולה פוגעת, קודם כל, בשכבת החברות הקטנות והבינוניות שצריכות מימון שוטף. אפל, אמזון, ומטא ממש לא נפגעות מזה אלא להיפך. הן מקבלות ריבית גבוהה יותר על המזומן שלהן, המופקד בפיקדונות, והמייצר רווחיות נוספת, מעבר למכירת המוצרים והשירותים שלהן. מי אמר שיש צדק בעולם? יחד ננצח בגדול!
x