שער הדולר-שקל ושער היורו-דולר לאן ?

הבוקר הדולר נסחר סביב 3.76 - 3.75 || הדולר לאן? || דולר-שקל ויורו-דולר || אצלנו, מרסנים את עליית הדולר כאשר בעולם הוא מקיים את הקורלציה ההפוכה למניות. למרות המגמות החיוביות כאן ושם בדולר, יש לצפות לתנועה נגדית מינורית שתתאים לתיקון עולה קטן בשוק הדובי האמריקאי

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/04/2024

אצלנו, הדברים די ברורים: השכל הישר חוזר אט אט לשחקני זירת המט"ח שלנו!
בין דפי הכתבות השונות שאני כותב באתרנו, אני חוזר וטוען שיש הערכת חסר לדולר המקומי אצלנו. חייזר שהיה מגיע לארצנו והיה צריך לקבוע שער חליפין הגיוני למטבע מדינתנו הקטנה לא היה שם את הרף סביב 3.5 או 3.6. אלו רמות שלפני כל המהומות האחרונות, כולל לפני המהומה של הרפורמה המשפטית.

תוסיפו לזעזועים שעבר המשק כתוצאה ממנה (אני יודע שקשה לחשוב כל כך רחוק...) את אלו שנובעים מהמלחמה בעזה, מהפוטנציאל למלחמה צפונית מלאה (ויש האומרים שהיא בלתי נמנעת...), האיומים והמעשים מול איראן גופה, הורדות הדירוג והעלייה בעלות גיוס החוב כתוצאה מזה, הנזק לסקטורים כמו התיירות והנדל"ן, ובכלל, הרעת המקרו ובמיוחד הגירעון הגדל והאינפלציה ה"דביקה", תוסיפו את כל זה וקיבלתם שער חליפין הרבה יותר קרוב ל-3.8-3.9. מה שנקרא "פרמיית הסיכון של המשק".

שלא נדבר על המהלך העולה בדולר המתחייב מהירידות בוול-סטריט, כאשר הדולר העולמי מתחזק ויש צורך בהחזרת הגידור שנעשה בזמן העליות הגדולות במניות שם. והנה, למרות הבהירות של הטיעונים האלו, יש משהו שמעכב את ההתייצבות של הדולר סביב 3.9: הבנק המרכזי. עלייה בדולר, במיוחד לא מרוסנת, מסכנת עוד יותר את מדיניות הריבית היציבה שלו, הנמצאת כבר עכשיו ברמות "חנק" לא קטנות עבור משק במלחמה. אסביר מטה איך רואים את הריסון הזה, במהלך העולה, כחלק מהתיאור הטכני מטה.

ומה קרוה בחו"ל? שוב, אנו חיים בתקופה של היגיון בריא. ירידה דרמטית במניות, תמיד מובילה לעלייה בערכו של המטבע האמריקאי. את זה אנו רואים ביורו, אבל ניתן לזהות זאת גם במטבעות אחרים שאינם שייכים לקומפלקס ה-RiskOff כמו היין והפראנק השוויצרי. ספציפית, היורו מורה לנו את הדרך לעוד גידול בערכו של הדולר כאשר הוא מכוון ליעד נמוך של 1.05 במידה והרמה הנוכחית סביב 1.065 תישבר. למה אני אומר "במידה ו-"? הסיבה די פשוטה: הירידות במניות והעליות בדולר היו די חזקות ודורשות תיקון טכני נגדי בקרוב. לכן, ייתכן מאוד שההגעה ל-1.05 תידחה לתקופה קצרה. פירוט יתר מטה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

עקרונית, קו המגמה הגדול שתחם את הירידה, מאז השיא של 1.11, תקף ועוד איך. כרגע, קיבלנו קווי מגמה בזווית חדה יותר כאשר השלב המהיר נכנס לתמונה עם הירידות החזקות במניות בארה"ב. למרות זאת, וכפי שהסברתי לעיל, הגענו לנקודה שבה המניות ירדו המון והדולר התחזק בהרבה. לכן, עמידת היורו סביב 1.065 יציבה ויכולה להיות הבסיס למגמה מינורית הפוכה כלפי מעלה. לפני שהיורו יחזור ויירד לכיוון 1.05.

כל עוד המטבע האירופי נמצא מתחת לקו המגמה היורד הראשי (1.09) אין דאגה בלב הפסיימיים עליו. לכן, עבור החיוביים אומר כך: עמידה סביב 1.065 קריטית ממש אבל רק הגעה ופריצה של 1.09 תוכיח שינוי מהותי במגמה של המטבע. יש לזכור שמדיניות הריבית של ה-ECB עדיין לא שונתה ושהכלכלות, בהרבה ממדינות אירופה, נמצאות במיתון רשמי או חצי רשמי. זה בהחלט לא מעודד החזקה של יורו שלא לצורך עסקי או ספקולטיבי. דהיינו, לצורך רזרבה ארוכת טווח.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

מעבר למה שכבר ציינתי בעבר (הסטייה החיובית ארוכת הטווח, והתבנית של ראש וכתפיים הפוכה) ראינו לאחרונה מהלך אגרסיבי מעלה שנבע מהמתח סביב העימות הישיר מול איראן. והנה, ברגע שהמתח הזה נרגע במקצת, השער חזר אחורה במהירות. זו הוכחה נוספת למה שכבר כתבתי לעיל: פרמיית הסיכון צריכה להיות סביב 3.8-3.9 אבל יש גורם מאט המונע התקדמות מהירה של המטבע לכיוונים האלו.

איך אנו רואים זאת בגרף? פשוט מאוד: המומנטום מטה. אמנם, המקדי חיובי ועולה, וההיסטוגרמה חיובית (תאוצה חיובית של התנועה) אבל הכול נמצא ברמות מאוד רגועות. שימו לב לתחילת 2024 כדי לראות משהו שונה בעוצמתו. האם כל הגורמים שציינתי לעיל יצליחו להאפיל על הריסון של ה"מתנגדים"? לא ברור. בינתיים, הם די מצליחים...

אני משער שהדחיפה הסופית קדימה תינתן מוול-סטריט ולא מהמצב הביטחוני. מדוע? כי כאשר בוחנים את הזמן האחרון, אנו רואים שממשלת ישראל די מוכנה להתאים את פעילותה למה שמקובל על ממשל ביידן. אחרי הכול, אנחנו באמת תלויים בארה"ב. במיוחד אם אותו ממשל יצליח להביא לשני דברים חשובים מאוד לנו:

החזרת החטופים מבלי לעצור את המלחמה בדרום, וברית אסטרטגית עם שכנינו הסונים על אפו וחמתו של התמנון האיראני. בשביל שני אלו ביחד, או כל אחד לחוד, יוותרו על הרבה מעשים ריבוניים. תהליך זה הוא פרו-הרגעה ואנטי דולר. לכן, וול-סטריט נשארה הגורם המבהיל הפוטנציאלי היחיד לדולר מקפץ.

אני חייב לציין שעל הנאמר עד כה קיימת הסתייגות כללית אחת: מטבע הדברים, את הברבור השחור איננו מכירים מראש, ואיננו יודעים את השפעתו. כל דבר יכול לקרות והבלתי צפוי הוא החלק הצפוי במשוואה הים תיכונית. לחיוביים אומר: קביעת סביבת עבודה קבועה, בין 3.8 ל-3.9, הגיונית ובריאה. ולשליליים אומר: שבירת הגבול התחתון של התעלה העולה, סביב 3.70-3.75 חשובה כהתחלה לחזרה לרמות הדולר הנמוכות.



 
x