S&P500 ות"א 35 || התיקון היורד במלוא עוצמתו איפה תחנות הביניים והיעד הסופי?

השוק שלנו הרבה יותר טרוד מהעניינים המקומיים אבל לא יוושע בלי שניו-יורק תתאפס על עצמה

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/04/2024

אשר יגורנו בא. התיקון היורד, בשוק המניות האמריקאי, מתנהל עכשיו במלוא עוזו. מינואר ועד תחילת אפריל 2024, ראינו מגמה עולה מדהימה ביופייה. המגמה העולה הזו שברה כמה שיאים בתחום ההתמדה, הסנטימנט, והייתה בנויה על כמה סיבות טובות, לכאורה:
·  כלכלה חזקה, למרות מדיניות מרסנת של הפד, אבל עם גיבוי של הצד הפיסקאלי,
·  טכנולוגיה מדהימה (AI) אשר יצרה עולם מצומצם של חברות (7 המופלאות) שדחפו את המדדים מעלה רוב הזמן, ואשר עלו לדרגה עצומה של שווי יחסי ומוחלט.

כל זה נכון, אבל אני תמיד ציינתי, מאז נובמבר 2023, שבו השוק עשה את ה-Comeback מרמת 4100, שהמגמה תלויה בשני דברים עיקריים קצת שונים:
·  הנזילות (זמינות הכסף להשקעות),
·  והצפי לשינוי יורד בריביות.

בשתי החזיתות האלו לא היה שינוי דרמטי עד סוף מרץ, תחילת אפריל. אז, קרו כמה דברים. בתחום הנזילות נציין את:
·  סיום תוכנית ה-BTFP (תוכנית הסיוע לבנקים לקבל כסף כנגד אג"ח שנפל),
·  הגעה לאזור של 400 מיליארד דולר ב-Reverse Repo כאשר השיא בו היה סביב 2.5 טריליון וכאשר ההפרש בין שני הסכומים האלו היה למקור משמעותי של הנזילות לשוק,
·  ולבסוף, צמצום דרמטי ברזרבות החיסכון של הציבור מהכספים שעוד נשארו מהמענקים בקורונה.

ומה בחזית הריביות? מתחזית של 6 הורדות, ירדו ל-3, ועכשיו מעריכים שכנראה לא תהיה אפילו אחת, אם האינפלציה לא תרד מתחת ל-2.5%. יש, אפילו, האומרים שתהיה ב-2024 העלאת ריבית אחת, כדי שהפד ייקח קצת פור למקרה של אינפלציה מתפרצת. אגב, אינפלציה שאינה נובעת רק מהמצבים הגיאו-פוליטיים ומהנפט, אלא גם מהסטגנציה בעולם הנדל"ן. זו הגורמת לכמות קטנה יותר של בתים לשכירות ולעליה של מרכיב זה במדד המחירים לצרכן.

בקיצור: הרעה בנזילות ובעלות הכסף. תוסיפו לכך את הצורך להקל על מצבי קניות היתר, וקיבלתם התחלה הגיונית של אותו תיקון יורד.

לגבי השוק שלנו אומר כך: מאוד מאוד קשה להיות משקיע בשוק הישראלי אם באמת לוקחים בחשבון רק את האלמנטים הפונדמנטליים במדינה, וגם לגבי החברות. אין צורך למנות יותר מדיי את הסיבות לכך:
מלחמה רב-זירתית, עם אירועים בלתי צפויים כל הזמן בדרום-צפון-איראן,
אינפלציה ונתוני מקרו שאינם מעודדים כל כך (במיוחד בתחום הגירעון וההוצאות האזרחיות),
חברות הדירוג מורידות לנו את הדירוג, ואת התחזית, ועל ידי כך מייקרים לנו את החוב,
ולגבי החברות: איך ניתן לתת הערכה לרווחיות בסקטורים כמו התיירות, ההיי-טק, והנדל"ן? התנודתיות במניות הבנקים מראה היטב כמה קשה לייצר תחזית טווח קצר למשק הישראלי.

לכן, לדעתי הצנועה, הטכני, הופך להיות הרבה יותר חשוב כיום מאשר קודם. הוא היחיד המצביע על מה שהמשקיעים חושבים דרך מה שהם עושים בפועל. והאמת היא שאין הרבה "בלגן" בתמונה הטכנית אלא סדר הגיוני שאותו נתאר מטה.


ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

מה אנו רואים? את המדד, שני סרגלי Fibonacci, המציינים את האזורים לסיום זמני-קבוע של התיקון היורד (על פי נקודת הייחוס ההתחלתית השונה) וממוצעים נעים שונים: 20,50,100,200. ומה קרה? היה מאוד קשה לפעילים להיפרד מהממוצע הנע 20 יום, אחרי שהוא היה ה"מנחה" שלהם בסגמנט העולה.

אבל, כאשר זה קרה, הם פשוט התעלמו מהממוצע הנע 50 שמהווה, בדרך כלל, תחנת ביניים מעניינת. כרגע, המדד נמצא בסביבת ה-5000 שבו יש שילוב של שתי רמות משני סרגלים שונים. עוד כמה ימים ויגיע לשם הממוצע הנע 100. האם זו תהיה נקודת העצירה והחזרה מעלה הראשונה בתוך התיקון היורד? נדע זאת בשבוע הבא.

כל מי שרוצה להמר על הסיום של המהלך, ברמה האופטימית ביותר, מציין את אזור 4700 כהגיוני: לא רק בגלל הסרגלים אלא בגלל ששם שוכן לו הממוצע הנע 200, הקובע את ה"חיוב-שלילה" גם עבור המשקיעים העובדים פונדמנטלית. יש להבין שכדי לאשר הגעה לסיום זמני של הירידות עלינו לראות האטה במומנטום השלילי וזה עוד לא קרה.

לשליליים אומר כך: 5000-4900 הוא אזור טוב לנוח בו ולאזור כוח לשבירה מטה חזקה הלאה. ולחיוביים אומר: רק חזרה מעל הממוצע הנע 20 (5200) תיתן תקווה לשינוי מגמתי חיובי.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

לא נעים להשתמש במילה מאיימת שוב ושוב. מעין "זאב זאב". אבל, מה לעשות? כאשר נשבר קו המגמה התומך של העלייה מאז סוף 11-2023 ועד הימים האחרונים, הייתה זו הכרעה חשובה. ועכשיו, כאשר המדד עומד לו על רמת התמיכה הקריטית מעין כמותה של 1880-1870 זוהי גם עמדת הכרעה משמעותית. כזו שעדיין לא החליטו עליה.

אזור ה-1880 הוא אזור חשוב מכמה בחינות: כאמור, הוא אזור תמיכה היסטורית שהיה פעם התנגדות והפך להיות תמיכה. כמות הפעמים שהמדד היה בו הוא גדול במיוחד, וזה אומר שיש המון סוחרים-משקיעים שחוו חוויה בו. בקיצור: המון כסף עבר מיד ליד באזור הזה וזה תמיד גורם דרמטי של חשיבות עבור רמת מחיר. שנית, זוהי הרמה ש"לפני המלחמה". היא הרמה הפסיכולוגית שבה אנשים לא רוצים לחזור תחתיה.

ושלישית, ולדעתי, זו הנקודה החשובה ביותר: שבירה של 1880 בסגירה שבועית, תיקבע שפל נמוך מקודמו (14-03 – 1881). יש לציין שהעתיד אינו וורוד כל כך מנקודת המבט של המומנטום: ה-מקדי ירד מתחת ל-0, אחרי סטייה שלילית קלאסית.

יעד לשליליים: שבירה של 1880 ומשם 1780 בואכה 1660. עבור החיוביים אומר זאת כך: ראשית, עליכם להתפלל לשינוי אווירה בניו-יורק. ולגבי המחיר? חזרה מעל 1960 היא מינימום נדרש.   
  
x