דולר-שקל || לפנינו עלייה אסטרטגית של הדולר - ניתוח טכני

הדולר כרגע, מפגין גם עוצמת מגמה חזקה יותר מהמגמה העולה של אביו הרוחני האמריקאי

 

 

 
דולר/ איור: פאנדרדולר/ איור: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/04/2024

כאשר אנו באים לנתח את הדולר-שקל אנו נכנסים לאין סוף סיבות רגעיות-תקופתיות לתנועתו. וזה מובן כי אנו עושים זאת עבור כל נכס פיננסי ואפילו עבור כל אירוע שקורה גם מחוץ לעולם הפיננסי. אבל, כאשר מתרחקים קצת מהמצב שבו יש לנו את ה"אף דבוק לשמשה" ומסתכלים על המגמות הגדולות בדולר-שקל אנו רואים משהו הרבה יותר מסודר ומעניין.

לפני אמשיך הנה גרף שבועי של הנכס הזה:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

הגרף מתאר את המהלך שעשה הדולר שלנו, מאז סוף 2020 ועד עתה, כאשר עד סתיו 2021 הוא בהחלט היה במצב של מגמה יורדת מתמדת. אין זה פלא: הריביות על כל המטבעות היו סביב ה-0, והאווירה החיובית, אחרי משבר הקורונה, הרקיעה שחקים ודגלה באביב של צמיחה גלובלית חדשה. תוסיפו לכך את ההשפעה המתמדת של בנק ישראל לכיוון מטה, וקיבלתם את הנמוך הדורי של 3.04.

אבל, וזה העניין והפלא הגדול: מאז, ולמרות כל האירועים המיוחדים שקרו בעולם, המגמה של הדולר-שקל התפתחה למשהו מסודר להפליא כלפי מעלה. עד כדי כך שניתן לספור בצורה די מדהימה ומדויקת את הגלים (1-5) המאפיינים מגמה חזקה מעין זו.

הסגמנט האחרון במהלך הענק הזה, אשר הוביל את המטבע האמריקאי, מ-3.55 ועד 4.10, נקשר לאי הוודאות המלחמתית. אבל יש לשים לב שהדולר התחזק גם בגלל העלייה בדולר העולמי, הרפורמה המשפטית, ועוד הרבה סיבות שאיננו יודעים אותם. לכאורה, המקרו הישראלי הנהדר (עד ענייני הרפורמה), כניסת הכסף הזר לנדל"ן המקומי, כספי הייצוא, ובמיוחד ה-Exits מההיי-טק היו צריכים לייצר לחץ כבד מטה ומגמה של דשדוש אם לא יורדת. זה לא מה שקרה.

אוקי, אז הגענו לאותו שיא של 4.10, ומה קרה? הדולר החל לעשות את מה שכל נכס עושה אחרי השלמת 5 גלים עולים, דהיינו תיקון של שלושה גלים (ABC) מטה. והנה זה פלא: המהלך המתקן הזה נעצר בדיוק (!!) ב-50% תיקון פיבונצ"י (3.55). שוב: כולם באים מתרצים את המהלך עם השגרה בדרום, אי קיומה של חזית צפונית, עמידתה הטובה, יחסית, של הכלכלה הישראלית, וכו... אבל האם זה לא מדהים שאנו רואים תיקון כה קלאסי? בזמנים של תנודתיות כה גדולה?

ומיד נשאלת השאלה המתבקשת: מכל מה שראינו עד כה, מה הגיוני שיקרה עכשיו? ניתן לחזור ולחקור את האירועים סביב התשואות הארוכות באג"ח הממשלתי האמריקאי, הצפי לאי הורדת הריבית בארה"ב עד סוף השנה, המשך המלחמה בדרום והעימות הצפוי עם חיזבאללה ואיראן, ובכלל, חוסר הוודאות החדשה בוול-סטריט, ולדגול בעלייה חוזרת של הדולר מן הטעמים האלו.

ואני אומר: הגיוני שאחרי תיקון יורד מסודר כל כך נראה את חידוש המגמה העולה, שתתבטא שוב בצורה של 5 גלים עולים. כרגע, הדולר נמצא סביב 3.8 אבל אין לדעת את סיום הסגמנט הזה (שהוא הראשון מבין ה-5) למרות שאזור 3.90-3.95 הוא ההגיוני. בכל מקרה, מה שחשוב לציין כאן הוא זה: כל עוד לא הוכח אחרת (ירידה מתחת לנמוך של 3.54) המגמה העולה בדולר-שקל היא עכשיו אסטרטגית.

לא נסתפק רק בתיאור תנועת המחיר של הדולר-שקל עצמו. אני רוצה להציג בפניכם את היחס בין הדולר-שקל לדולר-אינדקס, כאשר אני מכפיל את ערכו של הדולר-שקל ב-100 כדי לתת ערכים גבוהים מה-0 לתוצאה. הנה הגרף היומי של התוצאה:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

הגרף מצביע על הכוח היחסי של המגמה בדולר המקומי שלנו מול זו הקיימת בחו"ל. כאשר העקומה יורדת, אנו נאמר שהדולר שלנו חלש בתנועתו מאשר הדולר בעולם. וכאשר העקומה עולה, הוא יהיה בעל מומנטום חזק מאביו הרוחני הגלובלי. מן הגרף אנו למדים משהו די מדהים: עד ספטמבר 2022, הדולר-שקל היה חלש מאוד מול מה שקרה בעולם. סימן של תנועה יורדת חזקה יותר, ותנועה עולה חלשה יותר, מאשר הם קורים בחו"ל.

לעומת זאת, מאז אותה נקודת זמן, היה מהפך עד נובמבר 2023. בתקופה הזו הדולר שלנו היה חזק יותר בהרבה מאשר נכס הייחוס שלו בחו"ל. כמו כן, מהשיא של 4.10, חזרה החולשה בדולר-שקל, ביחס לדולר-אינדקס, בגלל התיקון החד שקרה, אבל, שימו לב שאנו עדים לחידוש כוחו היחסי החיובי של הדולר שלנו מאז התחתית של 3.54. מה כל זה אומר לנו כרגע?

שהדולר שלנו מתחזק כרגע, לא רק ברמה המקומית, אלא גם בצורה מהירה ועוצמתית יותר מאשר התנועה המתבקשת מהשינוי החיובי בדולר-אינדקס העולמי.

וזה מצביע על מה שכתבתי כאן פעמים רבות: 3.54-3.65 הוא אזור מוזר ומשונה עבור זירת המט"ח המקומית. פרמיית הסיכון של המשק הישראלי הרבה יותר גבוהה. לכן, בהינתן שהדולר בעולם יעמוד על מקומו, אני משער שהיא צריכה להביא את הדולר-שקל לאזור סביב 3.80-3.90. וזו התנועה שאנו חווים כרגע. אבל, אם הדולר העולמי יחליט לעשות מהלך מגמתי עולה דרמטי, ואם הכוח היחסי של הדולר המקומי ימשיך להיות חזק מאביו האמריקאי, יש לשער שנראה שערי חליפין הרבה יותר גבוהים. כמה גבוהים? זה תלוי בפד, במלחמה, ובכל ברבור שחור שאיננו יודעים עליו עדיין.

לסיום נקודה חשובה במיוחד: המקרה שכל זה מתהפך ומתבטל! כאמור לעיל, ועל בסיס הגלים שהצגתי, 3.55-3.50 הוא האזור שיבטל את כל התחזית החיובית האסטרטגית הזו, עבור הדולר-שקל. בעיני, זו סבירות נמוכה, אלא אם כן הבנקים המרכזיים יחליטו לחזור ל-ZIRP (Zero Interest Rate Policy) ול-QE (Quantitative Easing) מאסיבי. ביחד ננצח בגדול!

x