מלחמת הסחר לצד נתונים כלכליים מטרידים

ממשלת ארה"ב הכריזה על מסים חדשים על יבוא סיני בשווי 18 מיליארד דולר

 

 

 
ארהב - מסים על יבוא סיני, Photo-Akarat-Phasura-Dreamstime.comארהב - מסים על יבוא סיני, Photo-Akarat-Phasura-Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2024

ארה"ב הטילה מכסים על מוצרים סיניים לפני יותר מחמש שנים, ועכשיו היא מעלה אותם מדרגה. באופן ספציפי, תעריפי המוליכים למחצה יוכפלו מ-25% ל-50% עד השנה הבאה, וישפיעו ישירות על השבבים שעליהם מסתמכים מגזרי הרכב, התעופה והחלל והביטחון. תעשיית הרכבים החשמליים תיפגע במיוחד, כשהתעריפים על מכוניות חשמליות יעברו השנה מ-27.5% ל-102.5% מטורפים. נוסף על כך, על סוללות ליתיום-יון ההיטלים יעלו מ-7.5% ל-25%, בעוד שתעריפי הפאנלים הסולאריים יוכפלו גם הם ל-50%, כל זה בהחלט עשוי לעצב מחדש את מגזר האנרגיה המתחדשת בארה"ב. שינויים אלה ישפיעו במיוחד על מגזרים התלויים במידה רבה בשרשרת אספקה בינלאומית מורכבת ובדינמיקה של הסחר העולמי.

יתרונות וחסרונות

אמנם התעריפים המוגדלים האלה שיוכנסו בהדרגה במהלך השנתיים הקרובות נועדו להגן על מקומות עבודה ותעשיות קריטיות בארה"ב, אבל הבעיה היא שזה כרוך גם בסיכונים: אם מסתכלים לאחור על ההיסטוריה, סין כנראה תגיב על זה עם תעריפים חדשים משלה על יבוא ארה"ב. כך שסביר מאד להניח שזה ישפיע על המכירות של חברות שמסתמכות על סחר בינלאומי ויוסיף עוד עול על הכלכלה. למעשה, גולדמן זאקס העריך בעבר שכל העלאה של נקודת אחוז בשיעור המכס תצמצם את כלכלת ארה"ב ב-0.03%.

התעריפים הללו בדרך כלל מעוררים אינפלציה, מכיוון שחברות מגלגלות את העלויות הגבוהות יותר ללקוחות. אמנם ארצות הברית טוענת שהמיסים החדשים האלה ממוקדים מספיק כדי למנוע נזק יותר מידי רחב, אבל כל עלייה באינפלציה עלולה לאלץ את הפדרל ריזרב לדחות את הורדת הריבית בארה"ב. 

זו לא הסיבה היחידה שעשויה לשים סימן שאלה מעל סוגיית הורדת הריבית. אינפלציית מחירי היצרן באפריל פורסמה היום (יום שלישי) והנתון שהופיע היה גבוה ממה שציפו.

האינפלציה והתעריפים גובים מחיר

המשקיעים חיכו בקוצר רוח לדוח המחירים ליצרן שחשף עלייה גבוהה מהצפוי במדד המחירים ליצרן באפריל, מה שמרמז על אינפלציה מתמשכת ומצמצם את התקוות להורדת ריבית בטווח הקרוב. 

מדד מחירי היצרן בארצות הברית מאת TradingView

מדד המחירים ליצרן באפריל זינק ב-0.5%, עלה על התחזיות ומאותת על המשך המדיניות המוניטרית ההדוקה של הפדרל ריזרב. אפשר לומר שהמצב זה מעט מסבך את הנוף הכלכלי, ומאלץ את המשקיעים לשמור על ערנות. בדרך כלל אינפלציה גבוהה גורמת לפד לשמור או להעלות את הריבית כדי למנוע מהכלכלה להתחמם יתר על המידה. במגזר הטכנולוגי, אפשר היה לראות שחברות כמו עליבאבא חוו ירידות משמעותיות, כאשר הרווחים של עליבאבא צנחו ב-86% בגלל התעריפים החדשים הללו.

נתונים אחרונים מדאיגים

מדד המחירים לצרכן, הנלווה ל-PPI שמודד את מה שהצרכנים משלמים ולא את מה שהיצרנים מקבלים, זכה לעליות גבוהות מהצפוי במהלך החלק הראשון של 2024, מה שמזין את החשש שהאינפלציה עקשנית יותר ממה שכולם ציפו (כלכלנים ומקבלי ההחלטות).

באופן דומה, גם המדד המועדף על הפד, מדד המחירים לצריכה אישית, התחמם ומראה שהאינפלציה מתרחקת מ-3%. כל מדדי האינפלציה השונים מראים לחץ מחירים הרבה לפני היעד של הפד.

בנוסף, סקרים של צרכנים שונים הראו שהתחזיות מתחממות. ביום שני פורסם הסקר החודשי של הפד שהראה את תחזית האינפלציה לשנה אחת שעומד על 3.3%, זה הגבוה ביותר מאז חודש נובמבר, ומה שהעלה את הציפיות האלה הן הערכה שהעלויות הקשורות לדיור ימשיכו לעלות.

עם הנתונים הכלכליים המטרידים האחרונים הנ"ל והשינויים של ארצות הברית במדיניות הסחר, התנודתיות בשווקים צפויה להימשך. המשקיעים צריכים לשים לב היטב לשינויים האלה כשהם מתכננים את ההתאמות בתיקי ההשקעות שלהם כשברקע יש עליה בחששות בכל הקשור לאינפלציה וההחרפה של המתיחות בעניין הסחר בעולם. 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של ניירות הערך כלשהן על בסיס הפרשנות המוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x