שירה כלפון: "כפל הביטוח מסתכם ב-1,300 שקלים לשנה בממוצע למשק בית"

שירה כלפון, סמנכ"לית חברים לרפואה ומנהלת המחלקה למיצוי זכויות רפואיות, מבהירה סוגיות מהותיות לקראת רפורמת ביטוח הבריאות שתיכנס לתוקפה ב-1 ביוני: "שתי הפוליסות של הניתוחים צפויות להתייקר"

 

 

 
שירה כלפון, סמנכ״לית ומנהלת המחלקה למיצוי זכויות רפואיות, צילום: חברים לרפואהשירה כלפון, סמנכ״לית ומנהלת המחלקה למיצוי זכויות רפואיות, צילום: חברים לרפואה
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/05/2024

רפורמת ביטוח בריאות צפויה להיכנס לתוקף בעוד ימים אחדים, ב-1 ליוני, ולהשפיע על כ-2.3 מיליון אזרחים, המבוטחים בביטוח בריאות פרטי. בהקשר זה, בתחילת השבוע (יום ב' 20/5) נערך בוועדת הבריאות בכנסת דיון סוער בנושא רפורמת הביטוח, שהתמקד בהיערכות ליישומה. משמעותה העיקרית היא שמבוטחים שבעבר היו פונים לביצוע ניתוח דרך המערכת הפרטית, יופנו אוטומטית אחרי כניסת הרפורמה לתוקף למערכת השב"ן - שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים, כמו "כללית מושלם" ו"מכבי שלי". מטרתה של הרפורמה למנוע את המצב הנוכחי, שבו מרבית המבוטחים בביטוח הבריאות הפרטי למעשה משלמים כפול על כיסוי של ניתוחים שמתבצעים בישראל, הן על השב"ן והן על פוליסה דומה במסגרת הביטוח הפרטי – אבל מנצלים רק אחד מהם.

לפי הערכות האוצר, כפל הביטוח מסתכם ב-1,300 ש"ח לשנה בממוצע למשק בית. מניעת כפל הביטוח נועדה משום כך לחסוך כסף למבוטחים, אבל נדמה כי יש צורך בהיערכות מעמיקה לאימוצה על מנת לוודא שהיא תמצה את מטרותיה המוצהרות. בינתיים, מהנתונים שפרסמה רשות שוק ההון לפני הדיון, התברר כי שתי הפוליסות של הניתוחים צפויות להתייקר. הפוליסה שמכונה "שקל ראשון" צפויה להתייקר ב-39% בממוצע. גם פוליסת משלים שב"ן – אף שלא חל בה שינוי - צפויה להתייקר ב-2.3% בממוצע. נראה כי אחת השאלות המרכזיות שעוררה מחלוקת בין המשתתפים בדיון הייתה עד כמה קופות החולים יהיו ערוכות לקלוט את מאות אלפי המבוטחים שיעברו אליהן החל מיוני הקרוב, וכמו כן עד כמה יכולה המערכת הציבורית, המתמודדת בימים אלו עם מלחמה רב-זירתית, פצועים וצורך במחלקות שיקום בקנה מידה חסר תקדים- לעמוד בנטל.  "הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים והציבוריים, נועדה במטרתה המקורית להוזיל עלויות לציבור.

בפועל, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם יותר הוצאות על בריאות מצד אחד ופחות פתרונות נגישים מהצד השני", אומרת שירה כלפון, סמנכ"לית  "חברים לרפואה" ומנהלת המחלקה למיצוי זכויות רפואיות בעמותה. "כתוצאה מהרפורמה שצפויה להיכנס לתוקפה, מטופלים שעד כה יכלו ללכת באופן פרטי לרופא ולקבל תור מהיר, לא יוכלו לבצע את הניתוח או הטיפול באותה הדרך, כי יהיה עליהם לפי חוק לקבל את הטיפול דרך הקופה (שב"ן). זאת ועוד, היכולת של אנשים מעוטי יכולת שלא מחזיקים ב-שב"ן לקבל ביטוח מיטבי העונה על הצרכים הרפואיים בצורה מקיפה, תקטן עוד יותר. במקביל, בני מעמד הביניים שירצו לרכוש ביטוח שיעניק יתרון על "משלים שב"ן" ישלמו תוספת של כ-39% על הביטוח. המסקנה העולה מכך היא שנשלם יותר על בריאות- אבל לא נקבל יותר!". "לטווח הארוך, מחדדת כלפון, לא ניתן לסמוך על הביטוחים המשלימים של הקופות. לאורך השנים, אפשר משרד הבריאות לקופות להוריד ולצמצם שירותים חיוניים שניתנו במסגרת הביטוחים של הקופות.

כך, לדוגמא: בעבר נכללו בביטוחים גם תרופות אונקולוגיות שלא בסל התרופות, ואלו הוצאו משם ללא התראה ביום בהיר אחד. גם תגמולי הסיעוד החודשיים לזכאי קצבת הביטוח הסיעודי של הקופות הופחתו ב-25% ועוד". "למעשה, אחת הבעיות עם ביטוח הבריאות המשלים של הקופות, היא העובדה שהמבוטח אינו שולט בתנאים, ומדובר במוצר שאינו יציב. בנוסף לכך, אומרת כלפון, "הקופה היא שבוררת אילו רופאים ייכנסו לשירות השב"ן, והמצב שנוצר שולל מהמטופלים בחירה ושליטה.

באותו עניין, העובדה ש90% מהציבור מחזיקים בביטוח משלים ועוד כ-50% מחזיקים בנוסף בפוליסת בריאות פרטית, היא תעודת עניות למערכת הבריאות הציבורית שלא מצליחה לתת מענה מהיר ומיטבי שעליו האזרחים יכולים לסמוך במצבים קריטיים". "אם משרד הבריאות והאוצר רוצים להצליח באמת ובתמים להוזיל עלויות בריאות לאזרחי המדינה, יש צורך להרחיב משמעותית את זמינות ונגישות כלל השירותים והתרופות הניתנים במערכת הציבורית. כך לא ימהר הציבור להחזיק בביטוחים נוספים שהפכו להיות למעשה "מס בריאות עקיף". ל"חברים לרפואה" פונים אנשים רבים שזקוקים לתרופות יקרות לאחר שקיבלו סירוב מהקופות ומהביטוחים הפרטיים כאחד, מסכמת כלפון, והחשש הוא שזרם הפניות כתוצאה מקושי לעמוד בתשלום הוצאות רפואיות כאלו ואחרות, רק יגבר". 
x